Skip to main content

Hur man förankrar kärlek för Profeten ﷺ i våra barns hjärtan?
Det finns ett antal olika sätt som man kan använda sig av för att förankra kärlek för Profeten ﷺ i våra barns hjärtan, så som:

1- 

Föräldrarna kan berätta för dem om de barn som levde på Profetens ﷺ tid bland Sahâbah (följeslagarna), hur de stred mot dem som försökte skada honom, hur snabbt de besvarade hans kallelse och lydde hans beordringar, hur mycket de älskade det som han älskade, och hur de brukade memorera ahâdîth från Profeten ﷺ.

2- 

Föräldrarna skall hjälpa barnet att lära sig så många ahâdîth som möjligt utantill, och skall belöna barnet för det. En av de saker som har återberättats gällande det är al-Zobayris ord: ”Mâlik ibn Anas hade en dotter som memorerade hans kunskap – d.v.s. al-Mowatta’.

Hon brukade stå bakom dörren, och om en elev gjorde ett fel så knackade hon på dörren, och Mâlik blev då uppmärksammad om detta och påminde honom.” Och det återberättades att al-Nadar ibn al-Hârith sade:

”Jag hörde Ibrâhîm ibn Adham säga: ’Min fader sade till mig; ’Åh min son! Leta efter hadîth, och varje gång som du hör en hadîth så memorera den, och jag skall ge dig en dirham.’ Så jag lärde mig hadîth på det sättet.’”

3- 

De skall undervisa barnet – i enlighet med dess nivå av förståelse – om Profetens ﷺ liv och hans militära kamper, och om Sahâbas liv, både män och kvinnors (må Allâh vara nöjd med dem).

På det sättet kommer barnet växa upp med att älska dessa nobla människor, och kommer att bli påverkad av deras beteende, och kommer även bli angelägen om att sträva och bli uppriktig i att förbättra sig och stödja sin religion.

4-

Sahâbah och salaf (de tidigaste generationerna) var noga med att undervisa sina barn om Profetens ﷺ liv, och brukade lära dem detta parallellt med undervisningen av Koranen, för hans sîrah (biografi) är en tolkning av Koranens betydelse.

Den skapar även känslor och visar den sanna islâm, och har en underbar påverkan på själen. Den bär också på betydelsen av kärlek och djihâd i syfte att rädda mänskligheten från vilseledning och i syfte att ta dem till vägledning; från falskhet till sanning, från mörkheten i djâhiliyyah (okunnighetens tid) till ljuset av islâm.

5- 

När man undervisar barnet om Profetens ﷺ liv och de manliga och kvinnliga Sahâbahs liv (må Allâh vara nöjd med dem), så måste fadern och modern berätta om saker som barnet kan relatera till, så som Profetens ﷺ barndom.

Ex. berättelserna om hans liv med [hans amma] Halîmah as-Sa’diyyah, hur Allâh skänkte godhet och välsignelser över Halîmah och hennes familj p.g.a. honom ﷺ, natten då han (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) gjorde hidjrah (immigrerade till Madînah – ö.a.) och hur Allâh täckte över moshrikîns ögon, samt andra historier som visar på hur Allâh hjälpte honom. På detta sätt kommer barnets hjärta att fyllas med kärlek för Allâh och Hans Sändebud ﷺ. Det återberättades från ’Alî (må Allâh vara nöjd med honom) att Profeten ﷺ sade:

”Träna era barn till att uppnå tre karaktärer: kärlek för er Profet, kärlek för dess familj och med att läsa Koranen, för den som bär på Koranen [utantill i hjärtat] kommer vara under Allâh Skugga Den Dagen då det inte kommer att finnas någon skugga förutom Hans, med Hans Profet och Hans utvalda.” [Rapporterad av al-Soyôtî i al-Djâmi’ as-Saghîr, s. 25. Klassad som da’îf av al-Albânî i Da’îf al-Djâmi’ as-Saghîr, s. 36, nr. 251]

Det är en bra om föräldrarna avsätter en passande tid i syfte att undervisa om Profetens (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) liv i dagliga familjesittningar, där barnen kan läsa om sîrah i lättlästa böcker, eller så kan fadern eller modern berätta för dem om dessa historier på ett sätt som passar barnets ålder.

Källa:  Tanshî’at al-Fatât al-Moslimah av Hanân al-Tôrî, s. 171
(www.islam-qa.com)