Skip to main content

Våra föräldrar

Dessa är samlade från as-Samarqandis ‘Tambih al-Ghafilin’ från kapitlet om föräldrarnas rättigheter:

1. Ibn ‘Abbas sade:

“Det finns inte en enda troende som har två föräldrar och som vaknar upp medan han är god mot dem förutom att Allâh öppnar upp två portar till Paradiset, och om han gör en utav dem arg, så kommer Allâh inte att vara Nöjd med honom tills den föräldern blir nöjd med honom igen.” Det blev frågat: “Även om den föräldern är förtryckande och har fel?”

Svaret blev: “Ja, till och med om det är så. Och han vaknar aldrig upp och är dålig mot dem utom att Allâh öppnar två portar till Helvetet för honom.”

2. as-Samarqandi sade:

“Om Allâh – den Upphöjde – inte hade nämnt positionen och heligheten av föräldrarna i Sin Bok, och inte förmanade gällandes det, då skulle man insett det genom enkel logik. Så, det är obligatoriskt för den med logik och intelligens att inse deras helighet och uppfylla deras rättigheter.

Hur är det då, när Allâh – den Upphöjde – har nämnt detta i alla Sina Böcker: Tora, evangeliet, psalmerna och  Koranen, och har befallt det i alla Sina Böcker, och uppenbarat detta till alla Sina Profeter och råd givit dem gällande den hedrade positionen av föräldrarna och deras rättigheter, och har gjort Sin Nöjdhet beroende av deras nöjdhet och Sin Vrede beroende av deras vrede?”

3. Farqad as-Sabakhi sade:

“Jag har läst i många böcker att sonen (eller dottern) inte bör tala i föräldrarnas närvaro förutom med deras tillstånd, eller gå framför dem, eller på deras högra eller vänstra sida, om de inte ber honom gå bredvid dem. Utan snarare skall han gå bakom dem som en slav går bakom sin herre.”

4. Det är återberättat från en grupp av Tabi’in:

“Den som åkallar för sina föräldrar fem gånger varje dag har uppfyllt deras rättigheter, eftersom Allâh har Sagt:

“Gud har anbefallt människan [att visa] godhet mot sina föräldrar; [hon bör tänka på att] modern har burit sitt barn genom det ena svaghetstillståndet efter det andra, [fött det] och ammat det under två år. Tacka Mig och dina föräldrar [och minns att] Jag är målet för er färd! [Luqman; 14]

Och du tackar Allâh – den Upphöjde – genom att be fem gånger om dagen. Likaså, skulle du tacka dina föräldrar genom att be för dem fem gånger varje dag.”

5. Det är återberättat från en grupp ab Följeslagarna:

“Att lämna bönen för ens föräldrar resulterar i ett stramt och begränsat liv för sonen.”

Och låt oss inte glömma rättigheterna över föräldrarna:

6. as-Samarqandi

Återberättade att Abu Hafs al-Iskandrani – en av de lärda från Uzbekistan – sade att en man kom till honom och sade:

“Min son slår mig och gör mig illa!” Den lärde sade: “Prisade vare Allâh! En son som slår sin far? Har du lärt honom uppförande och kunskap?” Mannen sade: “Nej.” Den lärde frågade: “Har du lärt honom Koranen?” Mannen svarade: “Nej.” Den lärde frågade: “Så, vad kan han?” Mannen svarade: “Jordbruk.” Den lärde frågade: “Vet du varför han slog dig?” Mannen svarade: “Nej.”

Då sade den lärde: “Det kan ha varit så att när han vaknade upp på morgonen så gick han till fälten, red på en åsna, hade en pinne mellan händerna, hade en hund bakom honom och hade ingen kunskap om Koranen (därför att du misslyckades att lära honom den). Så, han började sjunga och du kom ut just precis då, han trodde att du var en ko och slog dig med pinnen. Så, tacka Allâh att din skalle inte blev krossad.”

7. Det blev återberättat av en utav våra tidiga rättfärdiga människor:

“…att han brukade inte beordra sin son med någonting, och om han behövde någonting, brukade han fråga någon annan om det. När han blev frågad om detta, sade han: “Jag fruktar för att om jag skulle beordra min son med någonting som han inte skulle kunna klara av, han skulle inte utföra det och blir följaktligen olydig och skulle förtjäna helvetet som ett reslutat av det, och jag vill inte vara skälet till att min son brinner i Helvetet…”

‘Tambih al-Ghafilin’ s. 84-91′