Dör med en stor synd
Fråga 194:
Vad är domen för en monoteist som dör medan han insisterar på en större synd (كبيرة)?
Svar: Allah säger:
”Vi skall sätta fram rättvisans vågar på Uppståndelsens dag, och ingen själ skall lida minsta orätt. Om det så vore ett senapskorns vikt skall Vi föra fram det – och Vi är de som bäst kan räkna.” [Koranen 21:47]
”Den dagen är vågen rättvis: de vars [goda handlingar] väger tungt skall det gå väl, och de vars våg väger lätt har förlorat sig själva därför att de avvisade Våra budskap.” [Koranen 7:8–9]
”Den dagen kommer var och en att se det goda som han har gjort och det onda han har gjort [framför sig].” [Koranen 3:30]
”Den dagen skall varje själ kämpa för sin egen sak, och varje själ skall få full lön för vad den har gjort, och ingen skall lida orätt.” [Koranen 16:111]
”Och frukta den Dag då ni skall återföras till Allah; då skall var och en få full lön för vad han har gjort, och ingen skall lida orätt.” [Koranen 2:281]
”Den dagen kommer människorna att dela sig för att visa sina handlingar. Den som har gjort så lite som ett stoftkorns vikt av gott skall se det, och den som har gjort så lite som ett stoftkorns vikt av ont skall se det.” [Koranen 99:6–8]
Dessa verser betonar rättvisan i Allahs dom och att alla handlingar, stora eller små, kommer att vägas och beaktas på Uppståndelsens dag. Ingen handling går förlorad, och ingen orättvisa kommer att ske.
Profeten ﷺ frid vare över honom sade: ”Den som får sitt räkenskap granskat noggrant, kommer att straffas.” Då frågade Aisha må Allah vara nöjd med henne: ”Säger inte Allah: {Individen kommer att gå igenom en lätt räkenskap}?” [Koranen 84:8]. Profeten ﷺ frid vare över honom svarade: ”Jo, men detta är presentationen (عرض) av handlingarna; den som får sin räkenskap granskad noggrant, kommer att straffas.”
Utifrån nämnda texter om uppståndelsen, situationerna vid domen, vågen (ميزان), distributionen av böcker (نشر الصحف), presentationen av handlingar, räkenskapen (الحساب), bron (الصراط) och förbönerna (الشفاعات), visar det sig att människors nivåer och ställningar i efterlivet varierar beroende på hur de levde i denna värld, i lydnad till sin Herre eller motsatsen.
De rättfärdiga salaf (tidiga lärda) och de första generationerna av följeslagare och deras efterföljare har delat in syndarna bland de monoteistiska troende (أهل التوحيد) i tre kategorier:
De företrädda (سابق):
De som är flitiga i goda handlingar.
De medelvägda (مقتصد):
De som har en balans mellan goda och dåliga handlingar.
De som skadar sig själva (ظالم لنفسه):
De som begår synder men ändå har monoteism i sina hjärtan.
Denna uppdelning baseras på Koranen och Sunnah och visar hur varierande människors öden är beroende på deras handlingar i detta liv. Vill du veta mer om dessa kategorier eller någon specifik aspekt?
Första kategorin:
De vars goda handlingar överväger deras synder. Dessa människor kommer att träda in i Paradiset och kommer aldrig att vidröras av Elden.
Andra kategorin:
De vars goda handlingar och synder är lika. Deras synder hindrar dem från att träda in i Paradiset direkt, men deras goda handlingar räddar dem från Elden. Dessa är ”Ashaab al-A’raaf” (أصحاب الأعراف) (Folket vid Muren) som Allah nämner i Koranen. De kommer att stå mellan Paradiset och Helvetet under den tid Allah bestämmer, tills de tillåts träda in i Paradiset. Allah säger:
”En skiljemur [reser sig] mellan dem och på denna mur finns män som känner igen var och en [i paradiset och helvetet] på deras kännetecken. De [som står på muren] ropar till paradisets invånare: ’Fred vare med er.’ De har dock ännu inte trätt in [i paradiset], men de hoppas [att få göra det]…” Och verserna avslutar med: ”Gå in i paradiset; ingen fruktan [skall tynga] er och ingen sorg [skall förmörka er].” [Koranen 7:46–49]
Tredje kategorin:
Det här är de som möter Allah medan de fortfarande insisterar på att begå större synder och omoraliska handlingar (كبائر الإثم والفواحش), men har grundläggande monoteism och tro (أصل التوحيد والإيمان) i sina hjärtan. Deras synder överväger deras goda handlingar, och därför går de in i Elden i enlighet med sina synder. Elden kommer att påverka dem i olika grader:
För vissa når Elden bara till anklarna.
För andra kan den nå halva benen.
Vissa drabbas upp till knäna.
Det finns också vissa som bara skyddas från Elden på de delar av kroppen där de gjorde sojud.
Förbön: Denna kategori får tillgång till förbön från Profeten Muhammad ﷺ frid vare över honom och andra, såsom andra profeter, heliga och änglar, samt andra som Allah vill hedra. Genom förbön:
- De tas ut gradvis, baserat på mängden tro och godhet i deras hjärtan.
- Allah definierar en gräns för att de ska bli räddade:
- De med tro som väger lika mycket som en dinar.
- De med tro som väger lika mycket som en halv dinar.
- De med tro som väger som ett senapsfrö eller mindre.
Eldens tidsbegränsning: Ingen som dör med monoteism kommer att vistas i Elden för evigt, oavsett vilka synder de begår. De med högre tro och mindre synder upplever mindre straff och snabbare frigivning från Elden. De med större synder och svagare tro möter motsatsen.
Profeten ﷺ frid vare över honom sade: ”Den som säger ’Det finns ingen gud förutom Allah’ kommer att dra nytta av det någon gång, även om han först drabbas av prövningar.” [al-Bajhaqi & abu Naeem]
Detta är ett komplext ämne där åsikter skiljer sig, men Allah vägleder dem som tror till sanningen enligt Hans vilja. Allah säger:
”Men Allah vägledde dem som trodde till den sanning där de var oense, genom Hans vilja, och Allah vägleder vem Han vill till en rak väg.” [Koranen 2:213]

Källa:
أعلام السنة المنشورة في اعتقاد الطائفة المنصورة [ 200 سؤال وجواب في العقيدة ] مؤلف الكتاب حافظ بن أحمد الحكمي
Boken “Aʿlām al-Sunna al-Manshūra fī Iʿtiqād al-Tāʾifa al-Mansūra”, som kan översättas till “Tecknen på den spridda Sunnah i tron på den triumferande gruppen”, är en värdefull bok författad av Hafiz bin Ahmed al-Hakami.
Den innehåller 200 frågor och svar om islamisk troslära, som syftar till att förenkla och förtydliga viktiga trosuppfattningar.
Boken är utformad för att kunna ge en vägledning för läsarna genom centrala koncept inom islamisk tro på ett lättförståeligt sätt.
