Tacksamheten tillkommer Allah, och må Guds frid och välsignelser vara över hans Sändebud, hans familj och hans följeslagare.
För det första, tackar vi Allah för den person som ångrade sig och fann vägledning. Det är viktigt att veta att omvändelse från en sådan synd kräver tre villkor:
Ånger över vad som har gjorts
Omedelbart avbrott från synden och..
En bestämd avsikt att aldrig återvända till den igen.
Att dricka alkohol är en stor synd, individen som gör det förtjänar Allahs förbannelse, och alla som hjälper till med det, som nämnts i hadithen av Abdullah ibn Umar ibn Khattab må Allah vara nöjd med honom – där Profeten – frid och välsignelser vare över honom – sade:
“Gud förbannade alkoholen, och individen som dricker den, individen häller upp den, individen säljer den, individen köper den, individen tillverkar den, individen pressar den, individen bär den och den som den bärs till.” [1]Återberättad av Imam Ahmad och Abu Dawud, med flera
Oavsett om personen blir berusad eller inte, som nämnt i hadithen:
‘Vad som än berusar i stora mängder, är även i små mängder förbjudet.’
Profeten – frid och välsignelser över honom – kopplade förbannelsen till själva handlingen av att dricka och servera alkoholen, inte berusningen.
På grund av allvaret i denna handling, kommer Gud inte att acceptera bönen från en person som dricker alkohol i fyrtio dagar, såvida inte personen omvänder sig. Om personen ångrar sig, accepterar Gud omvändelsen [Tawbah]. Men om det sker upprepade gånger, kommer Gud inte att acceptera omvändelsen, som nämnts i hadithen av Ibn Umar:
Profeten – frid och välsignelser över honom – sade:
‘Den som dricker alkohol, individens böner [Salat] kommer inte att accepteras i fyrtio dagar – och om individen ångrar sig, accepterar Gud hans omvändelse. Om han återvänder till synden igen, kommer Gud inte att acceptera individens böner i fyrtio dagar – och om han ångrar sig, accepterar Gud hans omvändelse. Om det sker igen, kommer Gud inte att acceptera individens böner i fyrtio dagar – och om han ångrar sig, accepterar Gud hans omvändelse. Men om det sker en fjärde gång, kommer Gud inte att acceptera individens böner i fyrtio dagar – det vill säga fyrtio dagar – och om han ångrar sig, kommer Gud inte att acceptera hans omvändelse [Tawbah] och kommer att låta individens dricka från den fördömda floden.’ Någon frågade: ‘Åh Abu Abdurrahman, vad är den fördömda floden?’ Han svarade: ‘En flod av de boende i Helvetet.’ [2]Återberättad av at-Tirmidhi och förklarad som autentisk av Imam Ahmad i sin al-Musnad
Betydelsen av detta är att om personen återvänder till denna synd efter att ha omvänt sig, är det troligt att han inte kommer att finna de ärliga vägarna till omvändelse efter detta. Därför nämnde profeten, frid och välsignelser över honom, detta som en överdrift i varningen mot denna handling, så att personen inte blir en av dem som Gud inte accepterar omvändelsen från, på grund av brist på ärlighet i den. Men porten till omvändelse är alltid öppen och stängs inte förrän döden eller solen stiger upp från väst.
al-Tayyibi sade om denna hadith:
Detta är förstått som ett uttryck för att ihärdighet och att dö i synd gör att omvändelsen inte accepteras, vilket är nödvändigt för att dö i otro och synder.
Qari sade:
Att bryta omvändelsen tre gånger kan vara en anledning till Guds vrede mot syndaren, som antyds i versen:
“De som trodde, sedan inte trodde, sedan trodde igen, sedan inte trodde igen, och sedan forsatte i otro, för dem kommer Gud inte att förlåta och inte vägleda dem på något sätt” [3]Koranen Kapitel 4 Kvinnor vers 137
Och det är sannolikt att den som återvänder till synden tre gånger inte hade en sann omvändelse, vilket antyds i versen, på grund av bristen på vägledning och förlåtelse.
Men att dricka alkohol hindrar inte giltigheten av bönen och fastan, så länge personen förstår vad han säger och vad han avser, och det upphäver inte deras obligatoriska natur för den ansvariga personen. Inget förhindrar individen från detta [Fastan] utom menstruation och förlossnings blödning. Om personen inte förstår, måste personen göra upp för de förlorade skyldigheterna. Det är inte meningen med hadithen att bönen och fastan blir ogiltiga i fyrtio dagar. Om personen inte ber eller fastar, lägger han till en större synd på det som redan är en stor synd och förvärvar Guds vrede på vrede.
Nyheten om att bönen inte accepteras i fyrtio dagar betyder att Gud inte kommer att skriva ner dess belöning för honom, som en bestraffning och avskräckning. Det betyder inte att Gud inte kräver att personen utför bönen, eller att han inte kommer att straffa honom för att ha missat den.
Och Gud vet bäst.
Källa:
https://binbaz.org.sa/