Vad gäller att recitera från Koran under al-Qiyaam, vare sig det gäller Ramadan eller på andra tidpunkter på året, så satte inte Profeten frid vare över honom någon gräns eller nämnde vad som var för mycket eller för lite. Hans recitation brukade varierande. Ibland var den lång, och ibland kort. Ibland reciterade han ungefär lika mycket som ‘Yaa ayyuha’l-muzammil‘, som är tjugo aayaat [verser] i längd varje rak’ah; ibland reciterade han något likvärdigt med femtio aayaat. Han brukade säga:
“Den som ber under natten och läser ett hundra aayaat kommer inte att bli nedtecknad som en som är försumlig.”
Enligt en annan hadeeth:
“… och läser två hundra aayaat, kommer att bli nedtecknad som en av de hängivna och uppriktiga troende.”
Vid tiden han var sjuk reciterade han frid vare över honom de sju långa suroorna under sina nattböner, d.v.s., al-Baqarah, aal-‘Imraan, al-Nisaa’, al-Maa’idah, al-An’aam, al-A’raaf och al-Tawbah. Kapitel 2-7 och kapitel 9.
Enligt Hudhayfah ibn al-Yamaan Må Allah vara nöjd med honom som bad bakom Profeten frid vare över honom så reciterade han frid vare över honom al-Baqarah, al-Nisaa’, och aal-‘Imraan, [d.v.s. kapitel 2,4 sen 3] och han reciterade dem i en långsam och genomtänkt takt.
Det är bevisat med den pålitligaste (mest autentisk) av isnaad [återberättarkedja], att när Omar må Allah vara nöjd med honom utsåg Ubayy ibn Ka’b må Allah vara nöjd med honom att leda folket i bönen av elva rak’ah under Ramadan, brukade han recitera ungefär hundra verser, så att folket bakom honom lutade sig mot käppar eftersom bönen var så lång, och de var inte färdiga förrän precis innan Fajr [Morgon bönen].
Det rapporterades även i en saheeh [autentisk] hadeeth att Omar må Allah vara nöjd med honom kallade till sig läsarna under Ramadan och sade till de snabbaste av dem att recitera trettio aayaat [verser], de som läste i mellantakt att recitera tjugofem aayaat [verser], och de långsammaste att recitera tjugo aayaat.
Hursomhelst så kan en person som ber Qiyaam ensam be hur länge han vill; om andra kommer överens med imaamen, kan även han be hur länge han vill. Ju längre det är, desto bättre, men en person bör inte gå till överdrift och spendera hela natten i Qiyaam, utom i sällsynta fall, utan följa Profetens frid vare över honom exempel som sade:
“Den bästa vägledningen är Muhammads vägledning.”
Om en person ber som imaam, bör han göra den så lång som är lätt för människorna bakom honom, eftersom Profeten frid vare över honom sade:
“Om någon av er leder människorna i bön, låt honom göra den kort eftersom bland dem är de minsta och de gamla, de svaga, och de som har angelägna behov. Men om han ber själv, låt honom be så länge han vill.”