De tio första dagarna av Dhu’l-Hijjah
Bland de stora säsongerna av dyrkan är de tio första dagarna av Dhu’l-Hijjah, som Allâh gynnat över andra dagar. Det är återberättat från Ibn ’Abbas [må Allâh vara nöjd med honom] att Profeten [må Allâhs frid och välsigne vara över honom] sade, ”Det finns inga dagar under vilka rättfärdiga handlingar är mer älskade av Allâh än dessa tio dagar.” De frågade, ”Inte ens jihâd för Allâhs skull?” Han sade, ”Nej, inte ens jihâd för Allâhs skull, förutom en man som går ut för jihâd och tar med sig sin rikedom och kommer inte tillbaka med någonting.” Återberättad av al-Bukhaari 2/457.
Det är också återbeättat från Anas [må Allâh vara nöjd med honom] att Profeten [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] sade, ”Det finns ingen handling som är bättre hos Allâh eller mer belönad än den goda handlingen som utförs under de tio [första] dagarna av al-Adha.” Någon sade, ”Inte ens jihâd för Allâhs skull?” Han sade, ”Inte ens jihâd för Allâhs skull, förutom en man som går ut för jihâd och tar med sin rikedom och kommer inte tillbaka med någonting.” Återberättat av al-Daarimi, 1/357; dens insaad är hasan vilket förklarats i al-Irwa’ 3-398.
Dessa texter och andra indikerar att dessa tio dagar är bättre än andra dagar under året, utan något undantag, till och med de tio sista dagarna av Ramadan. Men de tio sista nätterna av Ramadan är bättre än de tio första nätterna av Dhu’l-Hijjah eftersom de inkluderar Laylat al-Qadr som är bättre än tusen månader. Se Tafseer Ibn Katheer, 5/412.
Så Muslimen bör börja dessa dagar med uppriktig ånger till Allâh och sedan generellt utföra massor med goda handlingar och han bör ägna sin uppmärksamhet åt att utföra dessa handlingar:
- Fasta
Det är Sunnah för Muslimen att fasta under de nio första dagarna av Dhu’l-Hijjah därför att Profeten [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] uppmanade oss att utföra rättfärdiga handlingar under de tio första dagarna av Dhu’l-Hijjah och fastan var en utav dessa handlingar vilket Allâh valt ut för Hans skull som det nämns i hadeeth qudsi: ”Allâh säger:
”Alla handlingar av Adams söner är för dem själva förutom fastan, den är för Mig och Jag skall ge belöning för det.” Återberättad av al-Bukhaari, 1805.
Profeten [må Allâhs frid och välsignelse vara over honom] brukade fasta de nio första dagarna av Dhu’l-Hijjah. Det är återberättat från Hunaydah ibn Khaalid från hans fru att en av Profetens [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] fruar sade, ”Profeten [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] brukade fasta på de nio första dagarna av Dhu’l-Hijjah och dagen av ’Ashoora’, tre dagar varje månad, den första måndagen i månaden och två torsdagar.” Återberättad av al-Nasaa’i 4/205 och Abu Dawood; klassad som saheeh av al-Albaani i Saheeh Abi Dawood, 2/462.
- Recitera tahmeed, tahleel och takbeer väldigt mycket
Det är Sunnah att recitera takbeer [att säga Allâhu akbar, Allâh är störst], tahmeed [säga al-hamdu Lillâh, prisad vare Allâh], tahleel [säga Laa ilaaha ill-Allâh, det finns ingen gud utom Allâh] och tasbeeh [säga Subhaan Allâh, pris och ära tillkommer Allâh], under de tio första dagar av Dhu’l-Hijjah. Att säga dessa ord högt i moskéerna, sitt hem, på gatorna och på varje ställe där det är tillåtet att minnas Allâh, utföra handlingar av dyrkan öppet och tillkännage Allâhs storhet.
Män bör recitera högt och kvinnor bör recitera tyst.
Allâh säger,
”För att uppleva vad som tjänar till deras uppbyggelse och under de [av alla] kända dagarna uttala Guds namn över de djur ur boskapshjordarna som Han skänker dem [för att offras].” [al-Hajj 22:28]
Majoriteten har åsikten att de ”kända dagarna” är de tio första dagarna av Dhu’l-Hijjah, därför att det är återberättat från Ibn ’Abbas [må Allâh vara nöjd med honom] att de kända dagarna är de tio första dagarna av Dhu’l-Hijjah.
Det är återberättat från ’Abd-Allâh ibn ’Umar [må Allâh vara nöjd med honom] att Profeten [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] sade, ”Det finns inga dagar som är större inför Allâh eller i vilka goda handlingar är mer kära för Honom än dessa tio dagar, så recitera väldigt mycket tahleel, takbeer och tahmeed under dem.” Återberättad av Ahmad 7/224; dens isnaad är klassad som saheeh av Ahmad Shaakir.
Takbeer är enligt följande:
Allâh akbar, Allâhu akbar, laa ilaaha ill-Allâh, Allâhu akbra, wa Lillaah il-hamd [Allâh är Störst, Allâh är Störst, det finns ingen gud utom Allâh; Allâh är Störst och all pris tillkommer Allâh].
Och det finns andra versioner.
Denna takbeer har blivit en bortglömd Sunnah idag, speciellt i början av dessa tio dagar. Du hör det väldigt sällan förutom från några få personer. Det ska reciteras högt för att återuppliva denna Sunnah och påminna de obetänksamma. Det är påvisat att Ibn ’Umar och Abu Hurayrah [må Allâh vara nöjd med dem båda] brukade gå till marknaden under de tio första dagarna av Dhu’l-Hijjah och recitera takbeer högt och människorna brukade säga takbeer när de hörde dem, d.v.s. människorna mindes takbeer och var och en sade det för sig själv; det betyder inte att de sade det gemensamt – det är inte tillåtet i sharee’ah.
Att återuppliva Sunnahs som är bort glömda medför en stor belöning, vilket framgår från Profetens [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] ord, ”Den som återupplivar en av mina Sunnahs som dött ut efter min tid kommer få belöningen för alla som gör det, utan att deras belöning minskar med någonting.” Återberättad av al-Tirmidhi 7/443; denna hadeeth är hasan pga. bekräftade återberättelser.
- Hajj och ’Umrah
En av de största handlingar man kan utföra under dessa tio dagar är Hajj till det heliga Huset av Allâh. Den som får hjälp av Allâh att åka på Hajj till Hans Hus och utföra ritualerna på det föreskrivna sättet kommer – insha Allâh – inkluderas i Allâhs Sändebuds [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] ord, ”En accepterad Hajj medför ingen mindre belöning än Paradiset.”
- Udhiyah [offer]
En av de rättfärdiga handlingarna som för en person närmare Allâh under dessa tio dagar är att slakta offret och leta efter ett bra, tjockt djur och spendera pengarna på det för Allâhs skull.
Skynda dig att få ut så mycket som möjligt från dessa dagar innan den slarvige ångrar vad han gjort och innan han ber om han få gå tillbaka och inte får något svar.
Islam Q&A, referensnr: 49042