Skip to main content

Vart en person skall stå i förhållande till imâmen 

Vart en person skall stå i förhållande till imâmen
om det endast är två stycken som ber tillsammans

Prisad vare Allâh.

Han skall stå på samma rad som imâmen, varken framför eller bakom honom, utan precis bredvid till höger om honom. På detta vis stod ’Abdollâh ibn ’Abbâs när han bad med Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom). al-Bokhârî gav ett kapitel i sin Sahîh namnet ”Bâb yaqômo ’an yamînihil-Imâm bi hidhâ´ihi sawâ´, idhâ kâna ithnayn” (”Han skall stå till höger om imâmen i samma rad som honom, om de är två”).

I detta kapitel nämnde han hadîthen som återberättas av ’Abdollâh ibn ’Abbâs (må Allâh vara nöjd med honom) sade: ”Jag stannade hos min moster Maymônah över natten, och Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) bad ’Ishâ´, sedan kom han och bad fyra rak’ah, sedan sov han, och sedan reste han sig upp. Jag kom och ställde mig till vänster om honom, men han ställde mig till höger om sig och bad fem rak’ah, sedan två rak’ah, och sedan somnade han och jag hörde honom snarka. Sedangick han ut för [den obligatoriska] bönen.”

Ibn ‘Abbâs (må Allâh vara nöjd med honom) sade också: ”Jag kom till Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) i slutet av natten och bad bakom honom. Han drog [fram] mig till dess att jag stod på samma rad som honom, och när Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) återgick till sin bön så gick jag tillbaka till min ursprungsplats bakom honom. Allâhs Sändebud (må Allâhs frid och välsignelse vara över honom) bad, och när han hade avslutat sin bön sade han till mig: ’Vad hände? Jag ställde dig på samma rad som mig och du gick tillbaka.’ Så jag svarade: ’Åh Allâhs Sändebud! Har någon rätt att be vid sidan om dig då du är Allâhs Sändebud som Allâh har välsignat?’ Han tyckte om det jag sade och bad att Allâh skulle öka min kunskap och förståelse.” [Rapporterad av Imâm Ahmad 1/330, och är klassad som sahîh av a-Albânî. Dess isnâd är i al-Silsilat as-Sahîhah 6060]

Sedan sade al-Albânî: ”Från denna hadîth kan vi förstå att Sonnah är att då en man ber ensam ledd av en imâm, så skall han stå bredvid till höger om honom, varken framför eller bakom honom. Detta är Hanbalis madhhab, vilket nämndes i Manâr al-Sabîl, 1/128.”

’Abdol-Razzâq återberättar att Ibn Djoraydj sade: ”Jag sade till ’Atâ´: ’Om en man ber med en annan man, vart skall han då stå i förhållande till honom?’ Han sade: ’Till höger om honom.’ Jag sade: ’Skall han vara exakt i linje med honom så att ingen av dem är framför den andre?’ Han sade: ’Ja.’ Jag sade då: ’Anser du att de skall stå nära varandra så att det inte finns något mellanrum mellan dem?’ Han svarade: ’Ja.’”

I al-Mowata’ är det rapporterat att ’Abdollâh ibn ’Otbah ibn Mas’ôd sade: ”Jag steg in hos ’Omar ibn al-Khattâb vid middagstid och fann honom sägandes Tasbîh (i bönen). Jag ställde mig bakom honom och han gjorde så att jag kom närmare honom till dess att jag stod exakt bredvid till höger om honom.”

al-Hâfidh sade i al-Fath (2/191): ”Vissa av dem återberättade att det fanns en konsensus bland de lärda att en person som ber [ensam] med imâmen skall stå till höger om honom.”

Och Allâh vet bäst.

Referensnummer: 3270
www.islam-qa.com
Shaykh Mohammad Sâlih al-Monadjdjid