Namn på helvetet och deras betydelser
Detta är de namn som används i Koranen för elden i det kommande livet – må Allah skydda oss från den. Namnen är: al-Hāwiya, al-Laẓā, al-Ḥuṭama, al-Jaḥīm, Jahannam, Saqar, al-Saʿīr, och Sijjīn.
Vi kommer att undersöka varje namn kortfattat, in shā’ Allāh:
1️⃣ Namn: al-Hāwiya (الهاوية)
Detta namn förekommer en gång i Koranen, i sura al-Qāriʿa (vers 8–11):
”Men den vars våg är lätt – hans hemvist är al-Hāwiya. Och vad kan få dig att förstå vad al-Hāwiya är? – En brännande eld.” [al-Qāriʿa: 8–11]
Allah förklarar att al-Hāwiya är för dem vars goda gärningar väger lätt, och Han tolkar namnet som: ”En brännande eld.”
- Al-Farāhīdī (rahimahullāh) säger: ”Al-Hāwiya är varje djup avgrund vars botten inte kan nås.”
- Imām al-Qurṭubī (rahimahullāh) säger: ”Elden kallas al-Hāwiya eftersom man faller ner i den, och dess botten är långt borta.”
2️⃣ Namn: al-Laẓā (اللظى)
Detta namn förekommer en gång i Koranen, i sura al-Maʿārij (vers 15–16):
”Nej! Det är al-Laẓā – som sliter bort huden.” [al-Maʿārij: 15–16]
- Al-Farāhīdī säger: ”Al-Laẓā är den renaste lågan… Elden som ’lazā’ betyder att den klibbar fast, och hettan i öknen ’talaẓā’ – som om den flammar upp.”
- Ibn Manẓūr säger: ”Den kallas så eftersom den är den mest intensiva av alla eldar.”
3️⃣ Namn: al-Ḥuṭama (الحطمة)
Detta namn förekommer två gånger i Koranen, i sura al-Humaza (vers 4–7):
”Nej! Han ska kastas i al-Ḥuṭama. Och vad kan få dig att förstå vad al-Ḥuṭama är? – Allahs upptända eld, som når hjärtat.” [al-Humaza: 4–7]
Allah förklarar att al-Ḥuṭama är Hans upptända eld.
- Ibn Fāris säger: ”Roten ḥ-ṭ-m betyder att krossa något. Man säger: ’ḥaṭamtu’ – jag krossade det. Något som är brutet i sig själv kallas ’ḥaṭim’. En gammal häst som brutits av ålder kallas också ’ḥaṭim’.”
- Han tillägger: ”Elden kallas al-Ḥuṭama eftersom den krossar allt den möter.”
4️⃣ Namn: al-Jaḥīm (الجحيم)
Namnet al-Jaḥīm förekommer mer än 23 gånger i Koranen. Exempel:
”Men den som trotsade och föredrog det världsliga livet – för honom är al-Jaḥīm hemvist. Men den som fruktade sin Herres ståndpunkt och hindrade sin själ från begär – för honom är paradiset hemvist.” [al-Nāziʿāt: 37–41]
”Och när al-Jaḥīm antänds.” [al-Takwīr: 12]
”Sedan ska de brännas i al-Jaḥīm. Sedan sägs: Detta är vad ni förnekade.” [al-Muṭaffifīn: 16–17]
Imām Ibn Fāris (rahimahullāh) förklarar namnets rot: bokstäverna ج-ح-م (jīm-ḥāʾ-mīm) bär betydelsen av intensiv hetta. Ett ”jāḥim” är en plats med extrem värme – därav namnet al-Jaḥīm.
5️⃣ Namn: Jahannam (جهنم)
Namnet Jahannam förekommer över 70 gånger i Koranen. Exempel:
”Jahannam är en bevakad plats – en tillflykt för de trotsiga – där de ska vistas i evigheter.” [al-Nabaʾ: 21–23]
”De som förföljde de troende männen och kvinnorna och inte ångrade sig – för dem är Jahannams straff, och för dem är det brännande straffet.” [al-Burūj: 10]
”De som förnekade bland bokens folk och avgudadyrkarna – de är i Jahannams eld, där de ska förbli. De är de värsta av skapelsen.” [al-Bayyina: 6]
Ibn Manẓūr (rahimahullāh) förklarar: Jahannam kommer från ordet jihannām, som betyder en djup avgrund eller en brunn med mycket djup botten. Namnet syftar på eldens djup och dess skrämmande natur.
6️⃣ Namn: Saqar (سقر)
Namnet Saqar förekommer mer än fyra gånger i Koranen. Exempel:
”Jag ska låta honom brännas i Saqar. Och vad kan få dig att förstå vad Saqar är? – Den lämnar inget kvar, den skonar inte – den bränner människan.” [al-Muddaththir: 26–29]
”De i paradiset frågar de skyldiga: Vad förde er till Saqar? De svarar: Vi brukade inte be.” [al-Muddaththir: 40–43]
Allah beskriver Saqar som den eld som ”varken lämnar eller skonar” – den är brännande för människan.
- Ibn Fāris säger att rotbokstäverna س-ق-ر (sīn-qāf-rāʾ) bär betydelsen av bränning eller glöd. Man säger: ”Saqarathu al-shams” – solen brände honom.
- Ibn Manẓūr tillägger: ”Elden kallas Saqar eftersom den smälter kroppar och själar.”
Båda förklaringarna är korrekta – Saqar är den eld som bränner, smälter och förintar, och Allah vet bäst.
7️⃣ Namn: al-Saʿīr (السعير)
Namnet al-Saʿīr förekommer flera gånger i Koranen. Exempel:
”Men den som får sin bok bakom ryggen – han ska ropa på undergång – och brännas i al-Saʿīr. Han brukade vara glad bland sitt folk.” [al-Inshiqāq: 10–13]
”De erkände sin synd – bort med Saʿīrs folk!” [al-Mulk: 11]
Imām Ibn Fāris (rahimahullāh) förklarar att rotbokstäverna س-ع-ر (sīn-ʿayn-rāʾ) bär betydelsen av att något antänds, flammar upp och stiger i intensitet.
Han tillägger: ”Därav namnet al-Saʿīr – elden som brinner, flammar och stiger i lågor.”
8️⃣ Namn: Sijjīn (سِجِّين)
Namnet Sijjīn förekommer två gånger i Koranen, i sura al-Muṭaffifīn (vers 7–9):
”Nej! De fördärvades bok är i Sijjīn. Och vad kan få dig att förstå vad Sijjīn är? – En bok som är nedtecknad.” [al-Muṭaffifīn: 7–9]
- Ibn Fāris säger att rotbokstäverna س-ج-ن (sīn-jīm-nūn) betyder fängelse eller inspärrning. Man säger: ”sajantuhu” – jag fängslade honom. Sijn är platsen där en människa hålls fången.
- Al-Farāhīdī säger: ”Sijn är huset där fången hålls – ett av Jahannams namn.”
- Al-Rāghib al-Aṣfahānī tillägger: ”Sijjīn är ett namn för Jahannam, i motsats till ʿIlliyyīn. Dess form antyder att dess innebörd är ännu mer intensiv.”
Andra beskrivningar av helvetet i Koranen
Förutom de åtta namnen finns flera andra benämningar och beskrivningar av helvetet i Koranen, såsom:
- al-Samūm – den brännande vinden
- Bī’sa al-Maṣīr – vilket hemskt slut
- Bī’sa al-Qarār – vilket hemskt uppehåll
- Bī’sa al-Mihād – vilket hemskt viloläger
- Bī’sa al-Wird al-Mawrūd – vilket hemskt vatten att nå
- Dār al-Bawār – förintelsens boning
- Dār al-Fāsiqīn – de trotsigas boning
- Sūʾ al-Dār – det hemska hemmet
- Asfal al-Sāfilīn – de lägstas lägsta
Sammanställning: Namn på helvetet i Koranen
| Nr | Namn (arabiska) | Svensk translitteration | Betydelse & ursprung | Koranvers(er) |
|---|---|---|---|---|
| 1️⃣ | الهاوية | al-Hāwiya | Avgrund utan botten. Från roten ”هَوَى” – att falla. | al-Qāriʿa 8–11 |
| 2️⃣ | اللظى | al-Laẓā | Ren, klibbig låga. Från ”لَظِيَ” – att flamma upp. | al-Maʿārij 15–16 |
| 3️⃣ | الحطمة | al-Ḥuṭama | Krossaren. Från ”حَطَمَ” – att bryta/krossa. | al-Humaza 4–7 |
| 4️⃣ | الجحيم | al-Jaḥīm | Intensiv hetta. Från ”جَحْم” – stark värme. | al-Nāziʿāt 37–41, al-Takwīr 12, al-Muṭaffifīn 16–17 |
| 5️⃣ | جهنم | Jahannam | Djup avgrund. Från ”جِهْنَام” – brunn med djup botten. | al-Nabaʾ 21–23, al-Burūj 10, al-Bayyina 6 |
| 6️⃣ | سقر | Saqar | Brännande, smältande eld. Från ”سَقَرَ” – att bränna/glöda. | al-Muddaththir 26–29, 40–43 |
| 7️⃣ | السعير | al-Saʿīr | Flammig, stigande eld. Från ”سَعَرَ” – att antända. | al-Inshiqāq 10–13, al-Mulk 11 |
| 8️⃣ | سِجِّين | Sijjīn | Fängelse, inspärrning. Från ”سَجَنَ” – att fängsla. | al-Muṭaffifīn 7–9 |
Andra benämningar och beskrivningar i Koranen
- as-samoom السَّموم – den brännande vinden
- Besa-al-Masir بِئْسَ المَصِير – vilket hemskt slut
- Besa-al-Qarar بِئْسَ القَرَار – vilket hemskt uppehåll
- Besa-al-Mihad بِئْسَ المِهَاد – vilket hemskt viloläger
- Besa-al-Werd al-Mawroud بِئْسَ الوِرْد المَوْرُود – vilket hemskt vatten att nå
- Dar al-Bawar دار البَوار – förintelsens boning
- Dar al-Fasiqeen دار الفاسقين – de trotsigas boning
- Souo ad-Dar سوء الدار – det hemska hemmet
- Asfal as-Safilin أسفل السافلين – de lägstas lägsta
🙏 Avslutande bön
”Vår Herre, gör oss inte till helvetets folk – Du är den mest barmhärtige av de barmhärtiga. Amen, o världarnas Herre.”
