Skip to main content

Tafsir Surat-ul-Qadr

1- Se, Vi har uppenbarat denna [heliga Skrift] under Allmaktens Natt.
2- Och vad kan låta dig förstå vad Allmaktens Natt betyder?
3- Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader;
4- Då stiger änglarnas härskaror och Anden ned med sin Herres tillstånd för [att utföra] alla [Hans] uppdrag.
5- Den [Natten andas] fred till dess dagen gryr!

Verserna 1-3
Ibn Jarir rapporterade att det fanns en man bland ättlingar Jakob som brukade stå i dyrkan hela natten och slåss emot religionens fiender hela dagen. Han gjorde detta under tusen månader.

Denna Sura refererar till denna man och hans handlingar i form av dyrkan och säger att, en person från Ummahn, som dyrkar under denna natt är bättre än denne mannens tusen månaders dyrkan.

Ibn Abi Hatim rapporterade att Profeten nämnde fyra personen från Barnen av Israel som dyrkade Allah under åttio år kontinuerligt utan att begå en enda handling av olydnad. Dessa var Ayyob, Zakariya, Hizquil bin ’Ajuz och Yusha’ bin Nun .

Hans följeslagare var förvånade att höra detta, så Jibril kom till Profeten och sade till honom:

”Å Muhammad, dina följeslagare är förvånade över dessa män som dyrkade Allah i åttio år utan att en enda gång visa olydnad till Allah. Allah har skickat ditt folk något ännu bättre än det.” Därmed reciterade han följande vers:

“Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader” [al-Qadar 97:3]

Detta var ett nöje för Profeten och hans följeslagare att höra.

Mujahid ger en tolkning till den öppnande versen och säger att de handlingar av dyrkan som utförs under den natten och fastan som utövas följande dag överträffar ett tusen månaders handlingar av dyrkan som inte innehåller Laylatul-Qadr. Ibn Jarir föredrog denna åsikt. Det är som Profetens frid vare över honom säger:

”En natt som spenderas i att förbereda för strävan för Allahs skull är bättre än tusen nätter som spenderas i annat” (al-Imam Ahmad, al-Musnad).

En annan hadith säger:

”En som går till fredagsbönen med en god avsikt och i ett gott tillstånd tillskrivs med en belöning som motsvarar ett helt års goda gärningar.”

Följaktligen menas med de tusen månader som nämns i versen de månader som inte innehåller Allmaktens Natt.

Imam Ahmad ibn Hanbal rapporterar från Abu Huraira att när månaden Ramadan började närma sig sade Profeten frid vare över honom:

”Människor, månaden Ramadan har kommit. Välsignelsernas månad har kommit. Det är en månad i vilken fasta har föreskrivits. Under denna månad är Paradisets portar vidöppna, Helvetets portar stängda och djävlarna kedjade. Månaden innehåller en natt som är mer överlägsen tiden av tusen månader. Den som berövas dess förtjänster är sannerligen olycklig.”

al-Bukhari och Muslim rapporterade en hadith där Profeten frid vare över honom sade:

”Den som står i dyrkan i denna natt med tro och i hopp om att få belöning från Allah, blir förlåten för alla sina synder som han begick tidigare.”

4- Då stiger änglarnas härskaror och Anden ned
med sin Herres tillstånd för [att utföra] alla [Hans] uppdrag.
5- Den [Natten andas] fred till dess dagen gryr!

Verserna 4-5
Med att beskriva denna natts förtjänster, säger Allah att änglarna och Ruoh nedstiger i denna natt. Ruoh (litterärt, ande) refererar här till Jibril (ängeln Garbriel) frid vare med honom. Dock säger en annan synpunkt att Ruoh är namnet på vissa särskilda änglar. Det är Trygghetens Natt i vilken en djävul varken kan begå en ond handling, eller besvära de troende. Qatadah säger att Gudomliga beslut fattas i denna natt, och ålder såväl som uppehälle fastställs i denna natt. I en annan vers i Qur’anen nämns:

”[en natt] då varje fråga formulerades med fasthet och precision” [ad-Dukh-khan 44:4]

Sha’bi sade att under denna natt ber änglarna för de troende fram tills morgonens tidiga timmar. Ibn Abi Hatim citerade en Hadith från Ka’b Al-Ahbar som säger:

”Under denna natt kommer Jibril, åtföljd med andra änglar, ned, nedanför Sidrat-ul-Muntaha (ett träd vilket ingen tillåts passera) och gör förbön för de troende män och kvinnor.”

Abu Dawud rapporterade att Profeten frid vare över honom sade:

”Allmaktens Natt är antingen den tjugosjunde eller tjugonionde. Änglarna strömmar till jorden i stora skaror under denna natt och de är fler i antal än småstenarna på den.”

Abdul Rahman bin Abu Ya’la sade:

“Det är Trygghetens Natt och ingen kätteri råder i denna natt”.

Ibn Zaid och Qatadah sade att ingen ondska råder i denna natt. Ahmad ibn Hanbal rapporterade att Profeten frid vare över honom sade:

”Allmaktens Natt är i en av de sista tio nätterna i Ramadan, och den som spenderar denna natt i dyrkan med Tro och i hopp om belöning kommer förlåtas för alla sina tidigare synder.”

Profeten frid vare över honom sade:

”Denna natt är av ett ojämnt nummer, den tjugoförsta, tjugotredje, tjugofemte, tjugosjunde eller tjugonionde (datumet) i månaden.”

Han sade: Denna natt är väldigt ljus som om det vore en månbelyst natt. Den är väldigt angenäm, varken för varm eller för kall. Inga stjärnor skjuts i denna natt. Ett av dess tecken är att solen skiner i följande morgon, inte med genomträngande solstrålar, utan den syns som den lysande fullmånen.”

Abu Dawud rapporterade att Profeten frid vare över honom sade:

”Allmaktens Natt är en ljus och fridfull natt, utan extrem hetta eller kyla, och i följande morgon skiner solen med en svag ljusnad, rödaktig i färg.”

Ibn Abu ’Asim Nabil rapporterade från Jabir att Profeten frid vare över honom sade:

”I en dröm visades Allmaktens Natt för mig men senare glömde jag bort det. Hursomhelst är den en av de tio sista dagarna i Ramadan. Den är lugn och fridfull. Den är ljus, som om det vore en månbelyst natt. Satan visar sig inte tillsammans med solen förrän solen stiger högt upp i skyn.”

Det finns meningsskiljaktighet på frågan om Allmaktens Natt gavs till tidigare folk eller inte. En Hadith nämner att när Profeten lade märke till livslängden av de tidigare folk, fruktade han att sina följare, på grund av deras relativt korta livslängd, inte skulle kunna utföra lika mycket rättfärdiga handlingar som de tidigare folk hade, och som resultat till det skulle de tjäna mindre belöning.

Således Allmaktens Natt skänktes till hans Ummah. Den här Hadithen visar att denna välsignade natt skänktes endast till denna Ummah. Enligt Khattabi , är det en samstämmighet hos de lärda i Islam.

I olika Ahadith anges olika datum för Allmaktens Natt. Alla Ahadith relateras som svar från Profeten till de olika frågor som ställdes av Följeslagarna, som vid flera tillfällen frågade:

”Skall vi söka Allmaktens Natt i denna och denna natt?” Profeten sade, ”Ja”. Faktum är att Allmaktens Natt är bestämd och ändras inte. Imam Tirmidhi relaterade samma åsikt från Imam Shafi’i . Abu Qilaba har en annan åsikt och säger att Allmaktens Natt ändras från ena natten till den andra i dem tio sista dagarna i Ramadan. Imam Malik, Imam Thauri, Imam Ahmad bin Hanbal, och Imam Ishaq bin Rahwaih, Abu Thaur, Muzani och Abu Bakr bin Khuzaimah hade samma synpunkt.

Denna synpunkt har lite stöd från en hadith som säger att sju av Profetens Följeslagare visades Allmaktens Natt i de sju sista nätterna av Ramadan. Efter att Profeten hört narrationen av drömmen sade han : ”Det verkar för mig att era drömmar bekräftar varandra. Alla bör söka Allmaktens Natt i de sju sista nätterna av Ramadan.” Bukhari och Muslim rapporterar också från ’Aa’isha att Profeten sade, ”Sök Allmaktens Natt i de udda nätterna under sista tredjedelen av Ramadan.”

Åsikten som säger att Allmaktens Natt, för alltid, är en bestämd natt stöds av en annan Hadith. Hadithen som rapporterades av Bukhari, från Ubadah bin Samit säger: En gång så lämnade Profeten sitt hem för att informera oss om Allmaktens Natt, men han fann två Muslimer i gräl med varandra.

Profeten sade, ”Jag kom till er för att informera er om Allmaktens Natt men på grund av grälet har den (informationen) dragits tillbaka. Kanske i detta finns någon välsignelse för er. Sök nu efter den i de nionde, sjunde och de femte nätterna.”

Hade det inte varit en bestämd natt, skulle det inte vara någon idé att ge informationen om den. Dock, är det möjligt att Profeten kom för att informera dem om Allmaktens Natt i just det året. Denna Hadith är även ett bevis på att gräl förstör gynnsam kunskap.

Det bör läggas på minnet att orden ’dragits tillbaka’ hänvisar till informationen och inte Natten i sig, som vissa människor uppfattar det. Det är uppenbart att se från instruktionerna som angivits av Profeten , vilket direkt kommer efter, att man skall söka efter den i de nionde, sjunde och femte nätterna.

Uttalandet ”Kanske i detta finns någon välsignelse för er” refererar till brist på detaljerad kunskap om den. Med andra ord, genom att den förblir tvetydig kommer detta leda sökaren att hänge sig i dyrkan och förbön i alla de udda nätterna, och inte vara obekymrad om de andra nätterna vid sidan av den bestämda natten.

Som det rapporterats från Bukhari och Muslim, var det Profetens utövande, ända till hans sista dag, att gå på i’tikaaf (avskildhet i moskén) under de sista tio dagarna av Ramadan. Efter hans död, fortsatte hans fruar, de troendes Mödrar, detta utövande. En Hadith som rapporterats från Ibn ’Umar säger att under de tio sista dagarna förblev Profeten på i’tikaaf i moskén.

Muslim och al-Bukhari rapporterar att ’A’ishah sade:

”När det bara var kvar de tio sista nätterna av Ramadan, brukade Profeten hålla sig uppe hela natten och även hålla hela sin familj uppe.”

Muslim rapporterar att Profeten frid vare över honom brukade hänge sig i dyrkan mer intensivt i dessa tio dagar än vid andra tillfällen. Det har även rapporterats att han , under dessa nätter, inte sammanbodde med sina fruar.

Imam Malik sade att man bör söka Allmaktens Natt i alla de sista tio nätter och skall inte föredra ena natten över den andra.

En Hadith som rapporterats av Ahmad, Tirmidhi, Nasa’i och Ibn Maajah säger att en gång frågade, de troendes Moder, ’A’ishah Profeten frid vare över honom vilken bön hon skall göra under Allmaktens Natt. Profeten frid vare över honom hänvisade henne att säga:

”Allahomma, innaka ’afowwon tohibbol ’afwa fa’fo ’anni.” [Å Allah, Du är All-Förlåtande, Du älskar förlåtelse, så förlåt mig.]

Imam Abu Muhammad bin Abu Haatim har, i sina kommentarer, citerat, en hadtih från Ka’b som säger: “Sidratul Muntaha trädet som finns i utkanten av den sjunde himlen nära Paradiset. Den avskiljer denna värld från det Nästkommande.

Dess topp är i Paradiset och dess grenar under den Gudomliga Tronen. Den är full av änglar, vars antal ingen annan än Allah har kunskap om. På varje gren i den finns oräkneligt många änglar. I trädens mitt har Jibril sitt säte.

Allah kallar på Jibril och säger: ”Å Jibril, ta alla änglarna till jorden på Allmaktens Natt. Alla dessa änglar är fulla av barmhärtighet och ömhet för de troende.” Strax efter solnedgången, på Allmaktens Natt, sprider de sig överallt på jorden, stående och med pannan på marken i dyrkan och gör förbön för de troende männen och kvinnorna.

De går dock inte till Kyrkor eller Judiska eller Zorostrianska tempel, eller till de icke-troendes helgonaltare eller till ställen där sopor har slängts, eller till ett hus där en alkoholist bor eller till ett hus där det bevaras dryck eller en avgudabild, eller till ett ställe där en ringklocka är upphängd eller där Alkohol kammarkrukan förvaras. Jibril skakar hand med alla de troende. Tecknet för detta handskak är att ens hud ryser, hjärtan mjuknas och ögonen fäller tårar. I en sådan stund skall man förstå att ens hand är i Jibril händer.

Ka’b säger att den som tre gånger yttrar trosbekännelsen ”La ilaaha illAllah”, blir frälst. På första recitationen blir hans synder förlåtna; på andra recitationen befrias han från Elden och på tredje recitationen, ges han inträde till Paradiset. Rapporteraren frågar:

”Å Abu Ishaaq, tillämpas den till den som är sannfärdig och uppriktig?” Han svarade: ”Endast en sannfärdig och uppriktig person kommer att kunna yttra det. Vid Den i Vars Hand min själ vilar, Allmaktens Natt är lika tung som ett berg på ryggen av den icke-troende personen eller hycklaren.

Änglarna förblir i detta tillstånd fram tills tiden för Gryningsbönen kommer in. Då, uppstiger först Jibril och när han når nivån mellan jord och himlar sprider han ut sina vingar. Han har två gröna vingar som han viker ut endast i denna natt.

Bakom dessa vingar dämpas solen och blir matt. Sedan kallar han på alla änglarna. Dessa änglar spenderar hela denna dag i att göra förbön för de troende männen och kvinnorna, särskilt för de som fastade och som har avsikt att fasta nästa år om de fortfarande är vid liv.

Efter att ha gjort förbön hela natten och dagen uppstiger änglarna till lägsta himlen på kvällen var andra änglar samlar sig kring dem och frågar individuellt om varje Muslimsk man och kvinna, och vilket tillstånd som de fann dessa i.

De svarar att vi fann denna och denna man upptagen i dyrkan förra året men detta år hänger han sig åt irrläror. Och till motsatsen så ger de dessa (änglar) besked om att denna och denna person hängav sig åt irrläror förra året, men detta år fann vi honom upptagen med dyrkan i enlighet med Sunnan. Som konsekvens till det slutar änglarna göra förbön för den första mannen och börjar istället be för den andra.

Efter att dessa änglar spenderat en dag och natt i lägsta himlen går de vidare till den övre himlen var änglarna som finns där ställer samma fråga. De fortsätter uppstiga ända till dem når upp till Sidratul-Muntaha som frågar dem,

”Å mina invånare, jag har också en rättighet. Jag älskar också de som älskar Allah. Berätta även för mig om deras tillstånd namn för namn.”

Änglarna ger en beskrivning till den om varenda individ, med sitt faderskap och vilket tillstånd de fann dem i. Sedan vänder sig Paradiset till Sidratul-Muntaha och frågar den om vad änglarna berättat för den. Den meddelar Paradiset om de män och kvinnor som hänger sig åt dyrkan. Då gör Paradiset en förbön till Allah, ”Allah välsigna dem och förena dem snart till mig.”

Jibril når sitt säte först, Och säger, ”Å Allah jag fann denna och denna person i tillståndet där han hade pannan i marken, så förlåt honom.” Allah säger, ”Jag förlåter honom.” Jibril sade därefter, ”Å Allah jag fann denna och denna person hängiven i dyrkan förra året, i enlighet med Sunnah, men detta år har han hängett sig åt irrläror.” Allah sade, ”Om han vänder sig till Mig i ånger innan sin död, kommer Jag att förlåta honom.” Jibril sade därmed, ”Å Allah, all lov och pris tillkommer Dig, Din barmhärtighet mot Dina tjänare överträffar deras barmhärtighet mot sig själva.” Vid det ögonblicket börjar Tronen, alla himlar, och alla saker som finns nära dem skaka och säga ”Alhamdulillahir-Raheem” (all lov och pris tillkommer Allah, den Barmhärtige).”

Ka’b sade även att den som utövar fastan i Ramadan och har en fast avsikt att undvika synder efter Ramdan, kommer inträda Paradiset utan att bli tillfrågad.

al-Imam Abil Fidaa’ Isma’eel Ibn Kathir al-Qureshi (d. 774 H)
Källa: Tafsir Ibn Kathir

www.muslim.se
©Copyright tillhör varje muslim med kravet att inga ändringar, tillägg eller missbruk av materialet sker. Hänvisa tillbaka till Bilal.se vid spridning av material från hemsidan.