BORTGLÖMD PROFETENS SUNNAH
All ära hör till Allah, Herren av världarna, och fred och välsignelser från Allah vare det på Herren till Profeterna och Budbärarna, och på hela hans familj och följeslagare.
Profeten ﷺ brukade lära ut Sunnah till hans följeslagare i ord och handling, och uppmanade dom att följa det, som han sade i hans hadith: ”Lyssna till min Sunnah” och ”Vem som än förnekar min Sunnah tillhör inte mig.” ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood må Allah vara nöjd med honom berättade att Allahs Budbärare ﷺ sade:
”Det är ingen Profet som Allah har sänt till något folk innan mig, men han hade anhängare från hans folk, och följeslagare som följde hans Sunnah och lydde hans befallningar. [Berättad av Muslim, no. 71].
En del aspekter i Sunnah är waajib (obligatoriska) och en del är mustahabb (uppmuntrade). Muslimen skall följa Profetens ﷺ Sunnah, oavsett det är waajib eller mustahabb, så länge det finns bevisat i sunda rapporter. Sahaabah brukade sprida Profeten ﷺ Sunnah bland folket och dom sa till folket att följa den.
Det rätta antalet av Takbeeraat under bön är Sunnah
‘Ikrimah – må Allah visa honom nåd- sade: Jag bad bakom en gammal man i Mekka (dvs. Zuhr) och han sade Takbeer tjugotvå gånger. Jag sade till Ibn ’Abbaas må Allah vara nöjd med honom att mannen var en idiot. Han må Allah vara nöjd med honom sade, ”Låt din mamma förlora dig! Sunnah från Abu’l-Qaasimvar att säga Takbeer fem gånger i varje rakah, plus Takbeer för ihraam och för att ställa sig upp för den tredje rakah.” [Berättad av al-Bukhari, no. 746]
Sitta muftarishan i bön är Sunnah
‘Abd-Allaah ibn ‘Abd-Allaah – må Allah visa honom nåd- berättade: Jag brukade se ‘Abd-Allaah ibn Omar må Allah vara nöjd med honom sitter med hans ben korsade när han satt (för att recitera Tashahhud under bönen). Jag var ung, och jag gjorde samma sak, men ‘Abd-Allah ibn Omar må Allah vara nöjd med honom sade till mig att inte göra det. Han sade att Sunnah är att hålla din högra fot upprätt och att fälla den vänstra foten under dig [detta är vad som menas med Iftirash eller ”sitta muftarishan” – Översättaren]. Jag sade till honom, ’Du gör inte det.’ Han må Allah vara nöjd med honom sade, ’Mina ben tillåter inte mig att göra det [p.g.a. ålder eller sjukdom]’” [Berättad av al-Bukhari, no. 784]
Det är Sunnah för en resande att förkorta hans bön om han missar att be en föreskriven bön med en imam
Moosaa ibn Salamah al-Hudhali – må Allah visa honom nåd- sade: Jag frågade Ibn ’Abbaas må Allah vara nöjd med honom, hur skulle jag be om jag var i Mekka och jag inte gjorde bön med en imam? Han må Allah vara nöjd med honom sade: “Två rakah är Sunnah från Abu’l-Qaasim ﷺ. [Berättad av Muslim, nr. 1111]
Hajj al-Tamattu’ är Sunnah
[Hajj al-Tamattu’: detta är när pilgrimen gått in i ihraam för Omrah endast, utför ‘Umrah, avslutar ihraam och sedan senare går in i en ny ihraam för Hajj – Översättaren].
Muhammad ibn al-Muthannaa – må Allah visa honom nåd- och Ibn Bashshaar – må Allah visa honom nåd- sade, Muhammad ibn Ja’far – må Allah visa honom nåd- berättade för oss, Shu’bah – må Allah visa honom nåd- berättade för oss: Jag hörde Abu Jamrah al-Duba’i – må Allah visa honom nåd- säga: ”Jag ville göra Hajj al-Tamattu’, och en del människor sade till mig att inte göra det. Jag gick till Ibn ’Abbaas och frågade honom om det, och han sade till mig att göra det. Sedan gick jag hem och sov, och någon kom till mig i min dröm och sade: “En accepterad Umrah och Hajj Mabroor” [Hajj gjord i enlighet med Profeten ﷺ Sunnah och accepterad av Allah].
Jag gick till Ibn ’Abbaas må Allah vara nöjd med honom och berättade för honom om vad jag hade sett (i min dröm) och han sade: “Allahu akbar, Allahu akbar, Sunnah från Abu’l-Qaasim ﷺ.” (Berättad av Muslim, 2183, och av al-Bukhari, nr. 1465).
Att be två rakah efter varje Tawaaf är Sunnah
Ismaa’eel ibn Umayyah – må Allah visa honom nåd- sade: Jag sade till al-Zuhri – må Allah visa honom nåd- att ‘Ataa’ – må Allah visa honom nåd- sade att den föreskrivna bönen var tillräcklig och det var inte nödvändigt att göra två rakah efter Tawaaf. Han sade: Sunnah är bättre. Abu’l-Qaasimgjorde aldrig Tawaaf sju gånger runt Ka’bah men han bad två rakah efteråt. (Berättad av al-Bukhaari, Baab salaa al-Nabi ﷺ li suboo’ihi rak’atayn.)
Att hålla khutbahn kort och skynda sig att stå vid ‘Arafaah är Sunnah
Saalim – må Allah visa honom nåd- sade: ‘Abd al-Malik skrev till al-Hajjaaj sägande honom att inte vara av annan mening från Ibn Omar må Allah vara nöjd med honom angående (ritualerna vid) Hajj.
Ibn Omar må Allah vara nöjd med honom kom vid tolvtiden på dagen ’Arafah, och jag var med honom. Han ropade till paviljongen hos al-Hajjaaj, som kom ut bärandes en saffransfärgad sjal. Han sade, ”Vad är det, O Abu ‘Abd al-Rahmaan?’ [Ibn Omar må Allah vara nöjd med honom ] sade, ’Låt oss gå, om du vill följa Sunnah.’ [Al-Hajjaaj] sade. ’Nu?’ [Ibn Omar må Allah vara nöjd med honom ] sade. ’Ja’. Al-Hajjaaj sade, ’Vänta på mig, medan jag häller vatten på mitt huvud, sedan kommer jag.’ Så Ibn Omar må Allah vara nöjd med honom väntade tills al-Hajjaaj kom ut, sedan gick han mellan mig och min fader. Jag sade, ’Om du vill följa Sunnah håll khutbahn kort och skynda att stå vid ’Arafaah.’ Han tittade på ‘Abd-Allah och när ‘Abd-Allaah märkte det, sade han, ’Han säger sanningen.’” (Rapporterad av al-Bukhari, nr. 1550).
Gå från Muzdalifah till Mina vid gryning är Sunnah
‘Abd al-Rahmaan ibn Yazeed – må Allah visa honom nåd- sade: “Vi gick ut med ‘Abd-Allaah må Allah vara nöjd med honom till Mekka, så kom vi till Muzdalifah och bad två böner [Maghrib och ‘Ishaa’], varje med sin egen Adhaan och Iqaamah, och vi åt middag mellan dom två bönerna. Sedan bad han Fajr när gryningen kom och några sade att gryningen hade kommit och andra sa att den inte hade kommit. Då väntade han tills dagen hade blivit ljusare, sedan sade han: “Om Ameer al- Mu’mineen [Othman ] rör sig mot Mina nu, följer han Sunnah. Jag är inte säker på vilken som kom först, ’Abd-Allahs kommentar eller att Othman må Allah vara nöjd med honom gav sig av mot Mina. Han fortsatte recitera Talbiyah tills han nådde Jamrat al-’Aqabah och kastade stenarna på Dagen för Offrande (Yawm al-Nahr).” (al-Bukhari, 1571).
Göra bön innan khutbahn på Eid är Sunnah
Taariq ibn Shihaab – må Allah visa honom nåd- sade: den första personen som satte khutbahn innan bönen på Eid var Marwaan. En man ställde sig upp och sade till Marwaan, ’Du har gått emot Sunnah.’ Abu Sa’eed må Allah vara nöjd med honom sade, ’Denna man har gjort vad han skulle göra, för jag hörde Allahs Budbäraresäga, ’Vem som än ser en ond handling, låt honom ändra det med hans hand [genom att agera], och om han inte kan det, så med hans tunga [genom att tala], och om han inte kan det, så med hans hjärta [genom att känna att det är fel], och det är det svagaste i tron.”’ (Abu ‘Eesaa sade: en saheeh hasan hadeeth, 2098).
Offra en kamel medan den står upp och dess vänstra framben är fastknutet är Sunnah
Ziyaad ibn Jubayr – må Allah visa honom nåd- sade: Jag såg Ibn ‘Umar må Allah vara nöjd med honom komma till en man som hade suttit sin kamel ner så han kunde slakta den. Han sade till honom, ’Få den att stå upp med dess framben knutet, för det är Sunnah från Muhammad ﷺ ’ (Berättad av al-Bukhari, 1598).
När man dricker, skall man lämna skålen till höger
Anas ibn Maalik må Allah vara nöjd med honom sade: Allahs Budbärare ﷺ kom till vårt hus och frågade efter någonting att dricka. Vi mjölkade en tacka adderade lite vatten från brunnen min. Vi gav den till Allahs Budbärare ﷺ och han drack. Abu Bakr må Allah vara nöjd med honom och Omar må Allah vara nöjd med honom var till hans höger, och en beduin var till hans vänster.
När Allahs Budsbärare ﷺ slutade dricka, sade Omar må Allah vara nöjd med honom, ’här är Abu Bakr, O Allahs Budbärare,’ pekande på honom. Men Allahs Budbärare ﷺ gav koppen till beduinen, inte till Abu Bakr må Allah vara nöjd med honom eller Omar må Allah vara nöjd med honom .
Allahs Budbärare ﷺ sade, ”Dom som är till höger, dom som är till höger, dom som är till höger.” Anas må Allah vara nöjd med honom sade: “Detta är Sunnah, detta är Sunnah, detta är Sunnah“. (Överrens; denna version berättad av Muslim, 3785).
Fördela ens tid lika bland co-fruar är Sunnah
Anas må Allah vara nöjd med honom sade:
“Det är del av Sunnah, om en man gifter sig med en oskuld efter att ha gift sig med en tidigare gift kvinna, skall han tillbringa sju nätter med henne, sedan fördela hans tid lika (bland co-fruarna). Och om han gifter sig med en tidigare gift kvinna efter att ha gift sig med en oskuld, skall han tillbringa tre nätter med henne, sedan fördela sin tid lika…” [Berättad av al-Bukhaari, 4813]
Vid fall av skilsmässa skall Sunnah följas
Kapitel: orden från Allah (förklaring till meningen):
“PROFET! När någon av er har för avsikt att skilja sig från sin hustru, skall han [iaktta] den föreskrivna väntetiden och beräkna denna tid [med all noggrannhet].” [al-Talaaq 65:1].
Vi skall räkna deras dagar och veta hur många dagar som passerat vid varje tidpunkt. Sättet att skilja sig på enligt Sunnah är att skilja sig från kvinnan när hon är taahir (ren, dvs. inte under hennes period eller efter barnafödande blödning) och utan att ha umgänge med henne sedan hon blev taahir, och skilsmässan skall vara bevittnad av två vittnen. (Saheeh al-Bukhari).
När man lämnar denna värld
Ibn Omar må Allah vara nöjd med honom rapporterade att när den döde var placerad i graven [Abu Khaalid sade vid ett tillfälle: när den döde var placerad i lahd (nisch) i hans grav], Profeten ﷺ sade, “Bismillaah wa Billaahi wa ‘ala millati Rasool-illaah (I Allahs namn och med hjälp av Allah och på religionen av Allahs Sändebud).” Vid ett annat tillfälle, sade han ﷺ : “Bismillaah wa Billaahi wa ‘ala Sunnati Rasool-illaah ﷺ (I Allahs namn och med hjälp av Allah och på Sunnah av Allahs Sändebud ﷺ ).” (Abu ‘Eesa sade: detta är en ghareeb hasan hadeeth med dess isnaad. 967).
Att söka tillåtelse att komma in tre gånger är del av Sunnah
Abu Sa’eed må Allah vara nöjd med honom sade: Abu Moosa må Allah vara nöjd med honom sökte tillåtelse att komma in till Omar må Allah vara nöjd med honom. Han sade, Assalaamu ‘alaykum, får jag komma in? Omar må Allah vara nöjd med honom sade: “Det var en gång.” sedan var han tyst ett tag. Abu Moosa må Allah vara nöjd med honom frågade igen: “Assalaamu ‘alaykum, får jag komma in?” Omar må Allah vara nöjd med honom sade: “Det var två.” sedan var han tyst ett tag. Abu Moosa må Allah vara nöjd med honom frågade åter igen: “Assalaamu ‘alaykum, får jag komma in“? Omar må Allah vara nöjd med honom sade: “Det var tre gånger.” Då gick Abu Moosa må Allah vara nöjd med honom där ifrån. Omar må Allah vara nöjd med honom frågade dörrvakten: “Vad hände?” Dörrvaktaren svarade: “Han gick härifrån.”
Omar må Allah vara nöjd med honom sade: “Hämta tillbaka honom.” När han kom tillbaka, sade Omar må Allah vara nöjd med honom: “Vad är det som du har gjort? Abu Moosa må Allah vara nöjd med honom sade: “Det är Sunnah.” Omar må Allah vara nöjd med honom sade: “Är det?” Då sade han: “Jag visste inte detta“… (Abu ‘Eesa sade: en saheeh hasan hadeeth, 2614)
Ibn ‘Abbaas må Allah vara nöjd med honom reciterade al-Faatihah högt under en Janaazah (begravnings) bön med avsikten att lära folket Sunnah
Talhah ibn ‘Abd-Allaah ibn ‘Awf – må Allah visa honom nåd- sade: Jag bad Janaazah bön bakom Ibn ‘Abbaas må Allah vara nöjd med honom, och han reciterade Öppningen av Boken (dvs. han reciterade al-Faatihah högt). Han sade: (Jag gjorde det) så att dom kunde lära sig att detta är Sunnah. (Berättad av al-Bukhaari, 1249)
Imamerna pekade ut dom som gick emot Sunnah
Al-Tirmidhi – må Allah visa honom nåd- berättade i hans Sunan att en av dom lärda från madhaahib sade: Salaat al-istisqaa’ (bön för regn) skall inte göras, men dom skall göra du’aa’ och sedan gå, allihopa av dem. Abu ’Eesa – må Allah visa honom nåd- sade: detta är emot Sunnah.
Al-Bukhaari – må Allah visa honom nåd- sade i hans Saheeh:
Kapitel om att följa Sunnah från Profeten ﷺ:
Ibn ‘Awn – må Allah visa honom nåd- sade: det är tre saker som jag älskar för mig själv och mina bröder: denna Sunnah, som dom skall lära sig om den och fråga om den; Koranen, som dom skall söka att förstå den och fråga om den; och att dom skall lämna människor ensamma såvida det inte är för en bra orsak.” (Berättad av al-Bukhari, Kitaab al-I’tisaam bi’l-Kitaab wa’s-Sunnah).
Låt dessa människor frukta Allah som tänker på Sunnah som oviktig och säger den är endast ämnen av det yttre och spelar ingen roll, och dom går mot den avsiktligt, tänkande att det visar hur måttliga och förnuftiga dom är, som dom gör gällande. Dom är dömda att förlora, för Sunnah från vår Profet ﷺ är mest kär för oss.
Även om en del aspekter från Sunnah är mustahabb (uppmuntrat ) snarare än waajib (obligatoriskt), är det inte en belöning för oss att följa den? Har vi så mycket hasanah att vi inte behöver söka efter mera?
O mina bröder och systrar, må Allah ha barmhärtighet med mig och med dig, sträva efter att följa varje bevisad Sunnah som du lär från vår Profet ﷺ och förneka den inte, för den kommer att vara till nytta för dig en Dag när varken hälsa och inte heller söner kommer att vara till någon nytta. Håll fast vid Sunnah och lär den till dina barn. Återuppliva den mitt bland dem som är omedvetna om den, så att du kan vara bland dom mest välsignade människorna genom förbön från Muhammad ﷺ.
O Allah, hjälp oss att följa Sunnah. Tvinga oss att leva enligt Sunnah och dö följande Sunnah. Må Allah välsigna vår Profet Muhammad ﷺ
Källa: Islam Q&A
Min Källa Islamguiden.com
