Människorna förmåga och vilja
Fråga 153:
Har människorna förmåga och vilja i sina handlingar som tillskrivs dem?
Svar:
Ja, människorna har förmåga att utföra sina handlingar, och de har egen vilja och önskan. Deras handlingar tillskrivs dem på riktigt, och baserat på detta har de blivit ålagda ansvar, för vilket de kommer att belönas eller straffas. Allah ålägger inte någon mer än vad han klarar av, och detta har bekräftats i Koranen och profetiska traditioner.
Men deras förmåga existerar endast genom Allahs kraft, och deras vilja existerar endast om Allah vill det. De handlar bara när Allah gör dem kapabla att handla. Som det framgår av texter om Allahs vilja (al-mashia), skapelse och handlingar: eftersom människorna inte skapade sig själva, skapade de inte heller sina handlingar. Deras förmåga, vilja, och handlingar är beroende av Allahs förmåga, vilja, och handlingar, eftersom Han är deras Skapare och Skaparen av deras förmåga, vilja, och handlingar.
Dock är människornas förmåga, vilja och handlingar inte identiska med Allahs vilja och handlingar, lika lite som människorna själva är identiska med Allah. Människornas handlingar, skapade av Allah, existerar genom dem, är passande för dem och tillskrivs dem på riktigt. Dessa handlingar är en effekt av Allahs handlingar, som existerar genom Honom och tillskrivs Honom på riktigt.
Allah är Handlande på riktigt, och människan är mottagare av Hans påverkan på riktigt. Allah vägleder på riktigt, och människan är vägledd på riktigt. Därför tillskriver Allah varje handling till den som utför den: Han säger:
”Den som Allah vägleder.” Här tillskrivs vägledningen till Allah på riktigt, och det faktum att människan är vägledd tillskrivs människan på riktigt.
Lika lite som den som vägleder är densamma som den som är vägledd, lika lite är själva vägledningen identisk med det faktum att någon blir vägledd. På samma sätt leder Allah de som Han vill vilse, och människan blir vilseledd på riktigt.
Så, om någon tillskriver handlingarna och påverkan enbart till människan, är detta kufr (otro). Om någon tillskriver det enbart till Allah, är det också kufr. Men den som tillskriver handlingen till Skaparen och påverkan till den skapade – båda på riktigt – är den som är troende på riktigt.

Källa:
أعلام السنة المنشورة في اعتقاد الطائفة المنصورة [ 200 سؤال وجواب في العقيدة ] مؤلف الكتاب حافظ بن أحمد الحكمي
Boken “Aʿlām al-Sunna al-Manshūra fī Iʿtiqād al-Tāʾifa al-Mansūra”, som kan översättas till “Tecknen på den spridda Sunnah i tron på den triumferande gruppen”, är en värdefull bok författad av Hafiz bin Ahmed al-Hakami.
Den innehåller 200 frågor och svar om islamisk troslära, som syftar till att förenkla och förtydliga viktiga trosuppfattningar.
Boken är utformad för att kunna ge en vägledning för läsarna genom centrala koncept inom islamisk tro på ett lättförståeligt sätt.
