ATT SKAKA HAND MED DET MOTSATTA KÖNET
SKAKA HAND MED EN ICKE-MERAM INDIVID
FRÅGA:
Jag skulle vilja ha ett detaljerat svar på domen gällande en man som skakar hand med en kvinna, och åsikterna från de 4 Imamerna och majoriteten av de lärda om det.
Svaret:
Prisad vare Allah
Till att börja med:
Det är inte tillåtet för en man som tror på Allah och Hans Sändebud att lägga hans han i handen av en kvinna som inte är tillåten för honom eller som inte är en utav hans mahram. Den som gör detta har felat [syndat].
Det var rapporterat att Ma’qil ibn Yasaar sade: Allâhs Sändebud Sallallahu ‘aleihi wa Sallam sade:
“Att en utav er blir huggen i huvudet med en järnnål är bättre för honom än att han rör en kvinna som inte är tillåten för honom.” [Återberättad av al-Tabaraani i al-Kabeer, 486, Shaykh al-Albani sade i Saheeh al-Jaami’, 5045, att denna hadith är saheeh.]
Endast denna hadeeth är tillräcklig för att avskräcka och att ingjuta lydnaden som krävs av oss från Allâh, därför att den antyder att röra kvinnor kan leda till frestelse och omoral.
Det var återberättat att ‘Aa’ishah, Profetens [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] hustru, sade “När de troende kvinnorna utvandrade till Allâhs Sändebud Sallallahu ‘aleihi wa Sallam, blev de testade i enlighet med Allâhs ord:
“Profet! När troende kvinnor kommer till dig för att avlägga trohetsed – [och lovar] att inte sätta något, vad det än är, vid Guds sida, att inte stjäla, att inte begå äktenskapsbrott, att inte döda sina egna barn, att inte sprida förtal som de själva diktat upp och att aldrig vägra dig lydnad i det som är rätt och rimligt – tag då emot deras trohetsed och be Gud förlåta dem deras synder; Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.” [al-Mumtahanah 60:12]
‘Aa’ishah sade, “Vem som helst bland de troende kvinnorna som sade ja till det hade klarat testet, och när kvinnorna sade ja till det, sade Allâhs Sändebud Sallallahu ‘aleihi wa Sallam till dem, “Gå, för ni har gett mig er ed av lojalitet.” Nej, vid Allâh, handen av Allâhs Sändebud Sallallahu ‘aleihi wa Sallam rörde aldrig handen av någon kvinna, utan de gav sin ed av lojalitet endast med ord.” Och ‘Aa’ishah sade, “Vid Allâh, Allâhs Sändebud Sallallahu ‘aleihi wa Sallam tog endast eden av lojalitet från kvinnorna genom uppförande föreskrivet av Allâh, och handen av Allâhs Sändebud Sallallahu ‘aleihi wa Sallam rörde aldrig handen av någon kvinna. När han hade fått deras ed av lojalitet brukade han säga, “Jag har accepterat din ed av lojalitet verbalt.” [Återberättad av Muslim, 1866]
Det var återberättat från ‘Urwah att ‘Aa’ishah berättade för honom om kvinnornas ed av lojalitet, “Allâhs Sändebud Sallallahu ‘aleihi wa Sallam rörde aldrig någon kvinna med hans hand. Han brukade förklara för kvinnorna vad eden av lojalitet innebar, och när hon accepterade, brukade han säga, “Gå, för du har gett mig din ed av lojalitet.” [Återberättad av Muslim, 1866]
Denna ofelbara person, den bästa av mänskligheten, ledaren för sönerna av Adam på Domedagen, rörde inte kvinnor. Trots det faktum att eden av lojalitet gavs från början genom handen. Så vad gäller andra män än Profeten [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam]?
Det var återberättat att Umaymah dottern av Raqeeqah sade, “Allâhs Sändebud Sallallahu ‘aleihi wa Sallam sade, “Jag skakar inte hand med kvinnor.” [Återberättad av al-Nasaa’i [4181] och Ibn Maajah [2874]; klassad som saheeh av al-Albaani i Saheeh al-Jaami’, 2513.]
För det andra,
Det är inte tillåtet att skaka hand även med en barriär i mellan, så som att skaka hand underifrån ett klädesplagg och liknande. Haditheen som var återberättad som tillåter detta är da’eef [svag].
Det var återberättat från Ma’qil ibn Yassaar att Profeten Sallallahu ‘aleihi wa Sallam brukade skaka hand med kvinnor underifrån ett klädesplagg.” [Återberättat av al-Tabaraani i al-Awsat, 2855]
Detta var återberättat från al-Tabaraani i al-Kabeer och al-Awsat. Dens isnaad inkluderar ‘Ataab ibn Hard, som är da’eef [svag]. Majma’ al-Zawaa’id, 6/39.
Wali al-Deen al-‘Iraaqi sade,
Ordet från ‘Aa’ishah, “Han brukade acceptera kvinnornas ed av lojalitet endast genom ord” betyder att han gjorde det utan att i deras händer eller skaka hand med den. Detta indikerar att männens bay’ah accepterades genom att ta deras händer eller skaka hand med dem, och även genom ord, och det var såhär det gick till. Det som ‘Aa’ishah nämnde var sederna.
Viss av mufassireen nämnde att Profeten Sallallahu ‘aleihi wa Sallam bad som ett kärl med vatten och doppade hans hand i den, sedan doppade kvinnorna deras händer i den. Och några utan dem sade att han inte skakade hand med dem underifrån en barriär och att han hade en Qatari mantel över hans hand. Och det var sagt att Omar radiyAllâhu ‘anhu skakade hand med dem å hans vägnar. Ingen utav dessa rapporter är pålitliga, speciellt den sista. Hur kunde Omar radiyAllâhu ‘anhu ha gjort någonting som Profeten Sallallahu ‘aleihi wa Sallam, som var ma’soom [ofelbar], inte gjorde? [Tarh al-Tathreeb, 7/45]
Shaykh Ibn Baaz [må Allâh vara barmhärtig med honom] sade,
Den mest korrekta åsikten är att detta [att skaka hans med kvinnor underifrån en barriär] är inte tillåtet överhuvudtaget, därför att den generella betydelsen av haditheen, enligt vad Profeten Sallallahu ‘aleihi wa Sallam sade, “Jag skakar inte hand med kvinnor;” och så för att avvärja medlen som kan leda till ont. [Lämpad från Hashiyat Majmoo’at Rasaa’il fi’l-Hijaab wa’l-Sufoor, s. 69]
Samma dom gäller att skaka hand med äldre kvinnor; detta är också haraam på grund av den generella betydelsen av texterna i denna fråga. Rapporterna som säger att det är tillåtet är da’eef [svag].
Al-Zayla’I sade, “Vad gäller rapporten att ‘Abu Bakr brukade skaka hand med äldre kvinnor, är också ghareeb.” [Nasab al-Raayah, 4/240]
Ibn Hajar sade, “Jag kan inte finna denna hadith.” [al-Diraayah fi Takhreej Ahaadeeth al-Hidaayah, 2/225]
För det tredje,
Gällande åsikterna av de fyra Imamerna, är de som följande:
- Hanafi madhhab
Ibn Nujaym sade, “Det är inte tillåtet för en man att röra en kvinnas ansikte eller händer även som det inte finns någon risk för lust därför att det är i grunden haraam och det finns ingen nödvändighet som skulle tillåta det. [Al-Bahr al-Raa’iq, 8/219]
- Maaliki madhhab
Muhammed ibn Ahmad [‘Ulaysh] sade, “Det är inte tillåtet för en man att röra ansiktet eller handen av en icke-mahram kvinna, och det är inte tillåtet för honom att lägga hans hand på hennes utan en barriär. ‘Aa’ishah [radiyAllâhu ‘anha] sade, “Profeten [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] accepterade aldrig en kvinnas ed av lojalitet genom att skaka hand med henne; utan han [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] brukade acceptera deras ed av lojalitet endast genom ord.” Enligt en annan rapport, “Hans hand rörde aldrig en kvinnas hand, utan han brukade acceptera deras ed av lojalitet endast genom ord.” [Manh al-Jaleel Sharh Mukhtasar Khaleel, 1/223]
- Shaafa’i madhhab
Al-Nawawi sade: “Det är inte tillåtet att röra en kvinna på något sätt.” [Al-Majmoo’, 4/515]
Wali al-Deen al-‘Iraaqi sade:
Detta indikerar att Profetens [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] rörde aldrig handen av någon kvinna förutom från hans fruars och kvinnorna från hans hushåll, vare sig i fallet att acceptera eden av lojalitet eller i andra fall.
Om han inte gjorde det trots det faktum att han var ofelbar och bortom misstanke, då är det ännu mer väsentligt att andra beaktar detta förbud. Det framträder från texterna att han avstod från att göra så därför att det var haraam för honom.
De Fuqaha’ bland våra följeslagare och andra sade att det är haraam att röra en icke-mahram kvinna även om man inte rör delar av hennes kropp som inte är ‘awrah, så som hennes ansikte. Men de skiljer sig åt gällande att titta när det inte finns någon lust eller fruktan för fitnah.
Förbjudet att röra är starkare än förbjudet att titta, och det är haraam när det inte finns någon nödvändighet som skulle tillåta det. Om det är fallet av nödvändighet, t.ex. medicinsk behandling, ta bort en tand eller behandla ögat osv., om det inte finns någon kvinna som kan göra det, då är det tillåtet för en icke-mahram att göra det på grund av att det är ett fall av nödvändighet. [Tarh al-Tathreeb, 7/45, 46]
- Hanbali madhhab
Ibn Muflih sade, “Abu ‘Abd-Allâh [Imam Ahmad] blev frågad om en man som skakar hand med en kvinna. Han sade, “Nej,” och var tydlig med att det är haraam. Jag sade, “Skall han skaka hand med henne underifrån hans klädesplagg?” Han sade, “Nej.”
Shaykh Taqiy al-Deen favoriserade också åsikten att det är förbjudet, och han gav anledningen att röra är mer allvarligt än att titta. [Al-Adaab al-Shar’iyyah, 2/257]
Och Allâh vet bäst.
Islam Q&A, referensnr: 21183
