SURAT Al-Zalzalah – KAPITEL 99
När jorden skälver
بسم الله الرحمن الرحيم
I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

99:1
إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا
NÄR JORDEN skälver i sitt [sista] skalv

Vers 1 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”När jorden skakas med sin (slutliga) skakning.” Det är en kraftfull inledning som signalerar en kosmisk omvälvning – Domedagens början.
Här är en djupare förklaring av versen ur flera perspektiv:
Litterär och språklig analys
- ”Idhā zulzilati al-arḍu zilzālahā” (إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا)
- ”Idhā” betyder ”när”, vilket signalerar en framtida händelse.
- ”Zulzilat” är ett passivt verb i intensiv form, vilket antyder en våldsam och upprepad skakning.
- ”Zilzālahā” – ”dess skakning” – betonar att detta är jordens egen, definitiva skakning, inte en vanlig jordbävning utan den slutgiltiga, apokalyptiska.
Teologisk och eskatologisk innebörd
- Denna vers syftar på Domedagens inledning, då hela jorden kommer att skälva i lydnad inför Guds befallning.
- Det är inte bara en fysisk jordbävning, utan en kosmisk omstrukturering – jorden förlorar sin stabilitet, vilket symboliserar slutet på den nuvarande världens ordning.
- I klassisk tafsir (t.ex. al-Tabari, al-Qurtubi) betonas att detta är en unik skakning som aldrig tidigare skett – den markerar början på återuppståndelsen.
Naturvetenskaplig och kognitiv analogi
- Man kan jämföra detta med en planetär ”reset” – som när en dator kraschar och måste startas om, men här är det hela skapelsen som omformas.
- I geologiska termer kan man tänka på en massiv tektonisk omvälvning, men i eskatologisk skala – där alla kontinenter, hav och berg rörs om.
- Kognitivt kan detta liknas vid en existentiell chock – en händelse som ruckar på allt vi trodde var stabilt, och tvingar oss att konfrontera det vi förträngt: ansvar, mening, återuppståndelse.
Pedagogiska tillämpningar
För att undervisa denna vers till ungdomar eller nybörjare kan du:
Reflektionsfråga: ”Vad i ditt liv känns stabilt? Vad händer om det skakas? Vad betyder det att Gud kan skaka hela jorden?”
Visa en video av en jordbävning och fråga: ”Vad skulle du känna om hela jorden började skaka så – men ännu värre?”
Rollspel: Låt eleverna föreställa sig att de vaknar upp en morgon och allt skakar – vad gör de? Vad tänker de?

99:2
وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا
och jorden kastar upp sina bördor

Vers 2 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Och jorden kastar ut sina bördor.” Det är en bild av jorden som bokstavligen tömmer sig – både fysiskt och moraliskt.
Låt oss bryta ner den i flera lager:
Språklig och retorisk analys
- ”Wa akhrajat al-arḍu athqālahā” (وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا)
- ”Akhrajat” betyder ”kastar ut” eller ”för fram”.
- ”Athqālahā” – ”dess bördor” – är ett kraftfullt ord som antyder något tungt, dolt och laddat.
Teologisk innebörd
- Klassiska kommentatorer (t.ex. al-Qurtubi, Ibn Kathir) tolkar ”bördor” som:
- De döda som ligger begravda – jorden kommer att ”spy ut” dem för återuppståndelse.
- Människans handlingar – jorden kommer att vittna om vad som skedde på dess yta (se vers 4).
- Det är en moralisk och fysisk tömning – jorden avslöjar allt som varit dolt.
Naturvetenskaplig och kognitiv analogi
- Tänk på jorden som en hårddisk som töms på sin data – allt som lagrats, varje steg, varje ord, varje kropp, varje handling.
- Eller som en vulkan som till slut inte kan hålla inne sitt tryck – den måste släppa ut sin inre last.
- Kognitivt kan detta liknas vid en människa som erkänner allt – en total bekännelse, där inget längre kan döljas.
Pedagogiska tillämpningar
För undervisning till ungdomar eller nybörjare:
Reflektionsfråga: ”Om jorden kunde tala, vad skulle den säga om dig?”
Experiment: Låt eleverna gräva ner något i jorden (t.ex. ett brev) och sedan gräva upp det – vad betyder det att jorden ”kastar ut” något?
Rollspel: Föreställ er att ni är jorden – vad har ni sett? Vad har ni burit? Vad vill ni säga?

99:3
وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا
och människan ropar: ”Vad har hänt med den?”

Vers 3 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Och människan säger: ’Vad är det som händer med henne?'” – ett uttryck för chock, förvirring och existentiell rädsla.
Låt oss utforska denna vers i flera lager:
Språklig och retorisk analys
- ”Wa qāla al-insānu mā lahā” (وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا)
- ”Wa qāla” – ”och människan säger”, i presensform trots att det handlar om framtiden – vilket skapar en känsla av omedelbarhet.
- ”Al-insān” – ”människan” i bestämd form, vilket kan tolkas som den typiska människan, särskilt den som är oförberedd.
- ”Mā lahā” – bokstavligen ”vad är det med den?” – en fråga som uttrycker förvirring, rädsla och brist på förståelse.
Teologisk innebörd
- Denna vers visar hur människan reagerar på Domedagens skakning – med chock snarare än insikt.
- Det är en psykologisk spegling: den som levt utan reflektion eller förberedelse kommer att stå handfallen.
- Klassiska kommentatorer (t.ex. al-Razi, al-Qurtubi) menar att detta är förnekelsens sista ögonblick – när verkligheten inte längre går att ignorera.
Kognitiv och vetenskaplig analogi
- Tänk på en person som ser sin värld rasa samman – som vid en plötslig naturkatastrof, en livskris eller ett trauma – och säger: ”Vad händer?”
- Det är en reaktion från det limbiska systemet – hjärnans känslocentrum – där rationell förståelse tillfälligt stängs av.
- Man kan också jämföra med en systemkrasch – när ett program får ett felmeddelande det inte kan tolka: ”Error – unknown cause.”
Pedagogiska tillämpningar
För undervisning till ungdomar eller nybörjare:
Skrivövning: Be eleverna skriva en kort berättelse om en person som upplever något oväntat och måste förstå vad som händer.
Rollspel: Låt eleverna spela upp scenen – jorden skakar, de vaknar, och säger: ”Vad är det som händer?”
Reflektionsfråga: ”Har du någonsin varit med om något som fick dig att säga ’Vad händer?’ Vad lärde du dig?”

99:4
يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا
Den Dagen skall [jorden] berätta vad den har bevittnat [av människornas handlingar];

Vers 4 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”På den Dagen kommer hon att berätta sina nyheter.” Det är en vers som ger jorden en röst – en vittnande entitet som avslöjar allt den burit.
Låt oss utforska den i flera lager:
Språklig och retorisk analys
- ”Yawma’idhin tuḥaddithu akhbārahā” (يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا)
- ”Yawma’idhin” – ”på den dagen”, dvs. Domedagen.
- ”Tuḥaddithu” – ”hon kommer att berätta”, i aktiv form – jorden blir en berättare.
- ”Akhbārahā” – ”sina nyheter” eller ”sina berättelser” – pluralform som antyder många händelser, många vittnesmål.
Teologisk innebörd
- Jorden blir en vittnande varelse – den berättar vad som skett på dess yta: varje handling, varje steg, varje ord.
- Enligt tafsir (t.ex. al-Qurtubi, al-Razi) kommer jorden att tala med Guds tillåtelse (se vers 5) – ett mirakulöst vittnesmål.
- Detta är en rättslig funktion – jorden fungerar som ett objektivt vittne i den gudomliga rättegången.
Kognitiv och vetenskaplig analogi
- Jorden som en övervakningskamera – den har registrerat allt, och nu spelar den upp sin logg.
- Eller som en svart låda i ett flygplan – den tyst registrerar allt, men aktiveras vid katastrofen.
- Kognitivt kan detta liknas vid samvetets röst – det som varit tyst men nu talar, när det inte längre går att förneka.
Pedagogiska tillämpningar
För undervisning till ungdomar eller nybörjare:
Reflektionsfråga: ”Om din omgivning kunde tala – vad skulle den säga om dig? Vad vill du att den ska säga?”
Rollspel: Låt eleverna spela jorden – vad skulle de berätta om människorna som gått på dem?
Teknikövning: Jämför med en mobiltelefon som loggar platsdata – vad händer om den börjar berätta allt du gjort?

99:5
بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَىٰ لَهَا
det gör den på din Herres ingivelse.

Vers 5 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Ty din Herre har befallt henne [att göra så].” Det är en vers som förklarar varför jorden skakar, tömmer sig och vittnar – det sker inte slumpmässigt, utan på Guds uttryckliga befallning.
Låt oss utforska den i flera lager:
Språklig och retorisk analys
- ”Bi-anna rabbaka awḥā lahā” (بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَىٰ لَهَا)
- ”Bi-anna” – ”på grund av att” eller ”ty”.
- ”Rabbaka” – ”din Herre”, en personlig tilltal till Profeten ﷺ (och indirekt till varje människa).
- ”Awḥā lahā” – ”har uppenbarat till henne” eller ”har inspirerat henne” – ett verb som används för profetisk uppenbarelse, men här riktat till jorden.
Teologisk innebörd
- Jorden agerar inte av egen vilja – den lyder Guds befallning.
- Det är en påminnelse om att allt i skapelsen är under Guds kontroll, även det som verkar dött eller passivt.
- Enligt klassisk tafsir (t.ex. al-Tabari, al-Razi) är detta en mirakulös kommunikation – Gud talar till jorden, och den lyder.
Naturvetenskaplig och kognitiv analogi
- Man kan likna detta vid ett program som aktiveras av en kodsträng – jorden har en latent funktion som triggas av Guds ”signal”.
- Eller som en robot som varit i viloläge – den får en instruktion och börjar agera.
- Kognitivt är detta som samvetet som vaknar när en inre röst talar – det är inte slumpen, utan en djupare befallning.
Pedagogiska tillämpningar
För undervisning till ungdomar eller nybörjare:
Reflektionsfråga: ”Vad betyder det att jorden lyder Gud? Vad betyder det att du också kan få ’wahy’ – inspiration – i ditt liv?”
Teknikövning: Jämför med en fjärrstyrd drönare – den rör sig inte förrän den får en signal. Vem är ”piloten” i jordens fall?
Rollspel: Låt eleverna spela jorden som får ett meddelande från Gud – hur reagerar de?

99:6
يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ
Den Dagen skall människorna stiga fram i spridda skaror för att se sina handlingar.

Vers 6 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”På den Dagen skall människorna träda fram i grupper för att få se sina handlingar.” Det är en vers som skildrar den stora samlingen inför Guds dom – där varje individ konfronteras med sitt livs resultat.
Låt oss utforska den i flera lager:
Språklig och retorisk analys
- ”Yawma’idhin yasduru al-nāsu ash-tātan li-yuraw aʿmālahum” (يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ ٱلنَّاسُ أَشْتَاتًۭا لِّيُرَوْا۟ أَعْمَـٰلَهُمْ)
- ”Yasduru” – betyder att ”träda fram”, ”gå ut” eller ”komma i rörelse” – som vatten som strömmar ut ur en källa.
- ”Ash-tātan” – ”i grupper”, ”splittrade”, ”olika” – antyder att människor kommer i olika kategorier: troende, förnekare, rättfärdiga, syndare.
- ”Li-yuraw aʿmālahum” – ”för att få se sina handlingar” – inte bara höra om dem, utan se dem konkret.
Teologisk innebörd
- Detta är återuppståndelsens ögonblick – människorna lämnar sina gravar och samlas inför Guds dom.
- De kommer inte som en homogen massa, utan som individuella själar med olika öden.
- Enligt tafsir (t.ex. al-Qurtubi, al-Razi) är detta en visuell konfrontation – varje människa får se sina handlingar som om de vore projicerade framför dem.
Naturvetenskaplig och kognitiv analogi
- Tänk på detta som en rättegång med videobevis – där varje person får se sin egen film, sina egna val.
- Eller som en utvärdering med full transparens – där inget kan redigeras eller förnekas.
- Kognitivt liknar det en livsrecension – som vissa beskriver i nära-döden-upplevelser, där hela livet spelas upp i ett ögonblick.
Pedagogiska tillämpningar
För undervisning till ungdomar eller nybörjare:
Skrivövning: Be eleverna skriva ett brev till sitt framtida jag – vad vill de att deras handlingar ska visa på Domedagen?
Rollspel: Låt eleverna föreställa sig att de får se en film om sitt liv – vad skulle de känna? Vad skulle de vilja ändra?
Reflektionsfråga: ”Om du delades in i en grupp baserat på dina handlingar – vilken grupp skulle du hamna i?”

99:7
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ
Och den som har gjort så litet som ett stoftkorns vikt av gott skall se det,

Vers 7 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Den som gjort ett stofts vikt av gott skall se det.” Det är en vers som förmedlar en djup moralisk princip: inget gott är för litet för att räknas.
Låt oss utforska den i flera lager:
Språklig och retorisk analys
- ”Fa-man yaʿmal mithqāla dharratin khayran yarahu” (فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًۭا يَرَهُۥ)
- ”Fa-man” – ”så den som”, vilket skapar en direkt koppling till föregående vers.
- ”Yaʿmal” – ”gör”, i presensform – antyder att handlingar är pågående och personliga.
- ”Mithqāla dharratin” – ”en atoms vikt”, eller ”stofts vikt” – den minsta tänkbara mängden.
- ”Khayran yarahu” – ”av gott, skall se det” – handlingen blir synlig, konkret, belönad.
Teologisk innebörd
- Detta är en tröstande vers – varje god handling, hur liten den än är, kommer att erkännas och visas.
- Enligt tafsir (t.ex. al-Qurtubi, al-Razi) är ”dharra” den minsta partikeln som var känd på den tiden – idag kan vi likna det vid en atom eller kvark.
- Det är en uppmaning till ihsān – att göra gott även när ingen ser, för Gud ser allt.
Naturvetenskaplig och kognitiv analogi
- Tänk på detta som en kvantitativ moralisk skala – där även mikroskopiska handlingar registreras.
- Eller som en digital logg – där varje klick, varje rörelse, varje ord sparas i en databas.
- Kognitivt liknar det effekten av små vanor – som att le mot någon, plocka upp skräp, säga ett vänligt ord – små handlingar med stor effekt över tid.
Pedagogiska tillämpningar
För undervisning till ungdomar eller nybörjare:
Reflektionsfråga: ”Vilket litet gott har du gjort idag? Hur skulle du känna om det visades upp inför Gud?”
Experiment: Låt elever väga ett sandkorn – ”Om detta lilla vägs, hur mycket mer vägs då dina handlingar?”
Rollspel: Be eleverna spela en person som gör något litet gott – t.ex. . ger bort ett äpple – och sedan får se det på Domedagen.

99:8
وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
och den som har gjort så litet som ett stoftkorns vikt av ont skall se det.

Vers 8 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Och den som gjort ett stofts vikt av ont skall se det.” Det är den avslutande versen – en spegelbild av vers 7 – som fullbordar surans moraliska symmetri: inget ont är för litet för att räknas.
Låt oss utforska den i flera lager:
Språklig och retorisk analys
- ”Wa man yaʿmal mithqāla dharratin sharran yarahu” (وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّۭا يَرَهُۥ)
- ”Wa man” – ”och den som”, parallellt med vers 7.
- ”Mithqāla dharratin” – ”en atoms vikt”, samma uttryck som tidigare – betonar att även det minsta räknas.
- ”Sharran yarahu” – ”av ont, skall se det” – handlingen blir synlig, konkret, och står till svars.
Teologisk innebörd
- Detta är en varning och rättviseprincip – ingen synd är för liten för att ignoreras.
- Det är en kompletterande vers till vers 7 – tillsammans visar de att Guds dom är fullständig, rättvis och exakt.
- Enligt tafsir (t.ex. al-Razi, al-Qurtubi) är detta en uppmaning till taqwa – att vara medveten om varje handling, även de vi tror är obetydliga.
Naturvetenskaplig och kognitiv analogi
- Tänk på detta som en moralisk mikroskopi – där även de minsta negativa partiklarna synliggörs.
- Eller som en digital säkerhetslogg – där varje felaktigt klick, varje överträdelse, sparas och granskas.
- Kognitivt liknar det effekten av små negativa vanor – som att ignorera någon, viska något elakt, fuska lite – som över tid formar ens karaktär.
Pedagogiska tillämpningar
För undervisning till ungdomar eller nybörjare:
- Experiment: Visa hur ett sandkorn kan påverka en våg – ”Om detta lilla vägs, hur mycket mer vägs då dina dåliga handlingar?”
- Rollspel: Låt eleverna spela en person som gjort något litet ont – t.ex. . ljugit – och sedan får se det på Domedagen.
- Reflektionsfråga: ”Vilket litet fel har du gjort idag? Hur skulle du känna om det visades upp inför Gud?”
Sammanfattning av hela suran Al-Zalzalah
| Tema | Verser | Innehåll |
|---|---|---|
| Kosmisk omvälvning | 1–2 | Jorden skakar och tömmer sig |
| Mänsklig reaktion | 3 | Förvirring och rädsla |
| Jordens vittnesmål | 4–5 | Jorden talar på Guds befallning |
| Moralisk uppgörelse | 6–8 | Människan ser sina goda och onda handlingar |

Profeten Muhammad ﷺ beskrev sura Al-Zalzalah som en sammanfattning av hela räkenskapen på Domedagen – och han betonade att dess budskap är så kraftfullt att det räcker för att vägleda en människa.
Här är några autentiska uttalanden (ahadith) som belyser surans betydelse:
Profetens uttalanden om sura Al-Zalzalah
- ”Den räcker för dig” – en helhetsöversikt av räkenskapen
- Enligt en hadith i Sunan Abi Dawud (bok 16, hadith 1393), sade Profeten ﷺ till en äldre man som frågade om en lätt väg till frälsning:”Om du reciterar ’Idhā zulzilati al-arḍu zilzālahā’ (sura Al-Zalzalah), så är det tillräckligt för dig.”
- Detta tolkas som att suran i sig sammanfattar hela räkenskapsprincipen: varje liten god eller ond handling kommer att visas.
- En varning om att inget är för litet
- I Sahih al-Bukhari och Sahih Muslim återges att Profeten ﷺ ofta reciterade verserna:”Den som gör ett stofts vikt av gott ska se det, och den som gör ett stofts vikt av ont ska se det.” – och han sade: ”Underskatta inte något gott, även om det är att möta din broder med ett leende ansikte.”
- Detta visar att suran inspirerade Profeten att uppmuntra till minsta möjliga goda handlingar.
- Suran som en påminnelse om ansvar
- I flera hadithsamlingar (t.ex. Musnad Ahmad) återges att Profeten ﷺ sade:”Denna sura har gjort mig gammal.”
- Detta sägs också om surorna Hud, al-Waqi‘ah, al-Mursalat, an-Naba’ och at-Takwir – alla med starka eskatologiska teman. Det visar hur djupt ansvaret och räkenskapen i dessa suror påverkade honom.
Pedagogiska reflektioner
För undervisning kan du använda dessa hadither för att:
- Diskutera vad det innebär att en enda sura kan vara ”tillräcklig” – vad säger det om Koranens koncentration av mening?
- Låt eleverna identifiera små goda handlingar de kan göra dagligen – och koppla det till vers 7.
- Reflektera över varför Profeten blev ”gammal” av denna sura – vad i den väcker djup ansvarskänsla?

Sahaba, klassiska lärda, Sheikh al-Saadi och Muhammad Knut Bernström betraktade sura Al-Zalzalah som en kraftfull påminnelse om Domedagens räkenskap – där varje handling, god eller ond, vägs med absolut rättvisa. De betonade att suran är både en varning och en tröst.
Här är en sammanställning av deras kommentarer och tolkningar:
Sahaba och klassiska lärda
- Ibn Abbas (radhiyallahu ‘anhu) förklarade att versen ”jorden kastar ut sina bördor” syftar på de döda och människans handlingar – jorden kommer att avslöja allt den burit.
- Abu Hurayrah återgav att Profeten ﷺ sade:”Jorden kommer att vittna om varje handling som utförts på dess yta – gott eller ont.” Detta är en direkt tolkning av vers 4: ”Den Dagen skall jorden berätta sina nyheter.”
- Al-Qurtubi (d. 1273) skrev att suran är en sammanfattning av räkenskapen – den visar att inget undgår Guds vetskap, inte ens en atoms vikt.
- Al-Razi (d. 1209) betonade att människans reaktion i vers 3 (”Vad är det med henne?”) är ett uttryck för förnekelse och chock – en psykologisk spegling av den oförberedda själen.
Sheikh Abdur-Rahman al-Saadi (d. 1956)
I sin tafsir Taysir al-Karim al-Rahman skriver han:
- Vers 1–2: ”Detta är den stora skakningen som markerar slutet på världen och början på återuppståndelsen.”
- Vers 4–5: ”Jorden får en gudomlig befallning att tala – den vittnar om varje handling, varje steg, varje ord.”
- Vers 6–8: ”Människor kommer i grupper, och varje individ får se sina handlingar – även de minsta. Detta är fullständig rättvisa.”
Han betonar att suran är en uppmaning till ansvar, reflektion och förberedelse – och att den är särskilt kraftfull för att väcka hjärtat.
Källa: Saadi tafsir – Surah Al-Zalzalah
Muhammad Knut Bernström
I sin svenska översättning Koranens Budskap skriver han:
- Vers 4: ”Den Dagen skall [jorden] berätta vad den har bevittnat [av människornas handlingar].”
- Vers 5: ”Det gör den på din Herres ingivelse.”
Bernström tolkar suran som en existentiell uppgörelse – där människan konfronteras med sin livshistoria, och där jorden blir ett vittne. Han använder ord som ”skälvning”, ”bördor”, ”bevittnat” för att förmedla den dramatiska och moraliska laddningen.
Källa: IslamicFinder – Surah Zalzalah med Bernströms översättning
Pedagogisk reflektion
Suran är ett utmärkt exempel på:
- Moralisk mikroskopi – varje liten handling räknas.
- Kosmisk rättvisa – jorden själv blir ett vittne.
- Existentiell väckarklocka – människan ställs inför sin historia.
