HÅLL DIG DÅ BORTA FRÅN ALLA DESSA SEKTER!
Profeten ﷺ har informerat oss i Hudayfas Må Allah vara nöjd med honom Hadith i vilken han sade: ”Folket brukade fråga Allahs sändebud om det goda, och jag brukade fråga honom om det onda av fruktan för att det skulle nå mig. Så jag frågade Allahs sändebud: Å, Allahs sändebud, vi levde i okunskap och ondska, sedan förde Allah detta goda till oss. Så kommer det att finnas någon ondska efter detta goda?”
Han svarade: ”Ja”
Sedan frågade jag: ”Kommer det att finnas något gott efter detta onda?”
Han svarade: ”Ja, men det kommer att vara befläckat.”
Så jag frågade: ”Vad kommer att befläcka den?”
Han svarade:
”Ett folk som leder andra till någonting annat än min väg, ni kommer att samtycka till några av deras handlingar och ogilla andra.”
Jag fortsatte fråga: ”Och sedan, finns det något ont efter detta goda?”
Han sade: ”Ja! Personer vid helvetets portar – den som svarar till deras kall kommer att kastas i elden.”
Sedan sade jag: ”Allahs sändebud! Beskriv dem för oss.”
Han sade: ”De kommer att vara från vårt folk och tala vårt språk.”
Jag frågade: ”Så vad befaller du mig att göra om detta når mig?”
Han sade: ”Håll fast vid muslimernas jamaa’ah (den eniga gruppen) och deras imam (ledare).”
Jag fortsatte att fråga: ”Men om de varken har jamaa’ah eller imam?”
Han sade: ”Håll dig då borta från alla dessa sekter, även om det skulle innebära att du skulle behöva bita tag i rötterna på ett träd ända tills döden når dig i det tillståndet.” [1]
När Profeten ﷺ sade: “Ni kommer att samtycka till några av deras handlingar och ogilla andra”
Alltså, betydelse: ”Ni kommer att acceptera sunnan från dem och avvisa deras bid’ah.”
När Profeten ﷺ sa: “Ja! Personer vid helvetets portar”
Betydelse: “Personer som kallar folk till de olika vilseledda tankeskolor vilka kommer att leda sina anhängare till helvetet.”
När Profeten ﷺ sade: “den som svarar till deras kall kommer att kastas i elden”
Betydelse: “Vem som helst som åtlyder de personer som kallar till innovation (nyinförda handlingar i religionen) och villfarelse kommer att ha elden som destination eftersom Profeten ﷺ sade:
”Varje innovation och varje villfarelse är i helvetselden.”[2]
Alltså är innovationen i elden tillsammans med dess införare och följeslagare. Den som följer dem som kallar till innovation kommer så småningom att ledas till helvetet medan de som följer de som kallar till sunnan, som är innovationens motsats, kommer att ledas till Paradiset.
När Profeten ﷺ sade: “Håll fast vid muslimernas jamaa’ah och deras imam”
Betydelse: ”Håll fast vid det muslimska imperiet om de har ett. Du emigrerar dit, lever bland muslimerna och stannar inte kvar i de otroendes land. Vidare avlägger du bay’ah (lojalitetsed) till muslimernas ledare – om de har en.”
När Hudayfa Må Allah vara nöjd med honom (hadithens återberättare) sade: “Jag fortsatte att fråga: ”Men om de varken har jamaa’ah eller imam?”
Betydelse: Som idag!
När Profeten ﷺ sa: “Håll dig då borta från alla dessa sekter”
Betydelse: “Håll dig borta från dem som kallar till villfarelse och religiösa innovationer genom att varken vara en av dem, eller bistå med hjälp eller stöd.”
När Profeten ﷺ sade: “även om det skulle innebära att du skulle behöva bita tag i rötterna på ett träd”
Betydelse: “Häng fast vid sunnan och håll fast i dess grunder. Betydelsen här är inte att du ska stanna inomhus och överge att kalla till Allah, ej heller att överge att påbjuda det goda och förbjuda det onda, eftersom Profeten ﷺ sade:
”Håll fast i min sunnah och i mina rätt vägledda kalifers sunnah – häng fast (lit. bit tag) i det hårt.” [3]
I denna hadith har han beordrat dem att hänga fast (lit. bita tag) i trädets rötter. Så trädets rötter här betyder sunnan.
När Profeten ﷺ sade: “ända tills döden når dig i det tillståndet”
Betydelse: Att dö i ett tillstånd av Islam i enlighet med Allahs yttrande:
”och dö inte [i något annat tillstånd] än som muslimer” [4]
[1] Återberättad av Al-Bukhari (nr. 7084) och Muslim (nr 1847)
[2] Återberättad av Al-Bukhari (nr. 7084) och Muslim (nr 1847)
[3] Sahih: Återberättad av Abu Dawud (no. 4606) och andra. Förklarad autentisk av al-Haafidh ibn-Hajar i Takhrij Ahadith Mukhtasar Ibnul-Haajib.
[4] aal ’Imran 3:102
