Lathet – Det är bara i ditt huvud!
Under Profeten Muhammads [må Allâhs frid och välsignelser vara över honom] tid inträffade en händelse där en man sov hela natten och han missade Fajr bönen. Trots det faktum att detta är en vanlig sak idag så var sådana saker väldigt ovanliga då. Han missade Fajr, så de gick till Profeten [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] och frågade om detta.
’Abdullâh inb Ma’sood [må Allâh vara nöjd med honom] återberättade: En man kom och sade till Profeten [må Allâhs frid och välsignelser vara över honom]:
”O Allâhs Sändebud, en person sov igår ikväll ända till morgonen, tills gryningen kom och han missade Fajr.”
Profeten [må Allâhs frid och välsignelser vara över honom] svarade;
”Djävulen har urinerat i individens öron.”
Kära bröder och systrar, försök att gå till böcker av hadith och i var och en kommer du finna ett kapitel som heter Baab al-Isti’aadhah Minal Kasl. Översatt, detta kapitel kallas: ’Kapitlet att Söka Skydd hos Allâh från Lättja.’
Kasl, eller lathet, även känd som förhalning, är en sjukdom. Universitetsstudenter vet vad lathet kan göra med deras studier. Det är en sjukdom som drabbar sinnet, efter sinnet drabbar det hjärtat och slutligen, genom hjärtat, drabbas kroppen.
Idag, så kommer du lära dig att lathet är en teknik som Djävulen använder och idag så kommer du lära dig bekämpa det.
Profeten [må Allâhs frid och välsignelser vara över honom] gjorde ofta följande åkallelse:
”O Allâh, jag söker skydd hos Dig från alajz” – vilket betyder oförmågan att göra någonting. Och när någon sade: ”Jag kan inte göra det,” sökte Profeten [må Allâhs frid och välsignelser vara över honom] skydd från sådant negativt tal genom att tillägga: ”och jag söker Ditt skydd [O Allâh] från alkasl” – vilket översätts som lathet.
Kärnan som detta samhälle är uppbyggt på är lathet. Reflektera över det faktum att det är ett samhälle baserat på idén att vi måste vila på söndagar. ”Varför måste ni vila på söndagar?” kan vissa fråga, och samhället [må Allâh skydda oss från detta] svarar att till och med Allâh blev lat på söndag.
Han gjorde Sitt arbete hela veckan; Han byggde himlarna och jorden, och sedan på söndag blev Han trött och vilade. Må Allâh skydda oss. Nutidens kultur får oss att vila och titta på fotbollsmatcher på söndagar.
Allâh Subhanahu wa ta’ala vittnar till vansinnet av en sådan idé, och säger:
”… Slummer överraskar Honom inte och inte heller sömn.” [al-Baqaarah 2:255]
Dessutom så lever vi i ett samhälle som lever för “snabbt och enkelt”. Du har snabbmatsrestaurangerna, även måltider som tillagas i mikrovågsugn som tar 5 minuter anses långtråkiga eftersom du måste ta ut förpackningen efter några minuter och röra om i den innan den är färdigkokt.
Har du någonsin hört löftet att få en perfekt kropp på tio minuter eller på tre dagar eller en vecka? Det finns många exempel. Och i sin jakt efter ”snabbt och enkelt” inser inte samhället att roten till dess problem, som sannerligen är roten till alla större synder, ligger i lathet.
Varför skulle en person dricka alkohol och ta droger? De är för lata för att förändra sin situation. Istället för att aktivt kämpa för en förändring så tar de droger för att omedelbart ändra det. Varför praktiserar människor svartmagi, ett fenomen som tyvärr är vanligt i våra föräldrars samhällen?
De gör det därför att de är för lata för att gifta sig, eller de är för lata för att påverka människor på ett sätt som kommer uppfylla deras olika mål. Varför tar människor riba’ [exempelvis inteckningar, lån] och gör affärer med finansiell ränta?
De är för lata för att skaffa sig ett ordentligt jobb och arbeta för att betala för någonting ärligt. Varför spelar människor? Som beroende köper de lotter med löjliga vinnarodds i hopp om att deras dollar omedelbart skall tjäna in miljoner. Lathet är återigen den skyldige. Varför baktalar människor? Människor baktalar därför att de är för lata för att gå till personen och säga sanningen. Och dessa, kära bröder och systrar, är alla större synder.
Följaktligen, likt ett gift, korrumperar lathet alla goda saker.
Det finns vackra och fantastiska saker som du vill göra för dig själv eller göra för Allâh Subhanahu wa ta’ala. Din avsikt är god men om du inte har energin eller om du lider av lathet, kommer dina önskningar ingenstans; de kommer inte bära någon frukt.
Orsakerna till denna sjukdom, kallad lathet, är grundade i hjärtat.
För det första, en lat person vet inte eller förstår inte hans eller hennes behov att samla goda handlingar. Vi förstår behovet att samla pengar men vi kanske inte förstår varför eller hur man samlar goda handlingar. Väldigt få personer förstår att detta liv handlar om att samla handlingar och förbereda inför resan till Nästa liv.
Allâh Subhanahu wa ta’ala ger oss råd,
“ …för med er det som ni kan ha behov av, men den bästa vägkosten är gudsfruktan.” [al-Baqaarah 2:197]
För det andra, avskräcks människor av tanken att andra ska anse sig själva som ”heligare än dig.” Eller kanske så är problemet att vissa människor tänker för högt om dig själva, prisar sig själva till en sådan nivå att när de hör Allâhs Subhanahu wa ta’ala befallningar svarar de med ursäkter för att rättfärdiga deras lathet, ”Mitt hjärta är rent,” eller ”Varför måste jag göra det,” eller ”Jag är en god person.” Allâh Subhanahu wa ta’ala säger:
”Påstå därför inte att ni är rena från synd!” [an-Najm 53:32]
Om någon säger ”Jag är bra”, ska svaret vara ”Allâh vet bäst vem som är sann, vem som är rättfärdig.”
Sannerligen de som lider av lathet förstår inte vilken guldgruva av möjligheter som väntar dem. Det finns tusentals människor runt omkring dig som väntar på att höra kallelsen till Islam. Du lever mitt ibland svampar som är redo att höra dig säga ”Jag är Muslim.” Och de kommer att fråga, ”Hur kan jag också bli en?”
En broder jag kände utomlands beskrev detta perfekt: ”Nordamerikanerna har sådana enorma framtidsplaner. Föreställ dig att lära en ny Muslim Surah al-Fatiha, eller hur man ber. Du kommer få belöningen för denna nobla lektion varje gång som personen reciterar denna surah. Du kan inte göra detta i Muslimska länder, fast det finns andra möjligheter där, de flesta människor värdesätter dem inte och detta leder till lathet.”
Glöm inte att detta angår dig och om du börjar visa upp energin och entusiasmen som krävs för att dyrka Allâh efter bästa förmåga, du kommer du vara den som tar nytta.
Detta är ditt liv; detta är din själ. Du kommer endast leva en gång på denna jord, och du kommer resa till Nästa Liv med en resväska med goda handlingar. Förhoppningsvis kommer du resa med övervikt. Den som förstår detta tidigt, den som tidigt hoppar på vagnen av att dyrka Allâh Subhanahu wa ta’ala, samlar ihop allt.
Var en pionjär; sprid Islam till alla.
Och så kommer de på Domedagen och de ser berg av goda handlingar som de aldrig kunde föreställa sig att de hade och det kommer sägas till dem att detta beror på att de inte var lata när andra människor var lata.
Inse möjligheten, ta till vara på den och snabbstarta dyrkan av Allâh Subhanahu wa ta’ala genom andra.
Men om du väljer att inte lyssna på dessa ord, att gäspa och att vara lat, då vänder du ryggen till Allâhs Subhanahu wa ta’alas ord. Och konsekvenserna blir allvarliga, skapelsens sunnah, sannerligen naturens lag, fasställer att det som inte bidrar kommer att bli förstört.
Vad gör du med ogräs i din trädgård? Du rycker ut dem, du tar bort dem. Vad gör du när dina naglar blir för långa, när det inte finns någon nytta med deras längd? Du klipper av dem och kastar dem i papperskorgen. Och så är det, som ett samhälle och som individer i det samhället, om vi inte bidrar och om vi inte energiskt producerar något, kommer vi bli dömda som värdelösa och bli uteslutna.
Allâh Subhanahu wa ta’ala säger:
”Så beskriver Gud sanningen och lögnen: slammet och slaggen stöts bort och försvinner, men det som är till människornas nytta blir kvar på jorden.” [Surah ar-Ra’d 13:17]
Även efter du är borta [d.v.s. död] kommer dina goda handlingar fortsätta att ge nytta.
Gör inte misstaget att tro att Allâh uppmärksammar den late personens dyrkan. Profeten Muhammad [må Allâhs frid och välsignelser vara över honom] sade,
”Utför handlingar som du har möjlighet att utföra, för sannerligen, Allâh kommer inte tröttna på din ’ibadah [dyrkan] tills du tröttnar.”
Fundera över fenomenet med dem som göra du’aa okoncentrerat, som inte ens vet vad det är de säger. De kanske till och med gäspar, eller är förvirrade eller fokuserad på någonting helt annat. Allâh uppmärksammar inte den personen precis som han eller hon inte uppmärksammar sin du’aa.
Detta är en du’aa som inte blir besvarad av Allâh Subhanahu wa ta’ala. En du’aa som blir besvarad är den där personens hjärta och energi investeras i den. Allâh kommer lyssna. Om du alltid kan ta din du’aa till den nivån så kommer du se dramatiska förändringar i ditt liv.
När jag var yngre kom det en imam från utlandet för att leda taraweeh bönerna under Ramadan. Vi brukade hämta honom vid Fajr och köra honom till moskén. En tidig morgon kände jag mig väldigt trött och lat. Mina föräldrar hade det väldigt svårt att väcka mig.
Men, när vi kom fram till Imamens hus, såg jag att grannarna befann sig mitt i en hel natts fest. Klockan var 5 på morgonen och ljusen smattrade, deras musik dunkade och gästerna på festen drack fortfarande alkohol. De hade spenderat hela natten vaken under qiyaamul layl men inte för Allâh Subhanahu wa ta’ala. Deras dyrkan var för djävulen.
Jag minns att jag tänkte för mig själv att denna icke-troende har uthålligheten och energin att slösa bort hela natten, hur kan då Allâhs tjänare inte ha energin eller förmågan att dyrkan Honom? De är ju trots allt människor precis som oss. ’Umar ibn al-Khattab [radiyAllâhu ‘anhu] har sagt:
“Jag söker skydd hos Allâh från tiden då en fasiq eller en olydig person kommer ha mycket energi och entusiasm och den rättfärdige kommer vara lat.”
Personen som är en fasiq kommer att öppna barer överallt och driva sina hus av omoral med full kraft. Och den rättfärdige kommer göra lite till ingenting för Allâhs skull. När detta inträffar finns det en obalans på jorden och korruption kommer vara vidspritt och utbrett.
Bröder och systrar, låt mig berätta för er om välsignelsen av att ha energi och entusiasm i dyrkan av Allâh och vad det kommer ge dig.
1 – Den extra energin kommer ge dig Allâhs Subhanahu wa ta’ala behag.
Mûsa [alayhi salaam] blev tillsagd att komma till berget i 40 dagar. Och kom det gjorde han, inte gåendes sakta, inte tio minuter försent utan springandes. När han förklarade sin ankomst så sade han,
”Jag har skyndat till Dig, Herre, för att vara Dig till lags.” [Surah Ta Ha 20:84]
Och sannerligen, hans ord var så behagande för hans Skapare att Allâh införde dem i Qur’an för all evighet.
Och när du hör namnet på en Profets följeslagare säger du, ”Må Allâh vara nöjd med honom.” Så, det är såhär som du själv får samma utmärkelse. Var snabb i dina önskningar och handlingar som leder till godhet.
2 – Att ha energi är den troendes karaktärsdrag. Att vara lat är hycklarens karaktärsdrag.
Allâhu Subhanahu wa ta’ala säger att en munafiq, eller hycklare, är en person med kufr i sitt hjärta medans hans yttre hävdar tro. Allâh Subhanahu wa ta’ala beskriver dem i följande vers,
”Och då de reser sig för att be, reser de sig i sakta mak.” [Surah an-Nisaa’ 4:142]
”Ge mig tio minuter till… ge mig tio minuter till… åh! Jag missade Fajr… åh nej. Jag ber efter Fajr. Ge mig tio minuter till… ge mig tio minuter till…”
Ett karaktärsdrag av hyckleri är när de sträcker sig efter snooze knappen och går upp med lathet till bönen. I denna stund upplever de ett tillstånd av nifaq eller hyckleri. Må Allâh skydda oss.
Må Allâh skydda oss från att använda ursäkter att inte fullfölja våra handlingar.
En kanadensisk person kanske säger att det är för kallt; en afrikan kanske säger att det är för varmt. Båda anger ursäkter för att inte utföra goda handlingar. Det var sommar I öknen under Slaget av Tabuk och det var ett gångavstånd som idag är sju timmars lång bilresa från Madinah till Tabuk.
Profeten [må Allâhs frid och välsignelser vara över honom] drev sina trupper i en omfattande vandring, som på den tiden, skulle ha tagit månader att genomföra.
Allâh Subhanahu wa ta’ala säger,
”… de [hycklarna] var emot Profetens [plan]; de kände ovilja mot att tvingas kämpa för Guds sak med sina ägodelar och med livet som insats och uppmanade [till och med andra] att inte gå med [i fälttåget] i den hetta [som rådde]. Säg: “Helvetets lågor är hetare!” Om de bara ville förstå!” [Surah at-Tawbah 9:81]
Ibn al-Jawzee [må Allâh vara barmhärtig med hans själ] sade:
”Jag har aldrig sett en syn mer sorgsen än ett samhälle där människorna slutar arbeta trots att de har möjligheten att fortsätta.”
Av: Muhammad Alshareef