SURAT Al-MASAD – KAPITEL 111
بسم الله الرحمن الرحيم
111:1
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ
MÅTTE Abu Lahab förgås! Ja, måtte han [hel och hållen] förgås!
111:2
مَا أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ
Vad hjälper honom [nu] hans rikedomar och allt vad han har förvärvat
111:3
سَيَصْلَىٰ نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ
Han skall brinna i en Eld som blossar högt,
111:4
وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ
och hans hustru, alltid på språng med illvilligt skvaller och förtal,
111:5
فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ
skall bära ett tvinnat rep om sin hals.


Kapitel 111 i Koranen, Surah al-Masad, är en kraftfull fördömelse av Abu Lahab och hans hustru, som motarbetade Profeten Muhammad frid vare över honom med hat och hån. Den visar att släktskap och rikedom inte räddar från Guds straff.
Här är en detaljerad förklaring av suran:
📜 Grundläggande information
- Namn: Al-Masad (Palmfibern), även kallad Tabbat
- Verser: 5
- Uppenbarelseplats: Mecka
- Huvudpersoner: Abu Lahab (Profetens farbror) och hans hustru
🔍 Vers-för-vers förklaring
- ”Förgå Abu Lahabs händer, och han är redan förgången!”
- Ett starkt uttryck för att hans handlingar är fördömda. ”Händerna” symboliserar hans gärningar. Abu Lahab var en av Profetens mest aggressiva fiender.
- ”Hans rikedom och det han har förvärvat kommer inte att gynna honom.”
- Trots sin status och rikedom kommer han inte att kunna undkomma Guds straff. Det är en påminnelse om att materiella tillgångar inte har något värde inför Gud om de används fel.
- ”Han kommer att brännas i en eld med flammande lågor.”
- Ett tydligt hot om helvetets straff. Elden beskrivs som intensiv och förgörande.
- ”Och hans hustru, vedbärerskan.”
- Hon bar ved (eller törnen) för att skada Profeten, både bokstavligt och bildligt. Hon spred också förtal. Hennes handlingar gör henne medskyldig.
- ”Runt hennes hals finns ett rep av tvinnad palmfiber.”
- Ett symboliskt straff som motsvarar hennes handlingar. Palmfibern är grov och obekväm – ett passande straff för hennes grymhet.
🧠 Etiska och pedagogiska lärdomar
Kvinnans roll visar att även indirekt skada och förtal har allvarliga konsekvenser.
Släktskap med Profeten skyddar inte från straff om man motarbetar sanningen.
Rikedom och status är värdelösa om de används för att bekämpa rättfärdighet.
Fientlighet mot Guds budskap leder till evig förlust.
