Hadith nr 7 av Imam an-Nawawi
Abu Ruqayyah Tamim ibn Aws ad‑Dari må Allah vara nöjd med honom sade att han hörde profeten må Allahs frid och välsignelser vare över honom säga:
“Religionen är uppriktig rådgivning.” Vi frågade: “För vem?” Han svarade: “För Allah, för Hans bok, för Hans sändebud, och för de ledare bland muslimerna samt för hela deras folk.” [Återberättad av Muslim]
Sammanfattning
Denna hadith fokuserar på al-Nasihah, alltså rådgivning eller uppriktighet. Profeten ﷺ säger att hela religionen omfattas av begreppet Nasihah och att religionens huvudsakliga pelare och dess sundhet vilar på detta begrepp.
Ordet Nasihah översätts ofta till “rådgivning”, men denna översättning förmedlar inte ordets sanna innebörd. En närmare översättning är “uppriktighet”. Det innebär att hela religionen omfattas av begreppet uppriktighet.
Profeten ﷺ uppger i hadithen att nasihah bör ges till fem kategorier:
- För Allah
- För Allahs Bok
- För Hans Sändebud
- Till muslimernas ledare
- Till den vanliga befolkningen
1. Nasihah till Allah:
Att ge nasihah för Allah innebär att vi ska ha en korrekt tro på Allah och avvisa all form av associering av något med Honom. Det betyder att vi ständigt försöker rena vår relation med Honom och vara så trogna som möjligt mot denna relation. Vi fullgör även det som krävs av oss och avstår från det som är förbjudet. Nasihah för Allah innebär också att vi måste veta hur vi implementerar Allahs sharia i våra liv och hur vi färdas mot Honom.
2. Nasihah för Allahs Bok
Att ge Nasihah för Hans Bok innebär att tro att Koranen är Allahs tal, att den uppenbarades som en uppenbarelse och att det inte finns någon likhet mellan Allahs tal och människans tal. För att vara ren och uppriktig i vår relation med Koranen krävs det att vi hyser den yttersta respekt. Vi kallar den för respektfulla namn, såsom den ädla Koranen och den ärorika Koranen. Vi måste efterleva bokens innehåll genom att följa dess bud och avhålla oss från dess förbud. Att förklara Koranen för andra, hjälpa människor att förstå dess skönhet och försvara den mot angrepp är alla delar av att ge Nasihah för Allahs Bok.
3. Nasihah för Allahs Sändebud ﷺ
En del av att ge nasihah för Profeten ﷺ är att känna honom, förstå hans liv och de prövningar han genomgick samt att relatera dessa prövningar till vårt eget dagliga liv. Att älska profeten mer än något annat och att sätta honom före oss själva är en central aspekt av denna nasihah. Det handlar också om att lyda honom, avvisa dem som är fientligt inställda mot honom, vara lojala mot dem som har gett sin lojalitet åt honom, hedra honom samt att återuppliva hans seder och sunnah.
4. Nasihah till muslimernas ledare
Att ge Nasihah till muslimernas ledare innebär att be (du’aa) för att Allah ska vägleda dem, skydda dem och utrusta dem för att de ska kunna fullgöra sina uppgifter. Det innefattar även att rätta till dem när de tar fel beslut – precis som Abu Bakr må Allah vara nöjd med honom bad de troende att rätta honom om han inte följde det som Allah och Hans Sändebud befallt. Ett annat sätt att ge nasihah till ledarna är att lära känna dem, interagera med dem och aktivt delta i deras strävanden, istället för att enbart kritisera utan att erbjuda hjälp.
5. Nasihah till det muslimska folket
Att ge Nasihah till muslimerna innebär i stort sett att ge dem råd. Profeten ﷺ sade: “En troendes rättigheter gentemot en annan troende är sex,” och bland dessa ingår att om någon ber dig om råd, så skall du ge honom det. Att ge Nasihah innebär att vägleda dem mot det som kan förbättra deras angelägenheter både i detta liv och i livet efter detta. Det betyder att skydda dem från skada, hjälpa dem i nöden, erbjuda det som är gynnsamt, uppmuntra dem att göra gott, förbjuda dem att göra ont med vänlighet och uppriktighet samt att visa dem barmhärtighet.
