TÄVLA OM DEN STORA BELÖNING
Abū Dharr al-Gaffari må Allah vara nöjd med honom berättar att några bland Profetens ﷺ följeslagare sade till honom:
“O Guds sändebud, de rika har tagit hem belöningarna; de ber precis som vi ber, de fastar precis som vi fastar och de ger [mycket] i välgörenhet tack vare sin rikedom.”
Han ﷺ sade: “Har inte Allah gjort saker åt er så att ni kan ge i välgörenhet? Sannerligen, varje tasbeehah (att säga ‘subhan-Allah‘) är en välgörenhet, varje takbeerah (att säga ‘Allahu akbar’) är en välgörenhet, varje tahmeedah (att säga ‘alhamdulillah’) är en välgörenhet, och varje tahleelah (att säga ‘la ilaha illAllah’) är en välgörenhet. Att beordra det goda är en välgörenhet och att förbjuda det onda är en välgörenhet, och i varje enskilds sexuella handling finns en välgörenhet.”
De sade: “O Guds sändebud, när någon av oss tillfredsställer sin sexuella lust, kommer han då att få någon belöning för det?”
Han ﷺ sade: “Ser ni inte att om han agerar på ett otillåtet sätt, så är han förtjänstfull av straff? Likaså, om han agerar på ett tillåtet sätt, så är han förtjänstfull av en belöning.” [Återberättat av Muslim]
Sammanfatningen
Profetens ﷺ följeslagare uttryckte oro över att de rika skulle få större andlig belöning enbart på grund av sin förmåga att ge stora summor i välgörenhet. Deras tankegång var att även om de alla utför samma rituella handlingar – bön, fasta osv. – så ger de rika extra ut av sin materiella rikedom, vilket de ansåg vara orättvist.
Vad profeten svarade
Istället för att acceptera den tanken svarade profeten ﷺ att Allah har gjort många medel för att varje troende, oavsett ekonomisk ställning, ska kunna bidra med goda gärningar. Han påpekade att inte bara materiella gåvor räknas som välgörenhet – varje ord av lovprisning och tacksamhet räknas också. Genom att säga ord som:
- Subhan-Allah (tasbeehah) – som uttrycker Guds fullkomlighet,
- Allahu Akbar (takbeerah) – som bekräftar Guds storhet,
- Alhamdulillah (tahmeedah) – som uttrycker tacksamhet,
- La ilaha illAllah (tahleelah) – det fundamentala uttrycket för islams bekännelse,
Så blir varje dessa uttalanden en handling av välgörenhet. Utöver detta framhöll han att att uppmana till godhet och att avhålla sig från ondska också är former av välgörenhet. På så sätt breddas perspektivet på vad som räknas som goda handlingar utöver bara ekonomiska bidrag.
Ingen handling är för liten
Hadithen utvecklar idén att även något så vardagligt som att uppfylla sin sexuella lust inom ramen för det som är tillåtet i islam, kan bli belönat. Detta illustrerar att allt i en människas liv – när det sker i enlighet med Guds ordning – kan omvandlas till en handling med andligt värde. Det understryker att inte bara de stora, uppenbara handlingarna räknas, utan även vardagliga, på ytan små, handlingar. Samtidigt ges en tydlig varning: om en handling går utanför de lagliga ramarna, leder detta inte till belöning utan straff eftersom det bryter mot Guds bestämmelser.
Den djupare innebörden
Detta hadith-budskap belyser några centrala principer i islam:
- Inkluderande och rättvisa:
Alla är medvetet inbjudna att vinna Allahs belöningar genom sina handlingar – oberoende av att man äger mycket pengar eller inte. Det är snarare avsikten bakom handlingarna och den rätta tillämpningen av Guds påbud som räknas.
. - Helhetens syn på dyrkan:
Islam ser all vardagsaktivitet som potentiell dyrkan. Genom att betona att även de minsta påståenden av tro blir en handling av välgörenhet, lärs de troende att vara medvetna om sin relation till Gud i varje ögonblick.
. - Balansen mellan nåd och ansvar:
Med möjlighet att få belöning för handlingar följer också en varning om konsekvenserna av att handla utanför de ramar som Allah har satt. Det handlar om att bibehålla en balans där man njuter av de naturliga lustarna genom tillåtna medel, vilket i sin tur stärker både individen och gemenskapen.
Sammanfattning
Hadithen påminner oss om att andlighet inte kan mätas enbart i materiella termer. Varje handling – från ord, en uppmaning om det goda, till att leva ett liv i harmoni med Guds lagar – är en möjlighet att visa tacksamhet, att manifestera tro och att vinna belöningar. Genom att lyfta fram även de “små” handlingarna understöker profeten att Gud uppskattar varje ärlig och ren avsikt, vilket i sig skapar en väg för alla att vara upplyfta andligt, oavsett ekonomisk förutsättning.
Det här perspektivet kan vara både tröstande och befriande, då det uppmuntrar varje individ att se sitt dagliga liv som en del av en större helhet – där varje ögonblick och handling kan bli en del av den inre resan mot Guds närhet. Om du vill utforska ytterligare hur vardagliga handlingar med rätt avsikt kan omvandlas till dyrkan, eller om du är intresserad av hur andra hadither behandlar ämnet, finns det många intressanta diskussioner och källor som kan berika din förståelse vidare.
