Skip to main content

SURAT Al-Zalzalah – KAPITEL 99

När jorden skälver

بسم الله الرحمن الرحيم
I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

99:1
إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا
NÄR JORDEN skälver i sitt [sista] skalv

Vers 1 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”När jorden skakas med sin (slutliga) skakning.” Det är en kraftfull inledning som signalerar en kosmisk omvälvning – Domedagens början.

Här är en djupare förklaring av versen ur flera perspektiv:

Litterär och språklig analys

  • ”Idhā zulzilati al-arḍu zilzālahā” (إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا)
    • ”Idhā” betyder ”när”, vilket signalerar en framtida händelse.
    • ”Zulzilat” är ett passivt verb i intensiv form, vilket antyder en våldsam och upprepad skakning.
    • ”Zilzālahā” – ”dess skakning” – betonar att detta är jordens egen, definitiva skakning, inte en vanlig jordbävning utan den slutgiltiga, apokalyptiska.

Teologisk och eskatologisk innebörd

  • Denna vers syftar på Domedagens inledning, då hela jorden kommer att skälva i lydnad inför Guds befallning.
  • Det är inte bara en fysisk jordbävning, utan en kosmisk omstrukturering – jorden förlorar sin stabilitet, vilket symboliserar slutet på den nuvarande världens ordning.
  • I klassisk tafsir (t.ex. al-Tabari, al-Qurtubi) betonas att detta är en unik skakning som aldrig tidigare skett – den markerar början på återuppståndelsen.

Naturvetenskaplig och kognitiv analogi

  • Man kan jämföra detta med en planetär ”reset” – som när en dator kraschar och måste startas om, men här är det hela skapelsen som omformas.
  • I geologiska termer kan man tänka på en massiv tektonisk omvälvning, men i eskatologisk skala – där alla kontinenter, hav och berg rörs om.
  • Kognitivt kan detta liknas vid en existentiell chock – en händelse som ruckar på allt vi trodde var stabilt, och tvingar oss att konfrontera det vi förträngt: ansvar, mening, återuppståndelse.

Pedagogiska tillämpningar

För att undervisa denna vers till ungdomar eller nybörjare kan du:

Reflektionsfråga: ”Vad i ditt liv känns stabilt? Vad händer om det skakas? Vad betyder det att Gud kan skaka hela jorden?”
Visa en video av en jordbävning och fråga: ”Vad skulle du känna om hela jorden började skaka så – men ännu värre?”
Rollspel: Låt eleverna föreställa sig att de vaknar upp en morgon och allt skakar – vad gör de? Vad tänker de?

99:2
وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا
och jorden kastar upp sina bördor

Vers 2 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Och jorden kastar ut sina bördor.” Det är en bild av jorden som bokstavligen tömmer sig – både fysiskt och moraliskt.

Låt oss bryta ner den i flera lager:

Språklig och retorisk analys

  • ”Wa akhrajat al-arḍu athqālahā” (وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا)
    • ”Akhrajat” betyder ”kastar ut” eller ”för fram”.
    • ”Athqālahā” – ”dess bördor” – är ett kraftfullt ord som antyder något tungt, dolt och laddat.

Teologisk innebörd

  • Klassiska kommentatorer (t.ex. al-Qurtubi, Ibn Kathir) tolkar ”bördor” som:
    • De döda som ligger begravda – jorden kommer att ”spy ut” dem för återuppståndelse.
    • Människans handlingar – jorden kommer att vittna om vad som skedde på dess yta (se vers 4).
  • Det är en moralisk och fysisk tömning – jorden avslöjar allt som varit dolt.

Naturvetenskaplig och kognitiv analogi

  • Tänk på jorden som en hårddisk som töms på sin data – allt som lagrats, varje steg, varje ord, varje kropp, varje handling.
  • Eller som en vulkan som till slut inte kan hålla inne sitt tryck – den måste släppa ut sin inre last.
  • Kognitivt kan detta liknas vid en människa som erkänner allt – en total bekännelse, där inget längre kan döljas.

Pedagogiska tillämpningar

För undervisning till ungdomar eller nybörjare:

Reflektionsfråga: ”Om jorden kunde tala, vad skulle den säga om dig?”
Experiment: Låt eleverna gräva ner något i jorden (t.ex. ett brev) och sedan gräva upp det – vad betyder det att jorden ”kastar ut” något?
Rollspel: Föreställ er att ni är jorden – vad har ni sett? Vad har ni burit? Vad vill ni säga?

99:3
وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا
och människan ropar: ”Vad har hänt med den?”

Vers 3 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Och människan säger: ’Vad är det som händer med henne?'” – ett uttryck för chock, förvirring och existentiell rädsla.

Låt oss utforska denna vers i flera lager:

Språklig och retorisk analys

  • ”Wa qāla al-insānu mā lahā” (وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا)
    • ”Wa qāla” – ”och människan säger”, i presensform trots att det handlar om framtiden – vilket skapar en känsla av omedelbarhet.
    • ”Al-insān” – ”människan” i bestämd form, vilket kan tolkas som den typiska människan, särskilt den som är oförberedd.
    • ”Mā lahā” – bokstavligen ”vad är det med den?” – en fråga som uttrycker förvirring, rädsla och brist på förståelse.

Teologisk innebörd

  • Denna vers visar hur människan reagerar på Domedagens skakning – med chock snarare än insikt.
  • Det är en psykologisk spegling: den som levt utan reflektion eller förberedelse kommer att stå handfallen.
  • Klassiska kommentatorer (t.ex. al-Razi, al-Qurtubi) menar att detta är förnekelsens sista ögonblick – när verkligheten inte längre går att ignorera.

Kognitiv och vetenskaplig analogi

  • Tänk på en person som ser sin värld rasa samman – som vid en plötslig naturkatastrof, en livskris eller ett trauma – och säger: ”Vad händer?”
  • Det är en reaktion från det limbiska systemet – hjärnans känslocentrum – där rationell förståelse tillfälligt stängs av.
  • Man kan också jämföra med en systemkrasch – när ett program får ett felmeddelande det inte kan tolka: ”Error – unknown cause.”

Pedagogiska tillämpningar

För undervisning till ungdomar eller nybörjare:

Skrivövning: Be eleverna skriva en kort berättelse om en person som upplever något oväntat och måste förstå vad som händer.
Rollspel: Låt eleverna spela upp scenen – jorden skakar, de vaknar, och säger: ”Vad är det som händer?”
Reflektionsfråga: ”Har du någonsin varit med om något som fick dig att säga ’Vad händer?’ Vad lärde du dig?”

99:4
يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا
Den Dagen skall [jorden] berätta vad den har bevittnat [av människornas handlingar];

Vers 4 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”På den Dagen kommer hon att berätta sina nyheter.” Det är en vers som ger jorden en röst – en vittnande entitet som avslöjar allt den burit.

Låt oss utforska den i flera lager:

Språklig och retorisk analys

  • ”Yawma’idhin tuḥaddithu akhbārahā” (يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا)
    • ”Yawma’idhin” – ”på den dagen”, dvs. Domedagen.
    • ”Tuḥaddithu” – ”hon kommer att berätta”, i aktiv form – jorden blir en berättare.
    • ”Akhbārahā” – ”sina nyheter” eller ”sina berättelser” – pluralform som antyder många händelser, många vittnesmål.

Teologisk innebörd

  • Jorden blir en vittnande varelse – den berättar vad som skett på dess yta: varje handling, varje steg, varje ord.
  • Enligt tafsir (t.ex. al-Qurtubi, al-Razi) kommer jorden att tala med Guds tillåtelse (se vers 5) – ett mirakulöst vittnesmål.
  • Detta är en rättslig funktion – jorden fungerar som ett objektivt vittne i den gudomliga rättegången.

Kognitiv och vetenskaplig analogi

  • Jorden som en övervakningskamera – den har registrerat allt, och nu spelar den upp sin logg.
  • Eller som en svart låda i ett flygplan – den tyst registrerar allt, men aktiveras vid katastrofen.
  • Kognitivt kan detta liknas vid samvetets röst – det som varit tyst men nu talar, när det inte längre går att förneka.

Pedagogiska tillämpningar

För undervisning till ungdomar eller nybörjare:

Reflektionsfråga: ”Om din omgivning kunde tala – vad skulle den säga om dig? Vad vill du att den ska säga?”
Rollspel: Låt eleverna spela jorden – vad skulle de berätta om människorna som gått på dem?
Teknikövning: Jämför med en mobiltelefon som loggar platsdata – vad händer om den börjar berätta allt du gjort?

99:5
بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَىٰ لَهَا
det gör den på din Herres ingivelse.

Vers 5 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Ty din Herre har befallt henne [att göra så].” Det är en vers som förklarar varför jorden skakar, tömmer sig och vittnar – det sker inte slumpmässigt, utan på Guds uttryckliga befallning.

Låt oss utforska den i flera lager:

Språklig och retorisk analys

  • ”Bi-anna rabbaka awḥā lahā” (بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَىٰ لَهَا)
    • ”Bi-anna” – ”på grund av att” eller ”ty”.
    • ”Rabbaka” – ”din Herre”, en personlig tilltal till Profeten (och indirekt till varje människa).
    • ”Awḥā lahā” – ”har uppenbarat till henne” eller ”har inspirerat henne” – ett verb som används för profetisk uppenbarelse, men här riktat till jorden.

Teologisk innebörd

  • Jorden agerar inte av egen vilja – den lyder Guds befallning.
  • Det är en påminnelse om att allt i skapelsen är under Guds kontroll, även det som verkar dött eller passivt.
  • Enligt klassisk tafsir (t.ex. al-Tabari, al-Razi) är detta en mirakulös kommunikation – Gud talar till jorden, och den lyder.

Naturvetenskaplig och kognitiv analogi

  • Man kan likna detta vid ett program som aktiveras av en kodsträng – jorden har en latent funktion som triggas av Guds ”signal”.
  • Eller som en robot som varit i viloläge – den får en instruktion och börjar agera.
  • Kognitivt är detta som samvetet som vaknar när en inre röst talar – det är inte slumpen, utan en djupare befallning.

Pedagogiska tillämpningar

För undervisning till ungdomar eller nybörjare:

Reflektionsfråga: ”Vad betyder det att jorden lyder Gud? Vad betyder det att du också kan få ’wahy’ – inspiration – i ditt liv?”
Teknikövning: Jämför med en fjärrstyrd drönare – den rör sig inte förrän den får en signal. Vem är ”piloten” i jordens fall?
Rollspel: Låt eleverna spela jorden som får ett meddelande från Gud – hur reagerar de?

99:6
يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ
Den Dagen skall människorna stiga fram i spridda skaror för att se sina handlingar.

Vers 6 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”På den Dagen skall människorna träda fram i grupper för att få se sina handlingar.” Det är en vers som skildrar den stora samlingen inför Guds dom – där varje individ konfronteras med sitt livs resultat.

Låt oss utforska den i flera lager:

Språklig och retorisk analys

  • ”Yawma’idhin yasduru al-nāsu ash-tātan li-yuraw aʿmālahum” (يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ ٱلنَّاسُ أَشْتَاتًۭا لِّيُرَوْا۟ أَعْمَـٰلَهُمْ)
    • ”Yasduru” – betyder att ”träda fram”, ”gå ut” eller ”komma i rörelse” – som vatten som strömmar ut ur en källa.
    • ”Ash-tātan” – ”i grupper”, ”splittrade”, ”olika” – antyder att människor kommer i olika kategorier: troende, förnekare, rättfärdiga, syndare.
    • ”Li-yuraw aʿmālahum” – ”för att få se sina handlingar” – inte bara höra om dem, utan se dem konkret.

Teologisk innebörd

  • Detta är återuppståndelsens ögonblick – människorna lämnar sina gravar och samlas inför Guds dom.
  • De kommer inte som en homogen massa, utan som individuella själar med olika öden.
  • Enligt tafsir (t.ex. al-Qurtubi, al-Razi) är detta en visuell konfrontation – varje människa får se sina handlingar som om de vore projicerade framför dem.

Naturvetenskaplig och kognitiv analogi

  • Tänk på detta som en rättegång med videobevis – där varje person får se sin egen film, sina egna val.
  • Eller som en utvärdering med full transparens – där inget kan redigeras eller förnekas.
  • Kognitivt liknar det en livsrecension – som vissa beskriver i nära-döden-upplevelser, där hela livet spelas upp i ett ögonblick.

Pedagogiska tillämpningar

För undervisning till ungdomar eller nybörjare:

Skrivövning: Be eleverna skriva ett brev till sitt framtida jag – vad vill de att deras handlingar ska visa på Domedagen?

Rollspel: Låt eleverna föreställa sig att de får se en film om sitt liv – vad skulle de känna? Vad skulle de vilja ändra?

Reflektionsfråga: ”Om du delades in i en grupp baserat på dina handlingar – vilken grupp skulle du hamna i?”

99:7
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ
Och den som har gjort så litet som ett stoftkorns vikt av gott skall se det,

Vers 7 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Den som gjort ett stofts vikt av gott skall se det.” Det är en vers som förmedlar en djup moralisk princip: inget gott är för litet för att räknas.

Låt oss utforska den i flera lager:

Språklig och retorisk analys

  • ”Fa-man yaʿmal mithqāla dharratin khayran yarahu” (فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًۭا يَرَهُۥ)
    • ”Fa-man” – ”så den som”, vilket skapar en direkt koppling till föregående vers.
    • ”Yaʿmal” – ”gör”, i presensform – antyder att handlingar är pågående och personliga.
    • ”Mithqāla dharratin” – ”en atoms vikt”, eller ”stofts vikt” – den minsta tänkbara mängden.
    • ”Khayran yarahu” – ”av gott, skall se det” – handlingen blir synlig, konkret, belönad.

Teologisk innebörd

  • Detta är en tröstande vers – varje god handling, hur liten den än är, kommer att erkännas och visas.
  • Enligt tafsir (t.ex. al-Qurtubi, al-Razi) är ”dharra” den minsta partikeln som var känd på den tiden – idag kan vi likna det vid en atom eller kvark.
  • Det är en uppmaning till ihsān – att göra gott även när ingen ser, för Gud ser allt.

Naturvetenskaplig och kognitiv analogi

  • Tänk på detta som en kvantitativ moralisk skala – där även mikroskopiska handlingar registreras.
  • Eller som en digital logg – där varje klick, varje rörelse, varje ord sparas i en databas.
  • Kognitivt liknar det effekten av små vanor – som att le mot någon, plocka upp skräp, säga ett vänligt ord – små handlingar med stor effekt över tid.

Pedagogiska tillämpningar

För undervisning till ungdomar eller nybörjare:

Reflektionsfråga: ”Vilket litet gott har du gjort idag? Hur skulle du känna om det visades upp inför Gud?”

Experiment: Låt elever väga ett sandkorn – ”Om detta lilla vägs, hur mycket mer vägs då dina handlingar?”

Rollspel: Be eleverna spela en person som gör något litet gott – t.ex. . ger bort ett äpple – och sedan får se det på Domedagen.

99:8
وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
och den som har gjort så litet som ett stoftkorns vikt av ont skall se det.

Vers 8 i sura Al-Zalzalah (kapitel 99) lyder: ”Och den som gjort ett stofts vikt av ont skall se det.” Det är den avslutande versen – en spegelbild av vers 7 – som fullbordar surans moraliska symmetri: inget ont är för litet för att räknas.

Låt oss utforska den i flera lager:

Språklig och retorisk analys

  • ”Wa man yaʿmal mithqāla dharratin sharran yarahu” (وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّۭا يَرَهُۥ)
    • ”Wa man” – ”och den som”, parallellt med vers 7.
    • ”Mithqāla dharratin” – ”en atoms vikt”, samma uttryck som tidigare – betonar att även det minsta räknas.
    • ”Sharran yarahu” – ”av ont, skall se det” – handlingen blir synlig, konkret, och står till svars.

Teologisk innebörd

  • Detta är en varning och rättviseprincip – ingen synd är för liten för att ignoreras.
  • Det är en kompletterande vers till vers 7 – tillsammans visar de att Guds dom är fullständig, rättvis och exakt.
  • Enligt tafsir (t.ex. al-Razi, al-Qurtubi) är detta en uppmaning till taqwa – att vara medveten om varje handling, även de vi tror är obetydliga.

Naturvetenskaplig och kognitiv analogi

  • Tänk på detta som en moralisk mikroskopi – där även de minsta negativa partiklarna synliggörs.
  • Eller som en digital säkerhetslogg – där varje felaktigt klick, varje överträdelse, sparas och granskas.
  • Kognitivt liknar det effekten av små negativa vanor – som att ignorera någon, viska något elakt, fuska lite – som över tid formar ens karaktär.

Pedagogiska tillämpningar

För undervisning till ungdomar eller nybörjare:

  • Experiment: Visa hur ett sandkorn kan påverka en våg – ”Om detta lilla vägs, hur mycket mer vägs då dina dåliga handlingar?”
  • Rollspel: Låt eleverna spela en person som gjort något litet ont – t.ex. . ljugit – och sedan får se det på Domedagen.
  • Reflektionsfråga: ”Vilket litet fel har du gjort idag? Hur skulle du känna om det visades upp inför Gud?”

Sammanfattning av hela suran Al-Zalzalah

TemaVerserInnehåll
Kosmisk omvälvning1–2Jorden skakar och tömmer sig
Mänsklig reaktion3Förvirring och rädsla
Jordens vittnesmål4–5Jorden talar på Guds befallning
Moralisk uppgörelse6–8Människan ser sina goda och onda handlingar

Profeten Muhammad beskrev sura Al-Zalzalah som en sammanfattning av hela räkenskapen på Domedagen – och han betonade att dess budskap är så kraftfullt att det räcker för att vägleda en människa.

Här är några autentiska uttalanden (ahadith) som belyser surans betydelse:

Profetens uttalanden om sura Al-Zalzalah

  1. ”Den räcker för dig” – en helhetsöversikt av räkenskapen
    • Enligt en hadith i Sunan Abi Dawud (bok 16, hadith 1393), sade Profeten till en äldre man som frågade om en lätt väg till frälsning:”Om du reciterar ’Idhā zulzilati al-arḍu zilzālahā’ (sura Al-Zalzalah), så är det tillräckligt för dig.”
    • Detta tolkas som att suran i sig sammanfattar hela räkenskapsprincipen: varje liten god eller ond handling kommer att visas.
  2. En varning om att inget är för litet
    • I Sahih al-Bukhari och Sahih Muslim återges att Profeten ofta reciterade verserna:”Den som gör ett stofts vikt av gott ska se det, och den som gör ett stofts vikt av ont ska se det.” – och han sade: ”Underskatta inte något gott, även om det är att möta din broder med ett leende ansikte.”
    • Detta visar att suran inspirerade Profeten att uppmuntra till minsta möjliga goda handlingar.
  3. Suran som en påminnelse om ansvar
    • I flera hadithsamlingar (t.ex. Musnad Ahmad) återges att Profeten sade:”Denna sura har gjort mig gammal.”
    • Detta sägs också om surorna Hud, al-Waqi‘ah, al-Mursalat, an-Naba’ och at-Takwir – alla med starka eskatologiska teman. Det visar hur djupt ansvaret och räkenskapen i dessa suror påverkade honom.

Pedagogiska reflektioner

För undervisning kan du använda dessa hadither för att:

  • Diskutera vad det innebär att en enda sura kan vara ”tillräcklig” – vad säger det om Koranens koncentration av mening?
  • Låt eleverna identifiera små goda handlingar de kan göra dagligen – och koppla det till vers 7.
  • Reflektera över varför Profeten blev ”gammal” av denna sura – vad i den väcker djup ansvarskänsla?

Sahaba, klassiska lärda, Sheikh al-Saadi och Muhammad Knut Bernström betraktade sura Al-Zalzalah som en kraftfull påminnelse om Domedagens räkenskap – där varje handling, god eller ond, vägs med absolut rättvisa. De betonade att suran är både en varning och en tröst.

Här är en sammanställning av deras kommentarer och tolkningar:

Sahaba och klassiska lärda

  • Ibn Abbas (radhiyallahu ‘anhu) förklarade att versen ”jorden kastar ut sina bördor” syftar på de döda och människans handlingar – jorden kommer att avslöja allt den burit.
  • Abu Hurayrah återgav att Profeten sade:”Jorden kommer att vittna om varje handling som utförts på dess yta – gott eller ont.” Detta är en direkt tolkning av vers 4: ”Den Dagen skall jorden berätta sina nyheter.”
  • Al-Qurtubi (d. 1273) skrev att suran är en sammanfattning av räkenskapen – den visar att inget undgår Guds vetskap, inte ens en atoms vikt.
  • Al-Razi (d. 1209) betonade att människans reaktion i vers 3 (”Vad är det med henne?”) är ett uttryck för förnekelse och chock – en psykologisk spegling av den oförberedda själen.

Sheikh Abdur-Rahman al-Saadi (d. 1956)

I sin tafsir Taysir al-Karim al-Rahman skriver han:

  • Vers 1–2: ”Detta är den stora skakningen som markerar slutet på världen och början på återuppståndelsen.”
  • Vers 4–5: ”Jorden får en gudomlig befallning att tala – den vittnar om varje handling, varje steg, varje ord.”
  • Vers 6–8: ”Människor kommer i grupper, och varje individ får se sina handlingar – även de minsta. Detta är fullständig rättvisa.”

Han betonar att suran är en uppmaning till ansvar, reflektion och förberedelse – och att den är särskilt kraftfull för att väcka hjärtat.

Källa: Saadi tafsir – Surah Al-Zalzalah

Muhammad Knut Bernström

I sin svenska översättning Koranens Budskap skriver han:

  • Vers 4: ”Den Dagen skall [jorden] berätta vad den har bevittnat [av människornas handlingar].”
  • Vers 5: ”Det gör den på din Herres ingivelse.”

Bernström tolkar suran som en existentiell uppgörelse – där människan konfronteras med sin livshistoria, och där jorden blir ett vittne. Han använder ord som ”skälvning”, ”bördor”, ”bevittnat” för att förmedla den dramatiska och moraliska laddningen.

Källa: IslamicFinder – Surah Zalzalah med Bernströms översättning

Pedagogisk reflektion

Suran är ett utmärkt exempel på:

  • Moralisk mikroskopi – varje liten handling räknas.
  • Kosmisk rättvisa – jorden själv blir ett vittne.
  • Existentiell väckarklocka – människan ställs inför sin historia.

Redaktion

Redaktion

Redaktionen för Bilal.se är bland annat: Abu Omar , Bilal , & Abu Ahmad, vi har även hand om Islam.se , Salat.se , Islaam.se, Tawhid.se