ORÄTTVISA ÄR FÖRBJUDET
Abu Dharr al-Ghafari må Allah vara nöjd med honom berättade att Allahs sändebud, frid och välsignelser vare över honom, sade att Allah säger:
“O mina tjänare! Jag har förbjudit orättvisa “الظلم” (al-ẓulm) mot Mig själv och har gjort det förbjudet bland er – så förtryck inte varandra.
O mina tjänare! Var och en av er är vilseledd om inte Jag har väglett individen, så sök vägledning hos Mig, så ska Jag leda er.
O mina tjänare! Var och en av er är hungrig om inte Jag har mättat individen – så be Mig om mat så mättar Jag er.
O mina tjänare! Var och en av er är naken om inte Jag har klätt individen – så be Mig om kläder så klär Jag er.
O mina tjänare! Ni begår misstag under både dag och natt, och Jag förlåter alla synder – så sök förlåtelse hos Mig, så skall Jag förlåta er.
O mina tjänare! Ni kommer aldrig att kunna nå att skada Mig, och ni kommer aldrig att kunna nå att göra nytta åt Mig.
O mina tjänare! Om era första och sista, era människor och era osynliga väsen “Jinn” (جِنّ) alla vore Gudfruktiga som den mest av er som är Gudfruktig bland er, skulle detta inte öka något i Mitt rike.
O mina tjänare! Om era första och sista, era människor och era osynliga väsen “Jinn” (جِنّ) alla vore hänsynsfulla (oförställda, rena) som den mest hänsynsfulla bland er, skulle detta inte minska något av Mitt rike.
O mina tjänare! Om era första och sista, era människor och era osynliga väsen “Jinn” (جِنّ) alla skulle samlas i en enda by (plats) och be Mig, och jag gav var och en det individen bad om, skulle det inte minska något av det Jag har, utom såsom nålen skulle minska av havet mängd då den doppas in.
O mina tjänare! Sannerligen är det era gärningar (handlingar) som Jag samlar upp åt er, sedan återlämnar Jag er dem; den som finner något gott, skall tacka Allah, och den som finner något annat, skall bara skuldbelägga sig själv.” [Återberättad av Muslim]
Sammanfattning
Denna Hadith är ett mäktigt Gudomligt uttalande som rymmer flera grundläggande principer för hur Allah förväntar sig att Hans tjänare ska leva:
Förbud mot orätt och förtryck:
Allah betonar att Han själv har förbjudit orätt mot Sig själv. Detta innebär att orättvisa handlingar – att utöva förtryck eller att skada och utnyttja varandra – är helt oacceptabla. Genom att uppmana oss att “inte förtrycka varandra” påminner Han oss om att rättvisa och medmänsklighet är grundläggande egenskaper i en from persons liv.
Vägledning och beroende av Allah:
Allah undervisar att varje människa är vilseledd om inte Han har gett vägledning. Därför ska vi söka Hans vägledning genom att vända oss direkt till Honom. På samma sätt, i tider av behov – hunger, nakenhet eller synd – skall man söka hjälp hos Allah. Det visar att all verklig hjälp och rättvisa kommer från Honom, inte från mänskliga krafter eller samhällets konventioner.
Ansvar för våra handlingar:
Allah förklarar att vi inte kan skada Honom – men vi kan skada oss själva genom att ignorera Hans bud. På samma sätt kan vi inte nå den andliga nyttan som kommer från att följa Hans vägledning om vi inte agerar på vår bekännelse. Varje handling vi utför räknas, och i slutändan är det våra egna handlingar som vi kommer att stå till svars för.
Guds rikes oföränderlighet:
Allah förklarar att om hela människosläkten – från den första till den sista generationen, inklusive människor och Jinner – vore samlade hos en enda person med den renaste, mest gudfruktiga hjärtat, så skulle inte detta öka (eller minska) något av Hans rike. Detta illustrerar att Guds rike är evigt och oföränderligt, oberoende av människans tillstånd. Det visar också att äkta fromhet inte mäts i materiella tillägg eller i stora mängder handlingar, utan i kvaliteten av hjärtats tillstånd.
Handlingarnas räkenskaper:
Allah påminner oss att Han räknar varje handling vi utför och att vi sedan får vår belöning utifrån det vi har gjort. Den som finner något gott i sina gärningar bör förmå Allah, medan den som finner något ont endast kan skuldbelägga sig själv. Det är en uppmaning till ständig självreflektion och medvetenhet om att vi är ansvariga för våra egna handlingar.
Sammanfattningsvis erbjuder denna Hadith en helhetssyn på hur vi bör förhålla oss till varandra och till Allah.
Det uppmanar oss att:
- Vara rättvisa och undvika orätt mot både oss själva och våra medmänniskor.
- Söka hjälp, vägledning och förlåtelse direkt hos Allah.
- Insiktsfullt förstå att våra handlingar räknas, och att vi själva bär ansvaret för våra val.
- Insåg att Guds rike är evigt och inte påverkas av våra synliga handlingar, vilket betonar vikten av inre fromhet över yttre handlingar.
