Skip to main content

Omskärelse i Islam – Religiösa och hälsofördelar.

Jag är inte en religiös person, men jag undrar varför muslimer [och judar] anser att omskärelse är obligatoriskt? För mig verkar det som att en Muslim anser att varje människa är en perfekt skapelse av Allâh.

Så varför tvivla på denna perfektion och ändra Guds Skapelse? Jag känner såklart till om de hygieniska skälen, men jag hoppas att du verkligen kan ge mig ett svar till min fråga. Tack för vänligheten.

Prisad vare Allâh

Muslimen lyder Allâhs befallningar. Detta är betydelsen av Islam, vilket är underkastelse till Allâh och lydnad till Hans befallning, oavsett om visdomen bakom det är tydlig eller inte för honom, därför att Den Som utfärdar befallningen – Allâh, Den Upphöjde – är Skaparen, Den Allvetande, Den Allmedvetne, som skapade människan och som vet vad som är bra för dem och vad som inte är bra för dem.

Omskärelse är en utav Sharee’ahs regler, som Muslimen villigt utför i underkastelse till och i kärlek till Allâh och söker belöning från Honom. Han [Muslimen] är säker på att Allâh inte befaller någonting om det inte finns en visdom bakom det och att det är bra för Hans tjänare, oavsett om människorna vet visdomen eller ej.

Eftersom din fråga refererar till hälsofördelarna med omskärelse kommer vi, efter vi tittat på shar’i [de religiösa] fördelarna, svara på din fråga om hälsofördelarna för att öka Muslimernas tro på befallningen och så att icke-Muslimer kan se en aspekt av Sharee’ahs [Islamisk Lag] storhet som kom för att ge fördelar och avvärja skada.

1 – Shar’i [religiösa] fördelar:

Omskärelse är en av befallningarna gällande försköning anbefallt av Allâh, vilket Allâh har fastställt för Hans tjänare för att göra dem vackra både utvändigt och invändigt [fysiskt och spirituellt]. Det är perfektionen av fitrah [det mänskliga naturliga tillståndet] som Han skapade dem med och eftersom det är perfektionen av haneefiyyah [sann monoteism] av Ibraahims [Abraham] religion.

Upphovet till inrättandet av omskärelse som perfektionen av haneefiyyah var när Allâh gjorde ett avtal med Ibraahim och lovade att göra honom till en imaam [ledare] av mänskligheten, och lovade honom att han skulle vara fader till många människor, att profeter och kungar skulle från honom och att hans ättlingar skulle vara många.

Och Han sade till honom att mellan honom och sina ättlingar skulle det finnas ett tecken av avtalet, vilket var att varje nyfödd pojke bland dem skulle bli omskuren och på detta sätt skulle avtalet ha detta tecken på deras kroppar. Omskärelse är ett tecken på att man gått med i religionen av Ibraahim och detta är i enlighet med versen:

صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ

“[Our Sibghah (religion) is] the Sibghah (religion) of Allaah (Islam) and which Sibghah (religion) can be better than Allaah’s? And we are His worshippers.” [al-Baqarah 2:138]

– som refererar till omskärelse.

För haneefs [sanna monoteister, d.v.s. Muslimer] har omskärelse samma status som dopet har för dyrkarna av korset [d.v.s. Kristna]. De renar sina barn – som de säger – när de döper dem i dopvattnet och de säger att han nu blivit Kristen. Allâh har föreskrivit haneefs egen rit, vilkens symbol är omskärelse. Allâh säger:

صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ


“[Our Sibghah (religion) is] the Sibghah (religion) of Allaah (Islam) and which Sibghah (religion) can be better than Allaah’s? And we are His worshippers.” [al-Baqarah 2:138]

…Så Allâh har gjort omskärelse till symbol för de som tillhör Honom och till Hans religion och som utmärker sig själva för Honom att vara fullständigt underkuvade Honom ensam…

Poängen här är att Allâhs religion är haneefiyaah [sann monoteism] som fyller hjärtat med kunskap och kärlek till Honom och uppriktighet gentemot Honom, och dyrkan till Honom ensam, utan någon partner eller medhjälpare, och som markerar kroppen med karaktärsdragen av fitrah, nämligen omskärelse, borttagning av könshåret, trimma mustaschen, klippa naglarna, plocka håret från armhålorna, rensa munnen, rensa näsan, använda siwak [tandborste gjord av kvistar från ett specifikt träd] och tvätta sig själv efter exkretion av urin och avföring.

Så fitrah av Allâh manifesteras i hjärtan av haneefs och på deras kroppar.

[Tuhfat al-Mawdood bi Ahkaam al-Mawlood av Ibn al-Qayyim s. 351]

Om skärelse har även hälsofördelar och ger många fördelar till pojken under hans liv. [Se fråga #2425]

Det är inte nödvändigt för barnet att förbli som han är vid födseln från sin moders livmoder om det finns någonting som kan göras för honom som tjänar ett syfte och som är föreskrivet av den rena religionen. Sådana saker inkluderar att raka hans huvud efter födseln eftersom det är för hans bästa. Profeten av Islam [må Allâhs välsignelser vara över honom] sade: “Ta bort skadan från honom.”

Detsamma gäller ang. att tvätta bort blodet från honom och klippa navelsträngen med vilken han var bunden till sin mor och andra saker som utförs för att gynna honom.

2 – Hälsofördelar:

Dr. Muhammad ‘Ali al-Baar [en medlem i Royal College of Surgeons i England och konsulterande läkare för det Islamiska Medicin departementet av Kung Fahd Centre för Medicinsk Forskning på King Abdul Aziz Universitetet i Jeddah] säger i sin bok al-Khitaan [Omskärelse]:

“Omskärelse av nyfödda pojkar [d.v.s. inom den första månaden i livet] medför åtskilliga hälsofördelar, vilket inkluderar:

1 – Skydd emot lokala infektioner i penis, vilket kan resultera från närvaron av förhuden, som orsakar åtstramning av förhuden, vilket kan leda till kvarhållning av urinen eller infektioner i främre delen [toppen] av penis – vilket kräver omskärelse för att behandla dessa problem.

I kroniska fall, kan barnet utsättas för åtskilliga sjukdomar i framtiden, den allvarligaste utav dem är cancer i penis.

2 – Infektioner i urinröret. Många studier har bevisat att oomskurna pojkar är mer utsatta för infektioner i urinröret. I vissa studier var antalet 39 gånger fler bland oomskurna pojkar. I andra studier var talet tio gånger mer. Andra studier visade att 95 % av barn som lider av infektioner i urinröret var oomskurna, medans talet bland omskurna barn inte översteg 5 %.

Hos barn är infektion i urinröret allvarligt i vissa fall. I studien av Wisewell på 88 barn som led av infektioner i urinröret, hos 36 % utav dem, fann man samma bakterie i blodet. Tre utav dem ådrog sig hjärninflammation och två utav dem genomled njursvikt. Två andra dog som ett resultat av spridningen av mikroorganismer genom kroppen.

Hos barn kan infektion i urinröret allvarligt i vissa fall. I studien av Wisewell*** på 88 barn som led av infektioner i urinröret, hos 36 % utav dem, fann man också samma bakterie i blodet. Tre utav dem ådrog sig hjärninflammation och två utav dem genomled njursvikt. Två andra dog som ett resultat av spridningen av mikroorganismer genom kroppen.

3 – Skydd emot cancer i penis: studierna är överens om att cancer i penis är nästan obefintlig bland omskurna män, medans antalet bland oomskurna män inte är obetydlig. I USA är antalet peniscancer bland omskurna män noll, medans bland oomskurna är det 2.2 bland varje 100,000 av den oomskurna befolkningen. Eftersom de flesta utav invånarna i USA är omskurna, är fallen utav denna cancer mellan 750 till 1000 per år.

Om befolkningen inte hade varit omskurna, skulle antalet fall nå 3000. I länder där pojkar inte omskärs, så som i Kina, Uganda och Puerto Rico, representerar peniscancer 12-22% utav alla cancerformer som hittas hos män; detta är ett väldigt högt procenttal.

4 – Sexuellt överförbara sjukdomar [STI:er]. Forskare fann att STI:er vilka överförs via sexuell kontakt [oftast på grund av otukt/äktenskapsbrott och homosexualitet] sprids mer bland de som inte är omskurna, speciellt herpes, mjuk schanker, syfilis, candida, gonorré och kondylom.

Det finns åtskilliga moderna studier som bekräftar att omskärelse minskar sannolikheten att få AIDS jämfört med deras oomskurna motsvarighet. Med det utesluter inte sannolikheten att en omskuren man får AIDS som resultatet av sexuell kontakt med en person som har AIDS.

Omskärelse är inte ett skydd emot det, och det finns ingen riktig väg för att skydda sig själv från alla de sexuellt överförbara sjukdomarna förutom att undvika otukt/äktenskapsbrott, lössläppthet, homosexualitet och andra motbjudande vanor. [Från detta kan vi se visdomen av Islamisk sharee’ah i att förbjuda otukt/äktenskapsbrott och homosexualitet].

5 – Skydd för hustrurna emot livmodercancer. Forskningar har noterat att fruarna till omskurna män har mindre risk att få livmodercancer än fruarna till oomskurna män.”

Från al-Khitaan, s. 76, av Dr. Muhammad al-Baar.

Och Allâh vet bäst.

*** Referens: Professor Wisewell, publiserad i American Family Doctor Magazine, ämne nr 41, 1991.
Islam Q&A, Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid