DET VAR GABRIEL
Omar ibn al-Khatab må Allah vara nöjd med honom berättade:
“En dag, medan vi satt hos Allahs Sändebud ﷺ , kom en man till oss. Han hade otroligt vita kläder och ett mycket svart hår, utan något tecken på resande, och vi kände inte igen honom. Han satte sig vid profeten ﷺ, lutade sina knän mot hans knän och lade sina händer på sina lår.
Han sade: ‘O Muhammad, berätta för mig om islam.’
Då svarade profeten ﷺ: ‘Islam är att du vittnar att det inte finns någon gud utom Allah och att Muhammad är Hans sändebud, att du upprättar bönen, ger allmosan (zakat), fastar under Ramadan och utför pilgrimsfärden till Huset om du har möjlighet.’
Mannen svarade: ‘Du talar sanning.’ Vi blev förvånade över att han både ställde frågor och bekräftade svaren!
Han sade sedan: ‘Berätta för mig om tron (iman).’ Jag svarade: ‘Det är att du tror på Allah, på Hans änglar, på Hans skrifter, på Hans sändebud och på den yttersta dagen, samt att du tror på förutbestämmelsen, både när det gäller det goda och det onda.’ Han sade: ‘Du talar sanning.’
Han fortsatte: ‘Berätta för mig om Ihsan (den yttersta gudsfruktan).’ Jag svarade: ‘Att du dyrkar Allah som om du såg Honom; om du inte gör det, är Han ändå med dig och ser dig.’
Sedan sade han: ‘Berätta för mig om domens timma.’ Jag svarade: ‘Den som frågor om den, vet inte mer än den som frågar.’
Därefter sade han: ‘Berätta för mig om tecknen för den (domens timma).’ Jag svarade: ‘Att slavinnan kommer att föda sin herreska, och att du kommer att se barfota, nakna, klädeslösa och fattiga herdar tävla med varandra om att bygga höga byggnader.’ Sedan gick han iväg, och jag stannade kvar under en längre tid.
Efter ett tag sade han: ‘O ʿUmar, vet du vem den som ställer dessa frågor är?’ Jag sade: ‘Allah och Hans sändebud vet bäst.’ Han svarade: ‘Det är Gabriel som har kommit till er för att undervisa er i er religion.'”
[Berättad av Muslim]
Betydelsen av denna hadith
Denna hadith omfattar både alla yttre handlingar och inre trosuppfattningar. Sharia-läran återvänder ständigt till denna hadith eftersom den förkroppsligar kunskapen om Sunnah. Därför har vissa lärda kallat denna hadith för Sunnahens moder eller kärna, likt hur suran al-Fatiha benämnts som Qur’ans moder eller kärna, då den innehåller hela Qur’ans budskap.
Hadithen är även känd som Hadith Jibrel (ängeln Gabriel) frid vare med honom. Den berättar om Jibrels frid vare med honom besök hos profeten ﷺ , då han ställde en rad frågor. Profeten ﷺ svarade på dessa frågor och vände sig därefter till sina följeslagare. Vid Masjid An-Nabawi i Madina finns en dörr, ”Baab Jibreel”, som enligt traditionen är den dörr genom vilken Jibreel frid vare med honom kom in för att ställa dessa frågor.
Medvetenhet
Det är mycket viktigt för du’aat (de som arbetar med att sprida islam) att vara medvetna om sin omgivning och att känna till vad som händer runt omkring dem, så att de kan agera på ett lämpligt sätt. Omar må Allah vara nöjd med honom lade märke till att en välvårdad person med rena kläder, som han inte kände igen, kom in i masjiden utan några tecken på resande. Omar må Allah vara nöjd med honom var vaksam; han kunde ana att denne man varken var en vanlig person eller en lokal.
Da’wah, kallelsen till islam, bygger helt på att skapa relationer med människor. De som brinner för att bjuda in andra till islam och sprida Allahs deen bör vara uppmärksamma på vad som händer omkring dem. De ska lägga märke till när någon ny träder in i masjiden, observera om någon blir utanför eller sitter ensam, för därifrån kan de avgöra hur situationen bäst hanteras. Kallelsen till Allahs deen vilar på broderskap, systerskap och kärlek för Allahs skull – vilket kräver att vi noggrant uppmärksammar människors omständigheter runt omkring oss.
Etikett
Jibrel frid med honom kom klädd i mycket fina och rena kläder. Han satte sig framför profeten ﷺ på ett mycket respektfullt och ödmjukt sätt. Det finns många lärdomar som de lärda har hämtat från denna hadith när det gäller kunskapssökande. Bland de seder som bör prägla en elev som söker kunskap är att bära anständiga kläder, att se så ren ut som möjligt och att visa en hög grad av respekt mot sina lärare.
Yttre Handlingar och Inre Trosuppfattningar
Jibreel frid med honom vände sig till profeten ﷺ och sade: “Berätta för mig om islam.” Profetens svar fokuserade på de yttre handlingarna. Därefter frågade han om iman, och profetens svar lade tonvikten på de inre aspekterna – tron och tankens natur.
Islam och iman är begrepp som ofta ses som utbytbara, där islam kretsar kring de fem pelarna av handling och iman kring de sex grundvalarna för tro. När båda begreppen nämns tillsammans, syftar islam på de yttre handlingarna medan iman avser de inre övertygelserna.
Tron manifesterar sig: de lärda menar att en tro finns i hjärtat och visar sig genom både handlingar och ord. Till exempel sade profeten ﷺ att en muslim är den person från vars hand och tunga människor är trygga, medan den troende är den som människor anförtro sina ägodelar och sitt välmående.
De tre stora: Islam, Iman och Ihsan
Lärda betraktar Islam, Iman och Ihsan som de tre stegen på vägen mot Allah. Det första steget innebär att du tvingar dig själv att utföra de handlingar som du vet att Allah vill att du ska göra. Det andra steget är Iman, där du inte bara utför dessa handlingar utan även stärker din relation med Allah och börjar få en känsla för den söthet som finns i denna relation. Det tredje steget är Ihsan – att dyrka Allah som om du såg Honom, och även om du inte kan se Honom, är det att veta att Han ser dig. På så sätt färdas du, steg för steg, på denna resa mot det Gudomliga, och ju längre du går, desto intensivare blir upplevelsen.
Domens timma
När Jibreel frågade profeten ﷺ om timmen svarade han: “Den som blir tillfrågad om den vet inte mer än den som frågar.” Här menar profeten ﷺ att detta är något som Allah håller för sig Själv, en del av det “ghayb” (det osedda). Detta är en viktig läxa, eftersom det inte spelar någon roll när Domens dag kommer, utan vad som verkligen betyder något är hur vi förbereder oss för den. Vi bör ständigt sträva efter att behaga Allah och söka Hans förlåtelse.
Tecknen
Nästa fråga var: “Berätta för mig om dess tecken, berätta om de händelser som kommer att inträffa.” Dessa tecken betraktas som varningssignaler. Profeten ﷺ gav två tecken i denna hadith om tidens slut. Det ena tecknet är: “Den slavinna ska föda sin herre.” Eftersom uttrycket är i feminint tempus, syftar det på att den person som föder (alltså slavinnan) kommer att få en herre av kvinnligt kön.
En tolkning som relaterar till vår moderna tid lyder ungefär så här: Den som föder förväntas egentligen ha makt eller en viss auktoritet över den som föds. Men här sker en total omvändning – den som föder blir undergiven den som föds. Tidigare var det så att barn respekterade, hedrade och lyssnade på sina föräldrar. Nu verkar det vara precis tvärtom; om du ser dig omkring märker du att det ibland kan kännas som om föräldrarna är under då barnens inflytande. Föräldrar kämpar desperat för att behaga sina barn, och mödrar försöker till och med efterlikna sina döttrar.
Det andra tecknet är att man kommer att se människor som är barfota, lättklädda och mycket fattiga – särskilt herdar. Dessa människor, som tidigare inte haft mycket alls, kommer plötsligt att tävla med varandra. De tävlar om vem som kan resa den högsta byggnaden, vem som har den finaste bilen, de senaste prylarna och så vidare.
Allahs Välsignelser
I slutändan härrör allt detta från Allahs välsignelser. Allah ger oss så mycket, och istället för att förhålla oss ödmjuka och tacksamma inför Hans gåvor, tenderar vi att bli arroganta och tro att det hela kommer från oss själva. Att vara rättfärdig, att lägga ned all vår ansträngning och göra vårt bästa kan så småningom leda till framgång och rikedom. Men i slutändan måste vi alltid erkänna att oavsett hur hårt vi kämpar, så ligger vår rikedom och framgång alltid i Allahs händer och är en del av Hans nåd. Därför borde våra framgångar och den materiella rikedom vi uppnår ge oss ännu fler anledningar att öka vår ödmjukhet och tacksamhet gentemot vår Herre.
