Skip to main content

Kan en kvinna få belöning för att be i samling om hon går till moskén?

Om en kvinna går till moskén för att be Taraweeh eller en obligatorisk bön, kommer hon få samma belöning som en man och belöningen för att ha bett i samling eller är denna belöning endast för män? Var vänlig att notera att hon går ut i komplett shari’ia hijab.

Svar:

Prisad vare Allâh.

För det första:

En kvinnas bön i sitt hem, även om hon ber ensam, är bättre och ger större belöning än hennes bön i moskén, även om hon ber i samling. Detta antyds i många hadeeths från Profeten [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom].

Det står i al-Mawsoo’ah al-Fiqiyyah (8/231):

Fuqaha’ är eniga om att en mans bön i moskén i samling är bättre än att han ber ensam i sitt hus, på grund av hadeethen från Abu Hurayrah [må Allâh vara nöjd med honom] som sade, ”Allâhs Sändebud [må Allâhs frid och välsignelser vara över honom] sade, ”Bönen i samling är tjugofem gånger bättre än en bön av er i ensamhet.” Enligt en annan återberättelse: ”tjugosju gånger bättre.” Överens om.

Men gällandes kvinnor, är deras bön hemma bättre, på grund av marfoo’ hadeethen av Umm Salamah, “Den bästa platsen för bön för kvinnor är på den innersta platsen i deras hem.” Återberättad av Ahmad i al-Musnad, 6/297; klassad som hasan av redaktörerna av al-Musnad. Slut citerat.

Se också svaret till fråga nr. 90071

Gällandes belöningen av att be i samling i moskén, så gäller detta enbart för män, därför att de är dem som är beordrade att gå ut till den, förutom Eid bönen, vilkens belöning mångdubblas även för kvinnor, eftersom de är ålagda att gå ut till den. Därför sade Ibn Daqeeq al-’Eid:

Eftersom kvinnor är uppmuntrade att gå till moskén bör de vara likvärdig med män [i belöningen], det faktum att män nämns gällandes belöningar för handlingar betyder inte att belöningen är begränsad till dem i sharee’ah. Slut citerat.

Ihkaam al-Ahkaam Sharh ‘Umdat al-Ahkaam, 1/193 

Al-Haafiz Ibn Rajab [må Allâh vara barmhärtig med honom] sade;

I hadeethen av Abu Hurayrah [må Allâh vara nöjd med honom] som blev återberättad av al-Bukaari står det: ”[Belöningen för] bönen av en man i samling är mångdubblad.” Detta tyder på att belöningen för en kvinnas bön i samling inte mångdubblas, därför att hennes bön i sitt hus är bättre för henne. Slut citerat.

Fath al-Baari, 4/34. 

Någonting liknande sades av al-Haafiz Ibn Hajar i hans kommentar till hadeethen om de sju som Allâh kommer skugga med Sin skugga på den Dag då det inte finns någon skugga förutom Hans, bland dem finns ”en man som vars hjärta var fäst vid moskéerna.” Al-Haafiz hade den åsikten att detta gäller endast män, därför att en kvinnas bön i sitt hem är bättre än i moskén.

Fath al-Baari, 2/147. 

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen [må Allâh vara barmhärtig med honom] sade; 

Den mångdubbla belöningen som uppnås genom att be i samling gäller endast män eftersom det är de som är kallade till den i den meningen att det är obligatoriskt. Därav är formuleringen av hadieethen: ”[belöningen] för en man som ber i samling är tjugofem gånger bättre än [belöningen] för hans bön i sitt hus eller på marknaden.”

Baserat på detta uppnår inte kvinnor denna belöning; de lärda har olika åsikter gällande om det är föreskrivet för kvinnor att be samlingen separat från männen i sina hus eller i skolor. En del av dem sade att det är Sunnah för dem att be i samling; andra sade att det är tillåtet för dem att be i samling; och andra sade att det är makrooh för dem att be i samling. Slut citerat.

Se också svaret till fråga nr. 12093. 

Och Allâh vet bäst.

Källa: Islam Q&A, referensnr: 122393