Varför skapades människan?
Prisad vare Allâh
För det första:
En utav Allâhs attribut är visdom, och en utav Hans namn är al-Hakeem (Den Vise). Det bör noteras att Han inte har skapat något förgäves; upphöjd vare Allâh, högt över en sådan sak. Utan snarare så skapar Han saker för stora och visa skäl, och för sublima orsaker.
De som känner till dessa känner till dem och de som inte känner till dessa känner inte till dem. Allâh har sagt i Sin Heliga Bok, där Han säger att Han inte skapat människan utan syfte, och Han har inte skapat himlarna och jorden förgäves. Allâh säger:
“Trodde ni att Vi skapade er för nöjes skull och att ni inte skulle föras tillbaka till Oss? UPPHÖJD över allt är Gud, Konungen, den yttersta Sanningen! Det finns ingen gudom utom Han, Herren till allmaktens, nådens och barmhärtighetens tron.” [al-Mu’minoon 23:115, 116]
“VI HAR inte skapat himlen och jorden och allt som finns däremellan för ros skull.” [al-Anbiya’ 21:16]
“Nej, Vi har inte skapat dem utan en plan och ett syfte, men de flesta [människor] inser det inte.” [al-Dukhaan 44:38]
“HA meem. – [Dessa bokstäver är en av Koranens mirakel, och ingen förutom Allâh (Ensam) känner till deras betydelse.] – UPPENBARELSEN av denna Skrift är Guds, den Allsmäktiges, den Vises, verk. – Vi har inte skapat himlarna och jorden och allt som finns däremellan utan en plan och ett syfte och Vi har fastställt en slutpunkt [för allt]. Förnekarna av sanningen vänder likväl ryggen åt varningarna.” [al-Ahqaaf 46:1-3]
Precis som det är bevisat att det finns visdom bakom skapelsen av människan utifrån sharee’ahs synpunkt, är det också bevisat utifrån förnuftets synpunkt. Den vise mannen kan inte göra någonting annat än att acceptera att saker har blivit skapade för ett skäl och den vise mannen anser sig själv vara högre än att göra saker i sitt liv utan orsak, så hur är det då med Allâh, den Visaste av de visa? Följaktligen så har de visa troende bekräftat att det finns visdom i Allâhs skapelse, och kuffar (de icke-troende) förnekar det.
“I skapelsen av himlarna och jorden och i växlingen mellan natt och dag ligger helt visst budskap till dem som vill använda sitt förstånd; – De som minns Gud när de står, när de sitter och när de lägger sig till vila, och som, när de begrundar himlarnas och jordens skapelse [ber med dessa ord]: “Herre! Du har inte skapat [allt] detta i blindo. Stor är Du i Din härlighet! Förskona oss från Eldens straff!” [Aal ‘Imraan 3:190, 191]
Och Allâh säger, och beskriver kuffars attityd gentemot visdomen av Hans skapelse:
“VI HAR inte skapat himlen och jorden och allt som är emellan dem i blindo, såsom de som förnekar sanningen förmodar. Olyckliga de som förnekar sanningen! Elden är deras mål!” [Saad 38:27]
Shaykh ‘Abd al-Rahmaan al-Sa’di (må Allâh vara barmhärtig med honom) sade:
Allâh berättar för oss om Hans perfekta visdom gällande skapandet himlarna och jorden och att Han inte har skapat dem utan syfte, d.v.s. på lek utan något välgörande syfte.
“Såsom de som förnekar sanningen förmodar” och inte tror på deras Herre, därför de tror på det som inte anstår Hans Majestät.
“Olyckliga de som förnekar sanningen! Elden är deras mål!” I verkligheten skapade Allâh himlarna och jorden för sanningen. Han skapade dem så att Hans slavar kan förstå fullständigheten av Hans kunskap och makt och utsträckningen av Hans kraft, och att Han ensam är Den som skall dyrkas och inte dem som inte ens har skapat en atom i himlarna eller på jorden. Och de kanske vet att Domedagen är sann och att Allâh kommer att döma mellan de goda och onda människorna. Den som är ignorant om Allâhs visdom skall inte tro att Allâh kommer att behandla dem lika när Han dömer dem. Följaktligen säger Allâh:
“Eller skulle Vi behandla dem som tror och lever rättskaffens på samma sätt som dem som stör ordningen på jorden och sprider sedefördärv? Skulle Vi behandla de gudfruktiga på samma sätt som dem som har sjunkit djupt i synd?” [Saad 38:28]
Detta passar inte Vår visdom och Vårt omdöme. Slut citerat.
Tafseer al-Sa’di, s. 712
För det andra:
Allâh har inte skapat människan för att äta, dricka och föröka sig, i sådant fall skulle han vara precis som djuren. Allâh har hedrat och gynnat honom högt över många utav de Han skapat, men människor insisterar på kufr, så de ignorerar eller förnekar den sanna visdomen bakom deras skapelse, och det enda de bryr sig om är att njuta av nöjet i denna värld. En sådan person liv är likt djurens liv, och sannerligen så är de till och med mer vilseledda. Allâh säger:
“Men de som framhärdar i att förneka sanningen skall [under en tid] få njuta av livet och inta sin föda som boskapen betar; därefter skall [den eviga] Elden bli deras slutliga boning.” [Muhammad 47:12]
“Låt dem frossa och njuta [fröjderna i] detta liv och låt deras [samveten] sövas av hoppet [att räkenskapens Stund aldrig kommer]. Tids nog skall de få veta [sanningen].” [al-Hijr 15:3]
“Vi har sänt skaror av osynliga väsen och människor till helvetet: de har hjärtan som ingenting förstår, ögon som ingenting ser och öron som ingenting hör. De är som kreatur, nej, de är ännu vilsnare: de är de tanklösa, de likgiltiga.” [al-A’raaf 7:179]
Det är välkänt för visa människor att den som gör en sak vet mer än någon annan om visdomen bakom det och för Allâh är den högsta beskrivningen (ref. al-Nahl 16:60): Han är Den Som skapat människan och Han vet bäst visdomen bakom skapelsen av människan. Ingen kan ifrågasätta detta med hänsyn till världsliga frågor. Alla människor är säkra på att deras fysiska förmågor har blivit skapade för ett skäl. Ögat är till för att se, örat är till för att höra, o.s.v. Låter det logiskt att hans fysiska förmågor har blivit skapade för ett skäl men att han själv blivit skapad utan orsak? Eller samtycker han inte med att svara till Den Som skapat honom när Han berättar för honom om skälet bakom sin skapelse?
Allâh har berättat för oss att skapelsen av himlarna och jorden, och livet och döden, är för syftet av prövning, för att testa människan. Den som lyder Honom, kommer att bli belönad av Allâh och den som inte lyder Honom, kommer att bli straffad av Honom. Allâh säger:
“Det är Han som har skapat himlarna och jorden under sex dagar och som tronar i Sin allmakts härlighet över vattnen. [Han har skapat allt detta] för att pröva er [och låta er visa] genom ert handlande vem bland er som är den bäste. Och om du säger: “Efter döden skall ni återuppväckas till nytt liv”, kommer de som förnekar sanningen helt säkert att svara: “Det är ingenting annat än bedrägliga illusioner!”
[Hood 11:7]“Han som har skapat döden och livet för att sätta er på prov [och låta er visa] vem av er som i sitt handlande är den bäste. Han är den Mäktige, Den som ständigt förlåter.” [al-Mulk 67:2]
Från detta test resulterar en manifestation av Allâhs namn och attribut, så som Allâhs namn al-Rahmaan (Den Barmhärtige), al-Ghafoor (Den Förlåtande), al-Hakeem (Den Vise), al-Tawwaab (Den Nådige), al-Raheem (Den Nåderike), och andra utav Allâhs namn. En utav de största skälen till att Allâh har skapat människan – vilket är en av de största testen – är befallningen att bekräfta Hans Enhet (Tawheed) och att dyrka Honom ensam utan någon partner eller [något] annat [vid Hans sida]. Allâh har fastställt detta skäl för skapelsen av människan, som Han säger:
“Jag har skapat de osynliga väsendena och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig.” al-Dhaariyaat 51:56]
Ibn Katheer (må Allâh vara barmhärtig med honom) sade:
d.v.s. Jag har skapat dem så att Jag kan befalla dem att dyrka Mig, inte för att jag har något behov av dem. ‘Ali ibn Abi Talhah återberättade från Ibn ‘Abbas: “enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig” villigt eller ovilligt. Detta är den föredragna åsikten av Ibn Jareer. Ibn Jurayj sade: d.v.s., enbart för att de skall känna Mig. Al-Rabee’ ibn Anas sade: “enbart för att de skall dyrka Mig”, d.v.s. för syftet av dyrkan. Slut citerat.
Tafseer Ibn Katheer, 4/239
Shaykh ‘Abd al-Rahmaan al-Sa’di (må Allâh vara barmhärtig med honom) sade:
Allâh, den Upphöjde, skapade människan för att dyrka Honom och att känna Honom genom Hans namn och attribut, och för att beordra dem detta. Den som underkastar sig Honom och utför det som är föreskrivet för honom kommer vara en av dem som är framgångsrika, men den som vänder sig bort från det, de är förlorarna. Han kommer oundvikligen att samla dem tillsammans i Nästa liv där Han kommer att belöna eller straffa dem för det som Han befallde dem och det som Han förbjöd dem att göra. Följaktligen så nämner Allâh hur mushrikeen förnekade belöning eller straff, som Han säger:
“Och om du säger: “Efter döden skall ni återuppväckas till nytt liv”, kommer de som förnekar sanningen helt säkert att svara: “Det är ingenting annat än bedrägliga illusioner!” [Hood 11:7]
d.v.s. om du skulle prata till dessa människor och berätta för dem om Domedagen efter döden så skulle de inte tro dig, de skulle snarare våldsamt avfärda dina ord och förneka ditt budskap och de skulle säga, “Detta är ingenting annat än bedrägliga illusioner”, men i själva verket är det uppenbar sanning. Slut citerat.
Tafseer al-Sa’di, s. 333
Och Allâh vet bäst.
Islam Q&A, referensnr: 45529