Ibn ‘Abbas Må Allah vara nöjd med honom återberättade att:
“Profeten ﷺ [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] förbjöd att blåsa på mat och dricka.”
Takhreej:
- Återberättad av Imam Ahmad i sin musnad (2818 & 3366 – förklarad som Saheeh av Ahmad Shaakir).
- Ibn Maajah (3288) med orden: “Profeten [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] brukade aldrig blåsa på mat eller dricka eller andas i något köksredskap.” (Förklarad som da’eef av al-Albani på grund av återberättaren Shareek ibn Abdillâh al Qaadhi hade ett svagt minne: se irwaa al ghaleel: 1977).
- Likande har blivit återberättade utan att nämna ordet “mat” i Tirmidhi & Ibn Maajah.
De lärda kommenterade på dessa återberättelser genom att säga att man inte ska blåsa med syftet att ta bort någon substans från drickan/maten eller med syftet att kyla ner det därför att då kommer saliv falla ner på maten/drickan.
Al ‘Adheem Aabadi säger i ‘Awn al-Ma’bud, “Och likaså så ska man inte blåsa i en behållare med mat för att kyla ner den, utan snarare så ska man vara tålmodig och inte äta maten när den är (väldigt) varm, annars försvinner välsignelsen från den.” (Se hadith nr. 3240 med dens förklaring).
Al-Baaji sade också i Muntaqa Sharh al Muwatta, “Imam Malik sade, “Det är ogillat att blåsa på mat precis som det är ogillat att blåsa på drycker.” (Se Hadith: 1445 med dens förklaring).
Intressant nog, så säger al Mardaawi i al Insaaf (21/366), “Det är ogillat att blåsa på mat enligt den korrekta åsikten av (hanbali) mathhab.”
Dessa följande verk nämner också att dricka: ar-Ri’qqyah, al aadaab & andra. Författaren av al Mustaw’ib sade, “Att blåsa på mat, dricka och böcker är förbjudet.” al-Aamidi sade, “Det är inte ogillat att blåsa på mat om den är varm.”
Al Munaawi sade också i Faidh al Qadeer (12/6244), “al Mahlab sade, “Förbudet gäller för den som äter tillsammans med någon annan.
Således, om en person äter för sig själv eller med någon som inte skulle bli förnärmad (av att man blåser) så som hans fru, barn eller tjänare; då är det ingen fara med det.” Hursomhelst, det är omdiskuterat att det är föredraget att tillämpa hadeethen enligt dens generella formulering (utan att begränsa den).”
Och Allâh vet bäst.