Skip to main content

Fråga:

Han undrar: Är det tillåtet att skilja sig från en gravid kvinna? Kan en kvinna bli skild medan hon är gravid?

Svaret:

Denna fråga förekommer hos vissa av allmänheten; vissa tror att en gravid kvinna inte kan bli skild, och jag vet inte varifrån de har fått denna tro, som saknar grund i de lärdes uttalanden. Det har ingen grund. Faktum är att alla lärde enhälligt anser att skilsmässa kan ske med en gravid kvinna, och det råder enighet om detta bland lärda. Det finns ingen oenighet kring detta. En gravid kvinnas skilsmässa kan vara antingen korrekt eller varken rätt eller fel.

Sammanfattningsvis:
Skilsmässa kan ske med en gravid kvinna. Det har fastställts att profeten sa till Ibn Omar, när han skilde sig från sin hustru under hennes menstruation, att han skulle behålla henne tills hon har haft sin menstruation och blivit ren, och sedan skilja sig från henne antingen när hon är ren eller gravid.

Profeten klassificerade skilsmässa av en gravid kvinna som motsvarande skilsmässa av en kvinna som är ren och inte har haft samlag.

Sammanfattningsvis:
Skilsmässa med en gravid kvinna är tillåten, och det är rätt enligt den mest troliga uppfattningen, alltså att skilsmässa med en gravid kvinna är korrekt och inte fel. Det som förbjuds är att skilja sig från en kvinna under menstruation eller efter förlossning. Så länge hon befinner sig i menstruationsperioden eller efter förlossning är det inte tillåtet för en muslim att skilja sig från henne, det vill säga att hennes make inte får skilja sig från henne. Han bör vänta tills hon blivit ren. Om han då vill kan han skilja sig, eller behålla henne som fru. Att skilja sig från en kvinna när hon är menstruerande eller efter förlossning är inte tillåtet, eftersom profeten blev arg på Ibn Omar när han skilde sig från sin hustru medan hon hade sin menstruation.

Och även om mannen skiljer sig från henne under en renhet där han har haft samlag med henne. För profeten sade:

“Låt honom skilja sig från henne innan han har haft samlag med henne, för det är den väntetid som Allah har beordrat att kvinnor ska skiljas i”

Enligt Allahs ord:

“O du Profet! När ni skiljer er från kvinnor, skilj er då under deras väntetid” [Koranen, al-Talaq:1].

Lärda har förklarat detta som att det betyder att skiljas från kvinnor när de är rena och utan samlag. [att Maken o hans hustru inte har haft samlag efter hennes mens perioden]

Detta är innebörden av skilsmässa under väntetid: att skilja sig från en kvinna som är ren utan samlag, eller en gravid kvinna vars graviditet är uppenbar. Detta är vad som anses korrekt: att skilja sig från en kvinna i två fall:

Det ena är om hon är gravid så är skilsmässan korrekt och inte felaktig.

Det andra fallet är att hon är ren och inte har haft samlag med sin make, efter att ha blivit ren från sin menstruation eller efter förlossning, innan samlag. Skilsmässa är korrekt i detta fall.

Felaktig skilsmässa har tre situationer:

  1. Skilsmässa under menstruation – detta är en.
  2. Skilsmässa under efter förlossning – detta är två.
  3. Skilsmässa när kvinnan är ren efter samlag med sin make.

Denna skilsmässa anses felaktig och borde inte ske. Mannen borde avstå från skilsmässa under denna situation tills hon har haft sin menstruation och blivit ren innan samlag, och därefter skilja sig från henne.

Och visdomen bakom detta – Allah vet bäst – är att sharialagen uppmuntrar att undvika skilsmässa och förespråkar att bevara äktenskapet på grund av dess godhet och fördelar. Därför har vägen till skilsmässa begränsats genom att göra det otillåtet att skilja sig från en kvinna under hennes menstruation, efter förlossning, eller under en renhet där samlag har skett, för att mannen ska hålla tillbaka. För kanske kan omständigheterna förbättras och harmoni uppnås, så att skilsmässa inte äger rum. Därför bör skilsmässa endast ske i två fall:

Den ena är om hon är gravid.

Den andra är om hon är i renhet utan att mannen har haft samlag med henne.

I dessa situationer är det vanligtvis så att mannen inte skiljer sig från henne, eftersom han fortfarande känner attraktion. När hon har blivit ren, längtar han efter att vara intim med henne, och om han haft samlag med henne hindras han från att skilja sig från henne tills hon stannar kvar med honom. Samma sak gäller en gravid kvinna, eftersom det inte finns några hinder för intimitet med henne; hon är alltid lämpad för intimitet, vilket gör att mannen vanligtvis inte vill skilja sig från henne. Dessutom hoppas han på att barnet som hon bär ska födas, så att han kan få se det och ta hand om det. Därför avstår mannen ofta från att skilja sig. Detta är en del av Guds nåd mot sina tjänare, då han har bestämt att skilsmässa endast ska ske i dessa två situationer:

  1. När kvinnan är ren utan samlag.
  2. När kvinnan är gravid.

Det är osannolikt att skilsmässa sker under dessa två tillstånd, eftersom mannen oftast efter kvinnans renhet längtar efter intimitet med henne, särskilt efter att ha avhållit sig under hennes menstruations- eller efterförlossningsperiod. Om han sedan är intim med henne hindras han från att skilja sig tills hon har haft en ny menstruation och blivit ren.

Faktum är att om mannen följer denna föreskrivna praxis, minskar skilsmässor och sammanhållningen ökar. Religionen uppmuntrar att bevara äktenskapet på grund av de många fördelarna. Därför är skilsmässa det mest förhatliga av det tillåtna i Guds ögon, eftersom det skiljer mannen från hans hustru och kan orsaka mycket lidande, särskilt för barnen. Dessutom kan det leda till att mannen eller kvinnan förblir ogifta under längre perioder efter skilsmässan.

Skilsmässa har alltså negativa konsekvenser, och Gud har därför föreskrivit medel för att bevara äktenskapet. Detta hjälper mannen att behålla sin hustru och dra nytta av deras äktenskap, och kvinnan att stanna kvar i sin mans skydd. Därför är det inte tillåtet att skilja sig i följande tre situationer:

  1. Under menstruation.
  2. Under efter förlossnings perioden.
  3. När kvinnan är i renhet efter samlag.

Genom detta minskar skilsmässor och sammanhållningen ökar. Detta är en del av Guds nåd och barmhärtighet mot sina tjänare.

Källa: binbaz.org.sa