Skip to main content

Niqab – Fakta vs. Fiktion

1 – Niqaben är en symbol för kvinnligt förtryck.

Ingen av de niqab-kvinnor som jag känner bär niqab för att de blivit tvingade till det. De ser det som en handling av kärlek till deras Skapare; höjdpunkten av en andlig resa.

Faktum är att de flesta av dem är kvinnor som är födda och uppväxta här; många är svenska revertiter till Islam som valt att bära det.

Hijaben, niqab och abaya är yttre klädesplagg och används endast utomhus eller i närvaron av främmande män, som man inte är släkt med, och tvärtemot vad många tror så är Muslimska kvinnor under deras ytterkläder, i deras hem och vid syster-träffar [eller andra sammanhang där det bara finns kvinnor] ofta väldigt modemedvetna och utåtriktade. De klär sig i vanliga vardagskläder, de fixar sitt hår, åker på semester, de till och med köper underkläder!

2 – Kvinnor som bär niqab kan omöjligen bidra till samhället.

Människor blir förvånade när de hör att niqab-bärare kommer från olika yrkesmässiga bakgrunder. De inkluderar läkare, lärare, tandläkare, författare, socialarbetare, akademiker, universitetslektorer m.m.

De föredrar vanligtvis att arbeta i en kvinnlig miljö där de inte behöver bära ansiktsslöjan hela tiden. Andra kvinnor säger att bära niqab får dem att känna sig mer bekväma när de arbetar med män.

Det är ironiskt att just de kvinnor som är diskussionens föremål är långt ifrån att vara en börda för samhället: de blir inte fulla och bråkiga, de röker inte och kommer sannolikt att vara mycket goda medborgare.

Många av dem är heltidsmammor som känner mycket stolthet i att uppfostra välutbildade barn, som i sin tur kommer vara en tillgång för samhället.

3 – Niqaben finns inte med i Koranen

Koranens världssyn presenterar ett komplett system hur man ska leva som genomsyrar det dagliga livet för de uppmärksamma Muslimerna.

Detta inkluderar allting från ritualer för personlig hygien, råd gällande grannsämja och djurens rättigheter till regler för klädseln.

Vissa kvinnor ser niqaben som en religiös obligation och andra som en handling av dyrkan i fotstegen av de nobla Muslimska kvinnorna från förr. Många verser i Allâhs Heliga Bok, Qur’an, innehåller direktiv för Muslimska kvinnors klädsel, bland dem är;

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen.
Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet.
Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer! [Koranen, Surah an-Nur 24:31]

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar – och till [alla] troende kvinnor – att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. [Koranen, Surah al-Ahzab 33:59]

Koranens tolkades av Profeten Muhammad [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] och hans följeslagare och deras lära formar basen för Islamisk Lag.

Det finns två åsikter inom de fyra rättskolorna [Imam Abu Haneefah, Imam Maalik, Imam al-Shaafa’i och Imam Ahmad] gällande bärandet av niqab.

Den ena åsikten menar att det är fard [obligatoriskt] att täcka hela kroppen inklusive ansiktet och den andra åsikten menar att det är mustahhab [påbjudet], men om det finns risk för fitnah [frestelse] så säger alla fuqaha [de lärda inom rättsvetenskap] att det är wajib [obligatoriskt]! Så, det finns ingen sanning i påståendet att niqab [ansiktsslöjan] inte finns i Islam eller i Koranen!

4 – Att bära niqab innebär att alla män är rovdjur.

Precis som att titta ut på natten innebär det inte att alla medlemmar i samhället är inbrottstjuvar så innebär inte bärandet av niqab att alla män är rovdjur.

Den Islamiska världssynen erkänner att det finns en attraktion mellan män och kvinnor och, om det lämnas helt fritt, har det potentialen att bryta ner det moraliska systemet i samhället.

Islam erkänner också de fysiologiska och fysiska skillnaderna mellan män och kvinnor och därför avspeglar Islamisk Lagstiftning för klädsel och uppförande dessa skillnader för att undvika situationer som kan leda till utomäktenskapliga relationer.

Följaktligen har både män och kvinnor blivit beordrade att sänka deras blick och givna direktiv för klädseln.

5 – Niqaben utgör en säkerhetsriks i banker och på flyplatser.

Genom att enkelt gå åt sidan och visa ansiktet och legitimation till någon utav de kvinnliga anställda har Muslimska kvinnor som bär niqab, i flera årtionden, passerat genom flygplatsernas säkerhetskontroller på alla de större flygplatserna över hela världen utan orsak till säkerhetsproblem. Samma slags arrangemang kan ordnas för varje situation där legitimation behöver kontrolleras.

6 – De som bär niqab kan omöjligt bli lärare.

Det finns många mycket kvalificerade och erfarna Muslimska lärare. En Muslimsk lärare, som bär niqab, skulle inte behöva ha niqab om män inte var närvarande.

Därför så väljer många kvinnliga Muslimska lärare att undervisa kvinnor och barn och visar då sitt ansikte medans de undervisar.

7 – Att förbjuda niqaben kommer befria de Muslimska kvinnor som tvingas bära det.

Att förbjuda ansiktsslöjan skulle vara fullständigt kontraproduktivt: det skulle få många Muslimska kvinnor att känna sig utpekade och förföljda och det är troligt att det kommer få många begåvade kvinnor att dra sig tillbaka från samhället.

Majoriteten av niqab-bärande kvinnor i Europa bär niqab av personliga skäl så om niqab skulle förbjudas så skulle detta vara en tydlig diskriminering emot majoriteten!

Om vi vill stärka kvinnor från vilken grupp som helst i samhället där kvinnorna blir förtryckta och utnyttjade behöver de offentliga tjänsterna där sådant missbruk kan anmälas bli mer tillgängliga och åtkomliga för berörda kvinnor.