Skip to main content

Mitt uttal av Koranen är den skapat ?

Fråga 86: Vad är domen över den som säger “Mitt uttal av Koranen är skapat”?

Svaret: Denna fras bör varken sägas i förnekelse eller bekräftelse, eftersom ordet “uttal” (lafdh) har en dubbel betydelse:

  1. Det kan syfta på själva handlingen att recitera Koranen, vilket är människans handling.
  2. Det kan också syfta på det som reciteras, vilket är Koranen – Guds ord.

Om någon säger att uttalet är skapat:

Detta kan inkludera den andra betydelsen (att Koranen är skapat), vilket leder till anhängarnas syn (Jahmiyya).

Om någon säger att uttalet inte är skapat:

Detta kan inkludera den första betydelsen (att människans handling är oskapad), vilket är en innovation inom doktrin.

Således har de rättfärdiga föregångarna sagt:

“Den som säger att mitt uttal av Koranen är skapat, är en anhängare av Jahmiyya.”

“Den som säger att det inte är skapat, är en innovatör.”

Källa:

أعلام السنة المنشورة في اعتقاد الطائفة المنصورة [ 200 سؤال وجواب في العقيدة ] مؤلف الكتاب حافظ بن أحمد الحكمي

Boken “Aʿlām al-Sunna al-Manshūra fī Iʿtiqād al-Tāʾifa al-Mansūra”, som kan översättas till “Tecknen på den spridda Sunnah i tron på den triumferande gruppen”, är en värdefull bok författad av Hafiz bin Ahmed al-Hakami.

Den innehåller 200 frågor och svar om islamisk troslära, som syftar till att förenkla och förtydliga viktiga trosuppfattningar.

Boken är utformad för att kunna ge en vägledning för läsarna genom centrala koncept inom islamisk tro på ett lättförståeligt sätt.