Skip to main content

KÄMPA FÖR ATT VARA VINNARE UNDER RAMADAN

RAMADANS VÄLSIGNELSER

“Det är viktigt att vi, när vi står på tröskeln till Ramadan, stannar upp och reflekterar över de ädla följeslagarna och de fromma föregångarna, och tar en stund att granska deras ädla livsberättelser under Ramadan.

Detta kan fungera som en näring och ett föredöme på vår väg. Hur kan vi lyckas under Ramadan, och vad är de fromma föregångarnas råd för att lyckas under Ramadan? Här är 11 råd för att lyckas under Ramadan.

Var som följeslagarna i återhållsamhet och fromhet, de är människor som inte har någon motsvarighet. Nattens dyrkare, när mörkret faller över dem, hur många dyrkare har inte deras tårar flutit ner för kinden.

För att lyckas under Ramadan, berättas det att Imam Malik (må Gud ha nåd över honom) brukade be om tillåtelse från sina följeslagare efter att ha avslutat en lektion i kunskap, för att sitta med följeslagarna en stund, studera deras böcker och läsa deras berättelser. På så sätt präglades hans själ av den förebild han inte kunde leva med dem. Om han berövades den levande gemenskapen, skulle deras livshistoria vara en näring för honom på vägen. Här är de 11 råden för att lyckas under Ramadan:

1 – Att be att Gud för dem till Ramadan:

För att lyckas under Ramadan, säger Ma’la ibn Fadl: “Följeslagarna bad till Gud i sex månader att föra dem till Ramadan, och sedan bad de i sex månader att Gud skulle acceptera det från dem.” Yahya ibn Abi Kathir sa: “Det var en av deras böner: ‘O Gud, bevara mig till Ramadan, O Gud, bevara Ramadan för mig och acceptera det från mig.'”

2 – Att kalla Ramadan för “renaren”:

För att lyckas under Ramadan, och som Omar ibn al-Khattab (må Gud vara nöjd med honom) sa när Ramadan började: “Välkommen, vår renare från synder.”

3 – Att ofta be om förlåtelse:

Abdullah ibn Omar (må Gud vara nöjd med dem båda) brukade säga när han bröt sin fasta: “O Gud, jag ber dig genom din barmhärtighet som omfattar allt att du förlåter mig.”

4 – Att ägna särskild uppmärksamhet åt den heliga Koranen:

Ibn Rajab sade: I en hadith av Fatimah (må Gud vara nöjd med henne) från hennes far ﷺ berättar han att “Gabriel (fred över honom) granskade Koranen med honom varje år en gång, och han granskade den med honom två gånger det år han gick bort” (al-Bukhari & Muslim), och i en hadith av Ibn Abbas “var granskningen mellan honom och Gabriel på natten” (al-Bukhari & Muslim).

För att lyckas under Ramadan, är det rekommenderat att öka recitationen av Koranen under natten, eftersom natten är fri från distraktioner och man kan fokusera sitt hjärta och sin tunga på reflektion, som Gud säger: {Nattens vakenhet är mer effektiv och mer stabil för tala} [Al-Muzzammil: 6]

Och Ramadan har en särskild relation med Koranen, som Gud säger:

“Ramadans månad är den månad då Koranen uppenbarades som en vägledning för människorna och tydliga bevis för vägledning och urskillning” [Koranen al-Baqarah: 185]. (Lata’if al-Ma’arif s. 315).

Othman ibn Affan (må Gud vara nöjd med honom) avslutade Koranen en gång varje dag.

För att lyckas under Ramadan, brukade några av följeslagarna avsluta Koranen var sjunde natt under Taraweeh-bönen; det har berättats av Imran ibn Hudair att “Abu Majliz stod med folket under Ramadan och avslutade Koranen varje sjunde dag.”

För att tala om de 11 råden för att lyckas under Ramadan, nämner vi att några av de fromma föregångarna avslutade Koranen var tredje natt, vissa var sjunde och några var tionde natt under Qiyam-ul-Lail-bönen. Katadah avslutade Koranen varje sjunde natt alltid, under Ramadan varje tredje natt, och under de sista tio nätterna varje natt, allt för att lyckas under Ramadan.

Och fruktan var övervägande i deras läsning; som rapporterats av al-Bayhaqi från Abu Huraira, sa han: När följande vers uppenbarades: {Är ni då förvånade över detta meddelande och skrattar utan att gråta} [An-Najm: 59-60], grät Ashab al-Suffah tills deras tårar rann nerför deras kinder. När Allahs Sändebud ﷺ hörde deras gråt, grät han med dem och vi grät med hans gråt. Allahs Sändebud ﷺ sa: “Ingen som gråter av fruktan för Allah kommer att komma in i Helvetet förrän mjölken återvänder till juvret” (rapporterad av Al-Tirmidhi: 1633).

När Ramadan började, brukade Sufyan al-Thawri lämna alla sina sysslor och ägna sig åt att läsa Koranen, med målet att lyckas under Ramadan och få Herrens godkännande.

Walid ibn Abdul-Malik avslutade Koranen var tredje dag och avslutade den sjutton gånger under Ramadan, för att lyckas under Ramadan.

Al-Rabi’ ibn Sulayman sa: Al-Shafi’i avslutade Koranen sextio gånger under Ramadan och trettio gånger varje månad, för att lyckas under Ramadan.

Abu Bakr ibn al-Haddad sa: “Jag tvingade mig själv till det Al-Rabi’ rapporterade från Al-Shafi’i, att han avslutade Koranen sextio gånger under Ramadan, förutom det han läste i bönen. Det mesta jag kunde avsluta var femtio nio gånger och jag avslutade trettio gånger utanför Ramadan.”

Muhammad ibn Ismail al-Bukhari avslutade Koranen en gång varje dag under Ramadan och stod i bönen efter Taraweeh var tredje natt för att avsluta den.

Och alltid för att lyckas under Ramadan, sa Ibn Rajab al-Hanbali: “Förbudet mot att läsa Koranen på mindre än tre dagar är bara tillämpligt om man gör det regelbundet. Men vid fördelaktiga tider som Ramadan, särskilt de nätter när Laylat al-Qadr eftersträvas, eller på heliga platser som Mecka för de som inte är därifrån, rekommenderas det att öka recitationen av Koranen för att dra nytta av tiden och platsen. Detta är enligt Ahmad, Ishaq och andra lärda, och deras handlingar indikerar detta” (Lata’if al-Ma’arif).

5 – Förlänga Taraweeh- och Qiyam-bönerna:

Angående de 11 råden för att lyckas under Ramadan, brukade följeslagarna (må Gud vara nöjd med dem) inte läsa bara en eller två verser som vissa muslimer gör; för att lyckas under Ramadan, berättas det av Al-Sa’ib ibn Yazid att “Omar ibn al-Khattab (må Gud vara nöjd med honom) beordrade Ubay ibn Ka’b och Tamim al-Dari (må Gud vara nöjd med dem båda) att leda folket i bönen under Ramadan med elva rakaat, och läsaren läste hundratals verser tills vi stödde oss på stavar på grund av den långa bönen, och vi avslutade inte förrän i gryningen.

De ansåg att den som läste Surah al-Baqarah på tolv rakaat var bland de lätta. Abdul-Rahman ibn Hurmaz sa: “Jag såg att folket förbannade de otrogna i Ramadan, och recitatörerna stod med Surah al-Baqarah i åtta rakaat, och när de läste det i tolv rakaat ansåg folket att det hade blivit lättare för dem.”

Nafi’ ibn Omar ibn Abdullah sa: Jag hörde Ibn Abi Mulaykah säga: “Jag brukade leda folket under Ramadan och läsa i en rakaat: Alhamdu lillahi Fatir och liknande, och det nådde mig inte att någon klagade över det.”

Det rapporteras till och med att de brukade stå i nattbön tills gryningen närmade sig, för att lyckas under Ramadan, och när de avslutade deras Suhoor, ropade böneutroparen för Fajr-bönen. Malik rapporterade från Abdullah ibn Abi Bakr (må Gud vara nöjd med dem) att han hörde sin far säga: “Vi avslutade Taraweeh och bad tjänarna att skynda sig med maten av rädsla för att Fajr-bönen skulle börja.”

Här kommer fortsättningen av översättningen:

6 – Ensamhet för tillbedjan:

För att lyckas under Ramadan, nämns det av Nafi’, frisläppt slav till Ibn Omar, att han sa: “Ibn Omar (må Gud vara nöjd med dem) brukade stå upp för bön i sitt hus under Ramadan. När folket lämnade moskén tog han en vattenkanna, gick till Allahs Sändebuds ﷺ moské, och lämnade den inte förrän han bad Fajr-bönen där.”

Abdul-Aziz ibn Abi Rawad sa:

“Jag fann dem som var hängivna till goda gärningar, och när de utförde dem blev de oroliga: Kommer det att accepteras från dem eller inte?”

7 – Kvinnors och äldre människors hängivenhet:

För att lyckas under Ramadan, var följeslagarna (må Gud vara nöjd med dem) hängivna i att förlänga bönestunderna, även med deras höga ålder, vilket inte hindrade dem från att förlänga dem. Sa’id ibn ‘Amir rapporterade från Asma’ ibn ‘Ubayd att han sa:

“Vi gick till Abu Rajaa’ al-‘Ataridi. Sa’id sade: Det sades att han hade nått hundra och trettio år, och han sa: De kommer och bär mig som en korg tills de placerar mig på imams plats, och jag läser trettio verser för dem, och jag tror han sa: fyrtio verser i varje rakaat under Ramadan.” Det rapporterades också att Abu Rajaa’ avslutade Koranen med folket i Qiyam-ul-Lail-bönen varje tio dagar.

För att lyckas under Ramadan och dess fördel, var kvinnorna inte mindre ivriga än männen i Taraweeh-bönen. Abu Umayyah al-Thaqafi rapporterade från ‘Arfajah att ‘Ali brukade beordra folket att be under Ramadan, och han utsåg en imam för männen och en imam för kvinnorna. Han sa: “Han beordrade mig att leda kvinnorna.”

8 – Generositet och givmildhet:

Ibn ‘Abbas (må Gud vara nöjd med dem) sa: “Allahs Sändebud ﷺ var den mest generösa av människorna i att göra gott, och han var mest generös under Ramadan. Gabriel (fred över honom) brukade träffa honom varje år i Ramadan och granskade Koranen med honom tills Ramadan var över. När Gabriel träffade honom, var Allahs Sändebud ﷺ generösare i att göra gott än den sända vinden.” (al-Bukhari & Muslim).

Ibn Rajab sa: Al-Shafi’i (må Gud vara nöjd med honom) sa:

“Jag älskar att en man ökar sin generositet under Ramadan, efterliknar Allahs Sändebud ﷺ och på grund av människors behov, eftersom många är upptagna med fasta och bön och lämnar sina inkomster.”

Ibn Umar (må Gud vara nöjd med dem), för att lyckas under Ramadan, brukade inte bryta fastan utan de fattiga, och när en tiggare kom medan han åt, tog han sin del av maten och gav den till tiggaren. Han återvände och fann att hans familj hade ätit upp resten av maten, och han började fasta igen utan att ha ätit något.

9 – Minska mängden mat:

Ibrahim ibn Abi Ayyub sa: “Muhammad ibn ‘Amr al-Ghazi brukade äta två måltider under Ramadan.”

Abu al-‘Abbas Hashim ibn al-Qasim sade: “Jag var hos al-Muhtadi en kväll i Ramadan och stod upp för att gå. Han sa: ‘Sitt.’ Jag satt, och han ledde oss i bön, och sedan bad han om mat, och en tallrik med bröd och några kärl med salt, olja och vinäger fördes in. Han bjöd mig att äta och jag åt som någon som väntar på att den verkliga maten ska serveras. Han sa: ‘Var du inte fastande?’ Jag sa: ‘Jo.’ Han sa: ‘Ät och ät tillräckligt, det finns inget annat än vad du ser här.'”

Den som vill lyckas under Ramadan och njuta av bönen bör inte äta mycket mat utan snarare minska mängden; eftersom mindre mat leder till ett mjukare hjärta, större förståelse, självkrossning och mindre begär och ilska.

“Du befinner dig i en värld av förvirring, så förbered dig för din förvirring. Låt världen vara som en dag då du fastar från begär, och låt din iftar vara hos Gud på dagen för din död.”

Muhammad ibn Wasi’ sade:

“Den som äter lite förstår och lär sig bättre, och blir klarare och mer känslig. Mycket mat hindrar personen från många saker han vill göra.”

Salamah ibn Sa’id sade:

“Människor brukade skämmas över en stor mage lika mycket som de skämdes över en synd de begick.”

En man rapade framför Profeten ﷺ och han sa till honom:

“Sluta rapa i vår närvaro; den som är mest mätt i denna värld kommer att vara mest hungrig på Domens dag.” (rapporterad av Al-Tirmidhi).

10 – Att bevara tungan, minska talet och undvika lögner:

Abu Huraira (må Gud vara nöjd med honom) sa att Allahs Sändebud ﷺ sade:

“Den som inte lämnar falskt tal och handling enligt det, har inget behov av att lämna sin mat och dryck för Allahs skull.” (rapporterad av al-Bukhari).

Al-Mahlab sa:

“Detta indikerar att fastans regler inkluderar avhållsamhet från osedlighet och falskt tal, precis som avhållsamhet från mat och dryck. Om han inte avhåller sig från detta, har hans fasta minskat och han utsätter sig själv för sin Herres vrede och avvisning.” (rapporterad av Ibn Abi Shaybah).

Omar ibn al-Khattab (må Gud vara nöjd med honom) sade:

“Fasta är inte bara avhållsamhet från mat och dryck, utan också från lögner, falskhet, nonsens och svärande.” (rapporterad av Ibn Abi Shaybah).

Ali ibn Abi Talib (må Gud vara nöjd med honom) sade:

“Fasta är inte bara avhållsamhet från mat och dryck, utan också från lögner, falskhet och nonsens.” (rapporterad av Ibn Abi Shaybah).

Jabir ibn Abdullah (må Gud vara nöjd med dem båda) sade:

“När du fastar, låt din hörsel, syn och tunga fasta från lögner och synder. Undvik att skada tjänaren. Låt din fastedag vara lugn och stillsam, och gör inte din fasta och din iftar-dag lika.” (rapporterad av Ibn Abi Shaybah i boken om fasta, kapitel om vad den fastande bör minska på tal och undvika lögner 2/422).

Ata’ sa: “Jag hörde Abu Huraira (må Gud vara nöjd med honom) säga:

‘När du fastar, var inte okunnig och gräla inte. Om någon beter sig okunnigt mot dig, säg: Jag fastar.'” (rapporterad av Abdur-Razzaq i Al-Musannaf).

Mujahid sade:

“Två egenskaper, om någon bevarar dem, kommer hans fasta att förbli intakt: baktal och lögner.” (rapporterad av Ibn Abi Shaybah).

11 – Att anstränga sig under de sista tio dagarna:

Under de sista tio dagarna av Ramadan brukade de anstränga sig oerhört mycket, efterlikna Profeten (saw). Aisha (må Gud vara nöjd med henne) sade:

“När de sista tio dagarna började, brukade Profeten ﷺ vara vaken hela natten, väcka sin familj, anstränga sig och knyta sin izar.” (rapporterad av al-Bukhari och Muslim).

I en annan version av Muslim: “Allahs Sändebud ﷺ brukade anstränga sig under de sista tio dagarna mer än någon annan tid.”

Allt detta var i hopp om att nå den välsignade Laylat al-Qadr, som de förberedde sig särskilt för. Några av dem brukade bada och parfymera sig på natten av den tjugosjunde, som vissa lärda ansåg vara Laylat al-Qadr. De tillbringade natten i bön, åminnelse, Qiyam, läsning av Koranen, bön och åkallan till Gud, be om att bli räddade från helvetets eld.

Al-Shafi’i (må Gud vara nöjd med honom) sade:

“Det är rekommenderat att öka tillbedjan under de sista tio dagarna av Ramadan.”

I samband med de 11 råden för att lyckas under Ramadan, nämnde Ibn Jarir (må Gud vara nöjd med honom) att många av de fromma föregångarna brukade bada varje natt under de sista tio dagarna. Detta gjorde Ayub al-Sakhtiyani (må Gud vara nöjd med honom) och Imam Malik (må Gud vara nöjd med honom) när de trodde att det var Laylat al-Qadr. De badade, parfymerade sig och bar kläder som de inte bar förrän nästa år i Ramadan, och andra brukade göra likadant.

Dessa var de 11 råden för att lyckas under Ramadan, men detta betyder inte att muslimer inte bör överväga andra saker för att välkomna Ramadan och lyckas med dess stora välsignelser.