Skip to main content

HANDLINGARNA HAR ATT GÖRA MED AVSIKTEN

De troendes ledare Abu Hafs Omar Ibn al-Khattab må Allah vara nöjd med honom sagt:

“Jag hörde Allahs Sändebud säga:”

“Handlingar [bedöms] enbart efter avsikten, och var och en tillräknas endast det han avsett. Således [bedöms] den vars utvandring var [ämnad] för Allah och Hans Sändebud [som att] hans utvandring var för Allah och Hans Sändebud, och den vars utvandring var [ämnad] för att uppnå [något i] denna värld eller för att ta en kvinna till hustru, [bedöms som att] hans utvandring var för det [ändamål] han utvandrade för.” [al-Bukhari och Muslim]

Sammanfattning

Denna hadith är central för islamsk tanke, kultur och förståelse och visar balansen mellan de inre och yttre tillstånden hos en själv. Denna hadith är stor i sin nytta och betydelse, och det har sagts att islam kretsar kring den. Lärda har kommenterat att denna hadith utgör en tredjedel av kunskapen eftersom en människas handlingar involverar hjärtat, tungan och lemmarna, och därför är intentionen i hjärtat en tredjedel av handlingen. Den anses även utgöra en tredjedel av kunskapen eftersom lärda menar att denna hadith tillsammans med två andra utgör religionen islam. De andra två haditherna är: “Det som är halal [tillåten] är tydligt och det som är haram [Otillåten] är tydligt, och däremellan finns tvivelaktiga saker” [Hadith 5 av Nawawi], och “Den som introducerar något nytt i denna religion som inte kommer från den, kommer att få alla sina handlingar förkastade (av Allah)”. [Hadith 6 av Nawawi]

Handlingar baseras på avsikt

Kopplingen mellan handling och avsikt belyser sambandet mellan de fysiska och de andliga aspekterna hos varje människa. Denna hadith understryker vikten av att ha en avsikt för varje fysisk handling vi utför och betydelsen av att varje handling har ett tydligt syfte. Den lyfter även fram vår medvetna avsikt och behovet av att knyta samman våra fysiska handlingar med deras andliga konsekvenser.

Avsikter leder till resultat. När en förändring i avsikt sker, följer en förändring i de yttre omständigheterna. Avsikten är dessutom tillräcklig för att Allah Ärad och Upphöjd vara Han ska kunna förändra vår verklighet, vilket betonar att vi inte bör förminska den nödvändiga förändringen i avsikt som krävs för att vårt yttre ska kunna förändras.

Specifikt när det gäller islamskt arbete och dyrkan är kvalitén på våra avsikter av yttersta vikt. Engagemang i islamskt arbete bör inte främst vara motiverat av önskan om äktenskap eller berömmelse, utan drivas av viljan att dyrka Allah, hjälpa vårt samhälle och sprida kärlek inom det.

Att vara en visionär

De troende bör vara visionärer eftersom de alltid ska kontrollera sina avsikter och förstå syftet med sina handlingar. De bör ständigt reflektera över sina avsikter, både för kortsiktiga och långsiktiga mål. Sammanfattningsvis bör den troende kontinuerligt fråga sig själv: “Varför gör jag det jag gör?”

Att använda orden “skall ha” i denna hadith innebär att personen kommer att belönas endast för det han verkligen avsåg. Så, som nämnts i hadithen, om någon genomför Hijrah men gör det med en annan avsikt, kommer han inte att belönas för den handlingen.

Att skryta

Riya, alltså att visa upp sina handlingar offentligt, är en stor synd som förstör uppriktigheten och kan ogiltigförklara handlingar. I hadithens ordlyd syftar användningen av ordet “av” i uttrycket “handlingar är endast genom avsikt” på att godkännandet och riktigheten hos varje handling beror helt på den avsikt som ligger bakom den. Till exempel accepteras inte att ge pengar i välgörenhet som en god gärning om syftet är att skryta inför andra.

Profeten frid vare över honom informerade oss om att om du utför en handling för någon annans skull istället för för Allahs skull, så kommer Allah att fullständigt förkasta handlingen och tilldela belöningen åt den “partner” – det vill säga den part – som personen i själva verket riktade sin handling mot. Detta understryker både konsekvenserna av att skryta och allvaret i att blanda in någon annan i handlingar som bör vara enbart avsedda för Allah Ärad och Upphöjd vara Han. Som nämnts i hadithen: “Den vars migration var för Allahs och Hans sändebuds skull, den migrationen var för Allahs och Hans sändebud, och den vars migration var för att uppnå någon världslig fördel eller för att gifta sig med en kvinna, den migrationen var för det ändamål han hade.”

Slutsats

Allt vi gör måste vara avsett enbart för Allahs Ärad och Upphöjd vara Han skull. En god handling med fel avsikt kommer inte att ge oss någon belöning i det eviga livet.