Skip to main content

Khotban är från 29-3-2024
Alhamdulillah was’salatu was’salamu a’ala rasulillah.

Ärade muslimer:

Dagens predikan handlar om de sista tio dagarna som är kvar, om ödets natt (laylatul qadr) och Zakat ul-fitr.

O troende:

Det återstår bara några dagar av den välsignade månaden Ramadan innan den lämnar oss. Två tredjedelar av den har passerat och en tredjedel av den återstår, men det som återstår av den är bättre än delen som har passerat.

Profeten ﷺ sade:

“Visserligen bedöms handlingarna utifrån deras slut”.

Så du som är en troende och håller dig till dyrkan under de sista dagarna som är kvar i månaden, tacka då Allâh för det och föröka dina goda gärningar och lydnad, och om du har försummat i det förflutna, vänd dig då till din Herre. Allâh kommer att öppna nådens dörr för dig.

Det viktigaste är hur man avslutar månaden och inte hur man började.

Ibn al-Jawzi (må Allâh vara barmhärtig mot honom) sade:

“När en kapplöpningshäst vet att den närmar sig slutet av loppet använder den all sin kvarvarande styrka för att vinna. Låt inte hästen vara klokare än dig. För sannerligen, gärningar döms efter hur de slutförs. Så om ditt välkomnande av Ramadan inte var det bästa, kanske ditt avsked av månaden kan bli bättre”.

Vår ädla mor Aisha berättar att profeten ﷺ brukade anstränga sig i sin dyrkan de sista tio nätterna mer än någon annan tid under året”.

Vår ädla mor Aishah (må Allah vara nöjd med henne) berättade: “Under dessa tio nätter i ramadan, brukade Profeten ﷺ spendera nätterna i dyrkan. Han brukade också väcka sin familj”.

Det innebär att under dessa tio dagar ska man spendera det mesta av tiden med dyrkan såsom bönen, koranenrecitation, välgörenhet, och goda handlingar som man sedan hoppas på Allahs goda belöning och förlåtelse.

Det bästa bland de 10 sista dagarna är nätterna och en av dessa nätter är Laylatul-Qadr (dvs ödets natt). En natt där Allâh fastställer bestämmelser för kommande året då Allâh nämner i kapitlet ad-Dukhan:

”[en natt] då varje fråga formulerades med bestämdhet och punktlighet”.

En natt som Allâh sänder ner sin heliga skrift Koranen då Allâh säger i kapitlet Al-Qadr:

”SE, VI har uppenbarat denna [heliga Skrift] under Allmaktens Natt (dvs laylatul qadr) }{Och vad kan låta dig förstå vad Allmaktens Natt betyder}{Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader;} {då stiger änglarnas härskaror och Anden ned med sin Herres tillstånd för [att utföra] alla [Hans] uppdrag} {Den [Natten andas] fred till dess dagen gryr!”.

En natt som är bättre än 1000 månader, vilket ma shaa Allah motsvarar ca 84 år!

En av dygden med denna välsignade natt är att det är en natt av fred och förlåtelse.

En natt fri från olyckor och katastrofer.

Bland dess välsignelser är att änglar stiger ner från himlen till jorden med barmhärtighet och tillfredsställelse, tills deras antal överstiger antalet stenar subhan Allah.

Profeten ﷺ sade:

“Den som står upp i nattbön under Laylatul-Qadr med tro och i hopp om belöning får sina tidigare synder förlåtna.”

Profeten ﷺ uppmanade oss att söka efter Laylatul-Qadr under de tio sista nätterna. Det finns inga starka bevis på att den faller under natten till den 27e Ramadan men mest troligen hamnar den under en av de udda nätterna.

Att göra i3tikaf (Övernatta i moskén) är något som rekommenderas starkt. Att dra sig tillbaka till moskén är en av de bästa sakerna vi kan göra under de sista tio dagarna av ramadan för att komma närmare sin Herre och dyrkan.

A’ishah (må Allâh vara nöjd med henne) berättar att: “Profetenﷺ brukade dra sig tillbaka till moskén de sista tio dagarna av ramadan ända tills han dog. Hans fruar fortsatte att utföra denna handling efter hans död”.

Det sista är att Allâh har föreskrivit för oss Zakat al-Fitr i slutet av denna månad som är obligatorisk för varje muslim. Man som kvinna, ung som gammal, rik som fattig som har mat för Eid dagen. Mannen i hushållet betalar för hans egen del och för dem som han är skyldig att försörja, såsom hans hustru och barn, och det måste betalas före Eid-bönen.

Det är obligatorisk för varje muslim att ge Zakat ul-fitr i slutet av Ramadan månad där mannen i hållet betalar för sig och för de han försörjer i hushållet.

Ibn Abbas (må Allah vara nöjd med honom) har sagt: “Allahs Profet (Allahs frid och välsignelse vare över honom) har föreskrivit zakat al-fitr med avsikt att rena den fastande från oanständigt tal och dåliga handlingar, samt att mata de fattiga. Den (zakat al-fitr) anses accepterad om man ger den innan (eid) bönen, den anses som vanlig allmosa-sadaqa om man ger den efter (eid) bönen.”

Slutligen ber Allâh, Den mest Förlåtande att förlåta oss och förlåta våra föräldrar under dessa helga dagar och nätter

Vi ber Allah att acceptera vår fasta och all dyrkan från oss.

Vi ber Allâh att vägleda oss och alla andra till den rätta vägen.

Amin wa’l hamdu lillahi rabbi al’alameen.

خطبة فضل العشر الأواخر من رمضان وليلة القدر وزكاة الفطر

أما بعد

أيها المؤمنون، عباد الله، ها هو شهر رمضان المبارك قد آذنَ بالرحيل، فلم يتبقَّ منه إلا أيامٌ قليلة، فقد مضى ثلثاه وبقي ثلثه، ولكن ما بقي منه خير مما مضى ، فلئن ذهب معظمه ، فلقد بقي أعظمه، ولئن مضى جلُّه، فلقد بقي أجلُّه، فإن ما بقي منه هي أيام العشر الأواخر، وهي أعظم وأفضل أيام الشهر الكريم.

يقول نبينا ﷺ : “إنما الأعمال بالخواتيم” ، فإن كنت محسنًا فيما مضى من أيام الشهر فاحمد الله وضاعف من حسناتك وطاعتك، وإن كنت مقصًرا فيما مضى فتدارك نفسك وأقبل على ربك ومولاك يفتح الله لك من خزائن رحمته ما لا يخطر لك على بال.

فإن العبرة بكمال النهايات لا بنقص البدايات !!

يقول الإمام ابن الجوزي رحمه الله :  إن الخيل إذا شارفت نهاية المضمار بذلت قصارى جهدها لتفوز بالسباق .. فلا تكن الخيل أفطن منك !

ولنا في رسول الله ﷺ  أسوةٌ حسنةٌ، فعن أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها قالت : “كان النبي ﷺ يخلط العشرين بصلاة ونوم، فإذا كان العشر – يعني الأخير- شمَّر وشدَّ المئزر”، وقالت أيضا رضي الله عنها: ” كان النبي ﷺ  إذا دخل العشر شد مئزره، وأحيا ليله، وأيقظ أهله” ،  ومعنى “شد مئزره” يعني جد واجتهد في العبادة، “وأحيا ليله” بالصلاة والقيام والذكر وقراءة القرآن والأعمال الصالحة، “وأيقظ أهله” ليشاركوه الخير والثواب.

ومن فضائل هذه العشر الأخيرة من شهر رمضان: أن فيها ليلة القدر، وهي ليلة شريفة عظيمة، وقد سميت ليلة القدر بذلك لعظم قدرها وشريف مكانتها، أو لأن الله تعالى يقدر فيها الآجال والأرزاق التي تكون في العام المقبل كما قال تعالى : ﴿ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ ﴾، وهي الليلة التي أنزل الله فيها أعظم كتاب نزل من السماء وهو القرآن الكريم، قال تعالى : ﴿ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ * وما أدراك ما ليلة القدر * لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴾

وهي ليلة مباركة ، كما وصفها ربنا تبارك وتعالى فقال: ﴿إنا أنزلناه في ليلة مباركة﴾ ، ومن بركتها : أن الملائكة تتنزل فيها من السماء إلى الأرض، حتى يكون عددهم أكثر من عدد الحصى، والملائكة لا تتنزل إلا بالرحمة والبركة والرضوان، قال تعالى : ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴾.

ومن فضائل هذه الليلة المباركة : أنها ليلة سلام  ﴿سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾.، أي : سالمة من الآفات والمصائب والكوارث

ومن فضائل هذه الليلة المباركة : المغفرة، قال ﷺ : “من قام ليلة القدر إيماًا واحتسابًا غُفر له ما تقدم من ذنبه”

وليلة القدر تأتي في هذه العشر الأواخر من شهر رمضان، فقد قال ﷺ : ” تحروا ليلة القدر في العشر الأواخر من رمضان” ، وهي لا تختص بليلة معينة – كما يظن بعض الناس أنها ليلة 27 -، ولكنها تنتقل بين الليالي، وهي في ليالي الوتر أحرى وأقرب.

 ولأجل ذلك فقد شرع لكم نبيكم ﷺ سنة الاعتكاف في المسجد، وكان من هديه ﷺ  في العشر أن يعتكف في المسجد طوال العشر مجتهدا في عبادة ربه متحريا ليلة القدر، والاعتكاف هو لزوم المسجد بنية التقرب إلى الله تعالى، فعن عائشة رضي الله عنها : أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يعتكف العشر الأواخر من رمضان حتى توفاه الله عز وجل، ثم اعتكف أزواجه من بعده.

أيها المؤمنون، لقد شرع الله لكم في ختام شهركم زكاة الفطر، وهي فرض على كل مسلم، على الذكر والأنثى، والصغير والكبير، والغني والفقير الذي يجد قوت يوم العيد وليلته، يخرجها الرجل عن نفسه وعمن تلزمه نفقته كالزوجة والأولاد، ويجب إخراجها قبل صلاة العيد .

فعن عبدالله بن عباس رضي الله عنهما قال: “فرض رسول الله صلى الله عليه وسلم زكاة الفطر؛ طهرةً للصائم من اللغو والرفث، وطعمةً للمساكين، من أدَّاها قبل الصلاة، فهي زكاة مقبولة، ومن أداها بعد الصلاة، فهي صدقة من الصدقات”

فبادروا رحمكم الله إلى إخراج هذه الزكاة، شكرًا لربكم على نعمة تمام شهركم، وتطهيرًا لصومكم، وإطعامًا للفقراء والمساكين.