Skip to main content

Det livslånga förutbestämmandet (التقدير العمري) vid förbundets dag (Yawm al-Mithaq)

Fråga 144: Vad är beviset för det livslånga förutbestämmandet (التقدير العمري) vid förbundets dag (Yawm al-Mithaq) (يوم الميثاق)?

Svaret: Allah, den Upphöjde, säger:

“Och när din Herre tog löftet från Adams barn, från deras ryggar, och vittnade över dem [om sig själv och sade]: ‘Är Jag inte er Herre?’ De sade: ‘Jo, vi vittnar om det.’” [Surah al-A’raf, vers 172]

Is’haq ibn Rahawayh återberättade att en man frågade Profeten : “O Allahs Budbärare, är våra handlingar något som börjar nu eller är de redan förutbestämda?” Profeten svarade: “När Allah tog Adams avkomma från hans rygg, vittnade Han dem över sig själva. Sedan delade Han dem i sina händer och sade: ‘Dessa är för Paradiset och dessa är för Helvetet.’ De som är för paradiset är lättade till att göra det som tillhör Paradisets folk, och de som är för helvetet är lättade till att göra det som tillhör Helvetets folk.” [al-Bajhaqi & at-Tabari]

I boken “al-Muwatta” berättas det att Omar ibn al-Khattab må Allah vara nöjd med honom blev tillfrågad om versen: “Och när din Herre tog löftet från Adams barn, från deras ryggar, och vittnade över dem [om sig själv och sade]: ‘Är Jag inte er Herre?’ De sade: ‘Jo, vi vittnar om det’.” [Surah al-A’raf, vers 172]

Omar sade: “Jag hörde Allahs Budbärare bli tillfrågad om detta.” Profeten svarade: Allah, den Välsignade och Upphöjde, skapade Adam och strök med sin högra hand över hans rygg, och ut ur honom tog Han fram hans avkomma. Han sade: ‘Jag skapade dessa för Paradiset, och de kommer att utföra handlingar som tillhör Paradisets folk.’ Sedan strök Han över hans rygg igen och tog fram en annan grupp och sade: ‘Jag skapade dessa för Helvetet, och de kommer att utföra handlingar som tillhör Helvetets folk.'” [Ahmad, Abu Dawud, al-Tirmidhi, al-Hakim och ‘As-Sunnah‘ av Ibn Abi Asim. Al-Hakim autentiserade det och al-Dhahabi instämde, och det finns i ‘Al-Sahihah’ 1639.]

Hela denna hadith är också rapporterad i “at-Tirmidhi” från Abdullah ibn Amro må Allah vara nöjd med både, där han berättade att:

Profeten gick ut till sina följeslagare med två böcker i sina händer och sade: “Vet ni vad dessa två böcker är?” Följeslagarna svarade: “Nej, O Allahs Budbärare, om du inte berättar för oss.” Han sade om boken i sin högra hand: “Detta är en bok från världarnas Herre. I den finns namnen på invånarna i paradiset, deras fäders namn och deras stammar. Deras sista person är också nämnd, och inget ska läggas till eller tas bort från dem för evigt.” [Imam Ahmad & at-Tirmidhi]

Följeslagarna frågade: “Om allt är redan bestämt, vad är då poängen med att handla?” Profeten svarade: “Sträva efter att vara rättfärdiga och balanserade, för den som är en invånare i Paradiset kommer att avsluta sitt liv med handlingar som tillhör Paradisets folk, oavsett individens tidigare handlingar. Och den som är en invånare i Helvetet kommer att avsluta sitt liv med handlingar som tillhör Helvetets folk, oavsett individens tidigare handlingar.”

Han släppte sedan böckerna och sade: “Er Herre har avslutat domen över Sina tjänare; en grupp till Paradiset och en annan till Helvetets eld.”

At-Tirmidhi klassificerade denna hadith som “hasan sahih gharib” (god, autentisk och ovanlig).

Källa:

أعلام السنة المنشورة في اعتقاد الطائفة المنصورة [ 200 سؤال وجواب في العقيدة ] مؤلف الكتاب حافظ بن أحمد الحكمي

Boken “Aʿlām al-Sunna al-Manshūra fī Iʿtiqād al-Tāʾifa al-Mansūra”, som kan översättas till “Tecknen på den spridda Sunnah i tron på den triumferande gruppen”, är en värdefull bok författad av Hafiz bin Ahmed al-Hakami.

Den innehåller 200 frågor och svar om islamisk troslära, som syftar till att förenkla och förtydliga viktiga trosuppfattningar.

Boken är utformad för att kunna ge en vägledning för läsarna genom centrala koncept inom islamisk tro på ett lättförståeligt sätt.