Skip to main content

Kapitlet: Då muslimer strider mot varandra

[4 / 31]

Kapitel: ”Och om två grupper bland de troende skulle strida, så försona dem” [Koranen al-Hujurat 49:9]

al-Ahnaf ibn Qays må Allah vara nöjd med honom : Jag gick för att stödja denna man. Då mötte mig Abu Bakra må Allah vara nöjd med honom och frågade: ”Vart är du på väg?” Jag svarade: ”Jag ska stödja denna man.” Han sade: ”Vänd tillbaka, för jag hörde Allahs sändebud säga: ’Då två muslimer möts med sina svärd, så är både den som dödar och den som blir dödad i Elden’.” Jag sade: ”Oh Allahs sändebud, individen är ju den som dödar; hur kan då den som blir dödad också vara i Elden?” Han svarade: ”Han var angelägen att döda sin medbroder.”

📘 [Återberättad av al-Bukhari]

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är avskiljare-02-1024x24.png

Sammanfattning

Vad säger hadithen: När två muslimer möts beväpnade med sina svärd för att slåss så kommer både den som dödar och den som blir dödad att hamna i Elden, eftersom den dödade också var inställd på att döda sin broder.

Betydelse och tolkning

Avsiktens roll: Budskapet betonar att både handling och avsikt bär moraliskt ansvar. Den som blir ”mördad” i striden var beredd att begå samma synd; hans vilja att döda gör honom moraliskt medskyldig även om han inte fullbordade handlingen.

Förebyggande etisk läsning: Profetens frid vare över honom varning syftar till att avskräcka från att ta till våld och att påminna att vrede och beredskap att skada en med-troende är i sig allvarliga överträdelser, oberoende av vem som fysiskt får sista slaget.

Praktiska lärdomar

  • Försona i stället för att slåss: Koranversen om att försona två stridande grupper kompletterar hadithens anda och uppmanar till försoning som första åtgärd.
  • Kontrollera avsikten: En muslim ska rannsaka sin avsikt och undvika att tillåta hat eller hämnd att ta över, eftersom viljan att döda är själv dömande.
  • Ansvar oavsett utfall: Moraliskt ansvar följer av beredskap och intention, inte bara av resultatet; därför varnas även den som blir dödad om han tidigare valt våld.

Kort avslutning

Hadithen ställer tydligt upp ett moraliskt förbud mot våld mellan troende och förklarar att hjärtats inställning är avgörande för ansvar och skuld

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är avskiljare-02-1024x24.png

Källa:

Redaktion

Redaktion

Redaktionen för Bilal.se är bland annat: Abu Omar , Bilal , & Abu Ahmad, vi har även hand om Islam.se , Salat.se , Islaam.se, Tawhid.se