Skip to main content

HADITH NR 2 av 40-NAWAWI

Det har förmedlats att Omar må Allah vara nöjd med honom även sagt: “

En dag medan vi satt hos Allahs Sändebud framträdde inför oss en man med bländande vita kläder och alldeles svart hår 1, som inte såg ut att vara på resa och som ingen av oss kände. Han satte sig hos Profeten, lät sina knän vila mot hans knän, lade handflatorna på låren och sade: O Muhammad, upplys mig om Islam. Allahs Sändebud sade då:

Islam innebär att du bekänner att ingen gud finns utom Allah och att Muhammad är Allahs Sändebud, att du utför bönen, ger Zakat, fastar under Ramadan och vallfärdar till Huset, om du har medel till det.

[Mannen] sade: Du har talat sant. Vi förvånades över att han frågade honom och bekräftade hans [svar] 2.

1. Detta visar att man bör klä sig i sina bästa kläder och vinnlägga sig om renhet och prydlighet när man uppträder inför dem lärda och andra framstående personer, för så uppenbarade sig Gabriel då han kom för att undervisa människorna med sina ord och genom sitt föredöme.
2. Den kunskap som Profetens kom med fanns inte att tillgå från annat håll, så de förundrades över att en man, som de inte tidigare sett i Profetens sällskap, kunde ställa frågor och bedöma svaren som vore han en expert och granskare.

[Mannen] sade: Upplys mig då om Iman (tron). Han sade:
Att du tror på Allah 1 och Hans Änglar 2 och Hans Böcker och Hans Sändebud 4 och den Yttersta Dagen 5, och att du tror på att både gott och ont är förutbestämt 6.

1. Tron på Allah den Upphöjde innebär att intyga Hans existens med de Egenskaper som beskriver Honom som sublim och fulländad, höjd över alla brister, att Han är en, sann, evig, unik, Skapare av världsalltet, och suverän i Sin vilja.
2. D.v.s. att Hans Änglar är upphöjda tjänare som lyder Honom utan invändningar.
3. [D.v.s. att Hans Böcker är Hans talade Ord som förmedlats till människorna genom Profeterna.]
4. D.v.s. att Allahs Profeter har framfört ett sant Budskap från Honom och klargjort de plikter och förbud Han ålagt människorna; att deras mirakelbevisar deras trovärdighet; och att de bör respekteras utan åtskillnad.
5. D.v.s. att människorna kommer att återuppstå från döden, samlas och ställas till svars inför Allah på Domedagen; att gärningarna kommer att vägas på Vågen (al-Mizan), att Bron (al-Sirat) måste korsas, att goda gärningar belönas i Paradiset och onda bestraffas i Elden.
6. D.v.s. att allt sker enligt Allahs den Upphöjdes plan och vilja. (se kommentaren till hadith nr 4 i denna samling)

De lärda från tidiga och senare generationer har sagt att den som är fast förvissad om allt detta och bekänner det utan att vackla är en sann troende, oavsett om han grundar sin tro på objektiva bevis eller på inre övertygelse.
[Mannen] sade: Du har talat sant. [Sedan] sade han: Upplys mig då om Ihsan (fulländning). Han sade:
Att du dyrkar Allah som om du såg Honom [inför dig], för även om du inte ser Honom så ser Han förvisso dig.
[Mannen] sade: Upplys mig då om [Återuppståndelsens] Timme. Han sade:
Den tillfrågade vet inte mer än den som frågar.
[Mannen] sade: Upplys mig då om tecknen på den. Han sade:
Att tjänarinnan föder sin herre och att du ser barfota, nakna, fattiga fåraherdar bygga överdådiga hus.
Sedan gav sig [mannen] av, och jag stannade kvar en lång stund. Sedan sade han:
Omar, vet du vem den som frågade var?
Jag sade: Allah och Hans Sändebud vet bäst. Han sade:
Sannerligen, det var Jibril som kom till er för att undervisa er om er religion (Deen).

[Återberättad av Imam Muslim]