AHL AS-SUNNAH WA’L-JAMA’AH
Definition
Ahl as-Sunnah wa’l-Jama’ah används i två betydelser: en generell och en specifik.
Den generella betydelsen står i kontrast till shiiterna och omfattar alla trosinriktningar utom Rafidah.
Den specifika betydelsen står mot de innovatörer och de som följer sina egna begär, vilket innebär att endast de som följer den renodlade Hadith och Sunnah med full förståelse ingår. Dessa bekräftar Guds attribut, hävdar att Koranen inte är skapad, att Gud ser i livet efter detta samt omfamnar andra grundläggande principer som är vedertagna bland Ahl as-Sunnah.
Med termen Sunnah avses här den väg som utpraktiseras inom religionen – det vill säga de trosföreställningar, handlingar och uttalanden som profeten frid vare över honom och hans rättfärdiga kalifer antog. Oftast används ordet Sunnah främst med avseende på trosfrågorna, eftersom de utgör religionens fundament, och avvikelser därifrån bedöms som allvarliga.
Med jama’ah menas den samlade gemenskapen, som står i kontrast till splittring.
Ahl as-Sunnah wa’l-Jama’ah är således de som håller fast vid profetens frid vare över honom Sunnah och vägledning, och som efterliknar hans metod både innerligt och yttre i sina trosföreställningar, uttalanden och handlingar. De utgör också den gemenskap som bör följas, eftersom de enats kring sanningen och antagit den. De förenas ständigt kring sina ledare, genom jihad och genom att följa Sunnah och den rätta metoden, samtidigt som de avstår från innovationer, begär och sektbildning.
De är också de som med stor omsorg bevarat profetens frid vare över honom uttalanden – de är folket som värnar om Haditherna genom både att överföra dem och genom att studera dem ingående, så att den muntliga traditionen går före den rent teoretiska bedömningen.
Profeten frid vare över honom sade:
“Vid den vars hand Muhammeds själ är, kommer min Ummah att delas i 73 grupper – en i Paradiset och 72 i Helvetet.”
När någon frågade:
“O Guds sändebud, vilka är de?”
Svarade han:
“Det är jama’ah.”
(Denna Hadith, med dessa ord, rapporterades av Ibn Majah i Sunan (2/1322) med nummer (3992) och är välkänd med flera varianter.)
De är den besegrade gruppen som Profeten frid vare över honom beskrev de där han sade:
“Det kommer alltid att finnas en grupp ur min Ummah som står fast vid sanningen; ingen kan skada dem även om de överges, förrän Guds befallning uppfylls, och de förblir så.” [Denna Hadith rapporterades av Muslim (13/65).]
Vidare är de även salaf – det vill säga profetens frid vare över honom följeslagare, deras efterföljare och dem som följer efterföljare ända fram till domens dag. I vissa sammanhang avses även de tre förstahands generationerna med termen Salaf.
Egenskaper hos Ahl as-Sunnah wa’l-Jama’ah:
- Lojalitet mot profeten:
De har endast en ledare att hänga sig åt – Guds sändebud frid vare över honom. De är de mest insatta i hans uttalanden och tillstånd och är särskilt skickliga på att urskilja det autentiska från det svaga.
– – – - Koranen och Sunnah som vägledande principer:
De har gjort Koranen och Sunnah till sin främsta auktoritet och söker religionen genom dessa källor. Allt de tänker, alla deras reflektioner och åsikter sätts mot Koranen och Sunnah. Om de finner att deras tankar harmonierar med dessa källor, accepterar de dem och tackar Gud för vägledningen. Om de däremot strider mot dessa, överger de sina tidigare åsikter och återvänder enbart till Koranen och Sunnah, med en medveten självkritik. Endast Koranen och Sunnah leder till sanningen, medan en människas egna åsikter kan vara både sanna och falska.
– – – - Avsaknad av formella titlar eller gruppbeteckningar:
De identifierar sig inte med några särskilda titlar eller härkomster. Som vissa imamer har uttryckt vid frågan om Sunnah: “Sunnah är det som endast kallas Sunnah.” Medan anhängare av innovationer ibland associerar sig med specifika uttryck eller personer, bygger Ahl as-Sunnah sin identitet enbart på Hadith och Sunnah.
– – – - Enhet trots geografisk och tidsmässig spridning:
Trots att de är utspridda över olika länder, tider och regioner, finner man att alla deras skrifter inom tron – från början till slut – följer en enhetlig struktur och metod som de aldrig avviker ifrån. Deras hjärtan är sammansvetsade, och deras överleveranser framstår som om de kom från ett enda hjärta och uttrycktes med en enda röst.
Finns det något tydligare bevis för sanningen än detta?
Gud säger:
“Skulle de inte begrunda Koranen? Om den vore från någon annan än Gud, skulle de ha funnit i den stor oenighet.” [Koranen Kapitel 4 Kvinnorna vers 82]
– – –
Abu al-Mudhafar Ibn al-Sam’ani sade:
“Anledningen till enigheten bland de som följer Hadith är att de hämtade sin religion från Koranen och Sunnah samt från den tradition som överförts, vilket bevarade enheten. Medan de som följer innovationer hämtar sin religion från sina egna intellekt, vilket har medfört splittring och oenighet. Överleveranserna från pålitliga källor skiljer sig sällan; och om det skulle finnas en liten variation i ett ord eller uttryck, skadar det inte religionen. Däremot samstämmer inte idéer, tankar och åsikter alltför ofta, eftersom varje individs förstånd, åsikt och känsla framträder annorlunda för denne än för någon annan.”
– – – - Medelvägen bland sekter:
De utgör mittpunkten bland de olika sekter, precis som islams anhängare utgör en medelväg bland religionerna.
