Skip to main content

SURAT Al-FIL – KAPITEL 105

بسم الله الرحمن الرحيم
I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

105:1

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ
HAR DU inte sett hur din Herre gick till väga mot Elefantens armé?

105:2

أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ
Han gjorde deras krigslist om intet,

105:3

وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ
när Han sände mot dem svärm efter svärm av fåglar

105:4

تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ
som lät [ett regn av] stenar hagla över dem – Hans förutbestämda straff! –

105:5

فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولٍ
Och [där] lät Han dem [ligga utströdda] som de torra stråna på ett avmejat sädesfält.

Kort översikt

Surah 105 Al‑Fil betyder Elefanten och består av 5 verser; den berättar hur Gud skyddade Kaʿba från en anfallande armé som kom med elefanter.

Ordagrann översättning och versförklaring

  • Vers 1 — ”Har du inte sett hur din Herre handlade med elefantens ägare?”
    • Förklaring:
      Inledande fråga riktad till profeten Muhammad för att väcka uppmärksamhet mot ett konkret historiskt tecken.
  • Vers 2 — ”Fick han inte deras komplott att gå vilse?”
    • Förklaring:
      Visar att deras plan, trots styrka och storlek, förhindrades av Guds vilja.
  • Vers 3 — ”Och sände emot dem fåglar, i flockar,”
    • Förklaring:
    • Gud svarade genom ett mirakulöst ingripande med fåglar som kom i mängd.
  • Vers 4 — ”Slå dem med stenar av Sijjil.”
    • Förklaring:
      De små stenarna (benämnda Sijjil i texten) slog fienden och förstörde armén.
  • Vers 5 — ”Och gjorde dem som ett tomt fält av stjälkar.”
    • Förklaring:
      Bildspråk som uttrycker fullständig förintelse; fältet efter skörd — tomt och övergivet.

Historisk kontext

Den klassiska förståelsen placerar händelsen i tiden före profeten Muhammad, när en här ledd av Abraha från Jemen planerade att förstöra Kaʿba i Mecka. Berättelsen framhäver hur en till synes omöjlig invasion med elefanter tillintetgjordes genom Guds ingripande. Tolkningsmetoder som använder Koranen tillsammans med hadith och tidig islamsk historik används för att förklara detaljerna i händelsenIslam.se.

Teman och budskap

  • Guds skydd för det heliga: Kaʿbas bevarande visar att det heliga skyddas av Gud mot mäktiga fiender.
  • Ödmjukhet inför makt: Stor militär makt kan vara maktlös när Gud bestämmer annorlunda.
  • Tecken och lärdom: Surahen fungerar som ett historiskt tecken som påminner troende om Guds suveränitet och att förlita sig på Honom.

Pedagogiska förslag för undervisning

Visuell övning: Låt äldre elever analysera bildspråket i vers 5 och göra en kort tolkning kopplad till begreppet förgänglighet.

Textstudie: Gå igenom varje vers ord för ord; förklara nyckelord som sijjil och tayran tabiʿa och deras symbolik.

Historisk jämförelse: Presentera källor om Abraha‑berättelsen och diskutera hur olika tafsir‑skolor förklarar miraklet.

Reflektionsövning: Be elever skriva en kort reflektion om vad ”Guds skydd” innebär i deras vardag och samhälle.

Redaktion

Redaktion

Redaktionen för Bilal.se är bland annat: Abu Omar , Bilal , & Abu Ahmad, vi har även hand om Islam.se , Salat.se , Islaam.se, Tawhid.se