Att de trodde på Boken och Sunnah… [Sunnah: Detta inkluderar alla autentiska hadeether, antingen om det är en återberättelse med åtskilliga kedjor [mutawaatir] eller en hadeeth med endast en, två eller tre kedjor [ahaad]. Tron är baserad på båda, referens till boken av Abul Qaasim al-Asbahaanee ‘al-Hujjah fee Bayaan al-Mahajjah wa Sharh ‘Aqeedatul Ahl-Sunnah‘, “ar-Risaalah” av Imaam ash-Shaafiee och Mukhtasar Sawaaiqul Mursalah av Ibn al-Qayyim]. Den generella och den detaljerade aspekten av det. De vittnar om enheten av Allâh den Mäktige den Majestäte, och vittnar om Profetskapet av Muhammad [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam].
De känner sin Herre genom attributen [sifaat] som Hans uppenbarelse har berättat om, eller är attesterade av Allâhs Sändebud [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] – från det som finns i autentiska hadeether, återberättade från honom av rättvisa och pålitliga återberättare.
De bekräftar för Allâh, den Höge, det som Han Själv bekräftar i Hans Bok, eller genom Hans Sändebuds [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] tunga – utan att göra Tashbeeh [liknelse] till Hans skapelser, utan Tahreef [förändring, ändra], utan Tabdeel och utan Tamtheel.
***[Tashbeeh: Tamtheel [liknelse, jämföra] de Sifaat [attributen] av Allâh till de sifaat [attribut] av skapelsen; så det är inte sagt att essensen av Allâh är som vår essens , den liknar inte heller vår essens och likaså de Sifaat av Allâh – Vi säger inte att Hans attribut är som våra attribut och inte heller att de liknar våra attribut. Utan det är waajib [obligatoriskt] för en troende att hålla fast vid Allâhs ord, “There is nothing like unto Him…” [ash-Shoora 42:11]
Tahreef: Ändra “ordalagen” av namnen och attributen av Allâh eller ändra deras betydelse, så som uttalandet av Jahmiyyah [en avvikande sekt] att istawaa [istawaa ‘alaa-l-‘arsh] betyder istawlaa [ta makten över någonting]. Följaktligen så gör inte Ahlus-Sunnah detta.
Tabdeel: se tahreef.
Tamtheel: se tashbeeh.
Refererat till Tambihaat al-Laatifah alaaAqeedatul-Waasitiyyah av Sh. Sadee Shaykh-ul-Islaam Ibn Taymiyyah säger i Aqeedatul-Waasitiyyah gällande eemaan [tro] på Allâhs Sifaat [attribut], “Eemaan [tro] på allt det som Allâh har beskrivit Sig Själv med, i Hans Bok och på det som Hans Sändebud [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] har beskrivit Honom med – utan att göra tahreef, ta’teel, takyeef eller tamtheel.” Detta uttalande visar två andra principer av Ahl-Sunnah wal-Jamaa’ah gällande eemaan [tron] på Allâh och Hans Sifaat [attribut], att de gör inte ta’teel, vilket är att förneka eller att förkasta Allâhs Sifaas [attribut], och takyeef, vilket är att fråga hur och ifrågasätta deras uppträdande. Refererat tillAqeedatul-Waasitiyyah by Ibn Taymiyyah, och Qatful-Thamr fee-Bayaan Aqeedatul Ahul Athar av Siddeeq HasanKhaan, Mukhtasar Sawaaiqul-Mursalah av Ibn al-Qayyim och Fataawa al-Hamawiyyah al-Kubraa by Ibn Taymiyyah.]
Allâh, den Högste, säger
“There is nothing like unto Him, and He is the all Hearer, all Seer.”
[Ash-Shoora 42:11]
Imaam az-Zuhree sade, “På Allâh är bayaan [förklara], på Sändebudet är balaagh [förmedla] och på oss är tasleem [att villigt acceptera].”
[Muhammad bin Muslim bin Ubaidallah binAbdullaah bin Shihaab bin Zahrah, Abo Bakr. En faqeeh [rättslärd person] och haafidh. Hans höga status av kunnighet är det överens om. Han är en efterföljare från Madeenah och en utav de stora Imaamer, en lärd av Hijaaz och Shaam. Han dog 125 H.]
Imaam Sufyaan bin ‘Uyaynah sade, “Allt som Allâh har beskrivit Sig Själv med i Hans Bok, då är dets tafseer [förklaring] dets reciterade och att vara tyst om det.”
[Sufyaan bin `Uyaynah, Haafidh Aboo Muhammad al-Hilaalee al-Koofee. Han var en Imaam, en haafidh, ett bevis [hujja] av omåttlig kunskap, och av stor begåvning. En muhaddith [en lärd av hadith] av Haram av Mecka. Imamm ash-Shaafi’ee sade om honom, “Vore det inte för Maalik och Sufyaan skulle kunskapen ha försvunnit från Hijaaz.” Han dog medans han var i Mecka år 198 H.]
Imaam ash-Shaafi’ee sade,
“Jag tror på Allâh, och det som har kommit från Allâh, på den avsiktliga betydelsen av Allâh. Jag tror på Allâhs Sändebud [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] och det som har kommit från Allâhs Sändebud [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam], på den avsiktliga betydelsen av Allâhs Sändebud [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam].”
[Muhammad ibn Idrees bin al-Abbaas bin Uthmaan bin Shoafa ash-Shaafieeal-Muttalibi,
Aboo `Abdullaah. Han var en mujdaddid [återupprättare] av Deenat I början av 200-talet Hijree, en välkänd imam. Han dog i Egypten 204 H.]
Föregånarna och ledarna [radiyAllâhu ‘anhum] utav dem som kom efter fortsatte på denna väg. De var alla överens om, fastställde, försäkrade och bekräftade det som finns i Allâhs, den Högste, Bok, och Hans Sändebuds [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] Sunnah – gällande Allâhs attribut utan utsätta dem för interpretation [ta’weel].
Sannerligen så har vi blivit beordrade att följa deras väg och vägledas med deras ljus. Allâhs Sändebud [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] har varnat oss om nya påhittade saker [bid’ah], och informerade oss att de är vilseledande. Han sade i en hadith,
“Håll fast vid min Sunnah [traditioner, handlingar och yttranden] och Sunnahn av de korrekt vägledda Khulafaa’. efter mig Bit dig fast med dina kindtänder, och akta dig för nya påhittade saker, för sannerligen så är varje bid’ah [innovation] är vilseledande.”
[Rapporterat av Ahmad ibn Hanbal i Musnaad [4/126-7], Abû Daawood i hans Sunan [4607] i Boken av Sunnah, kapitel Att hålla fast vid Sunnah, at-Tirmidhi i hans Sunan [nr. 2678] i Boken av Kunskap, kapitel 16, Ibn Maajah i hans Sunan [nr 42] i Muqaddimah och andra. Från hadithen av ‘Irbaab bin Saariyah [radiyAllâhu ‘anhu], och den är en autentisk hadith. Refererat till den detaljerade förklaringen i hadithen av Jaami’ al-‘Uloom wal-Hikaam av Haafidh Ibn Rajab al-Hanbalee [rahimaullâh], därför att han har förklarat den extremt bra och givit nytta till andra genom det.]
‘Abdullâh bin Mas’ood [radiyAllâhu ‘anhu] sade, “Följ och gör inga förändringar för du har sannerligen fått tillräckligt.”
[‘Abdullâh bin Mas’ood bin Ghaafil ibn Habeeb al-Huthalee, Abû ‘AbdurRahmaan. Från den första generationen av Muslimer och från de större följeslagarna i meriter och intellekt. Han emigrerade till Habasha [Etiopien] och sedan till Medinah. Han bevittnade Badr, Uhud, Khandaq, löftet av Ridwaan och de kvarvarande händelserna med Profeten [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam], han var ifrån de rättskunniga [fuqahaa] av Följeslagarna [må Allâh vara nöjd med dem] – han dog i Medinah 32 hijree.]
‘Umar bin ‘Abdul ‘Azeez sade, “Gå inte utöver där de stannade. För sannerligen så stannade de med kunskap och med en förnimmande syn var tillräckligt.”
[Abû Hafs, ‘Umar ibn ‘Abdul Azeez bin Marwaan bin Hakam al-Amawee al-Qurashee. En rättfärdig Khaleefah. Född och uppfostrad i Madeenatil-Munawwarah. Han tog positionen som Khaleefah år 99 Hijree och dog i Shaam, år 101 Hijree.]
Imaam al-Awzaa’ee sade, “Håll fast vid föregångarnas fotsteg, även om människor överger dig. Akta dig för människors åsikter, även om de förskönar den med ord.”
[‘Abdur Rahmaan bin ‘Amr bin Yuhmis al-Awzaa’ee. En känd Imaam från Syrien. Han brukade leva i Damsakus, utanför Bab al-Fraadees och sedan flyttade han till Beirut och levde där, placerad i vägen av Allâh, tills han dog år 157 Hijree.]