Värdet av välgörenhet
Hadith nr 25 av Imam an-Nawawi
Abū Dharr al-Gaffari må Allah vara nöjd med honom berättar att några bland Profetens ﷺ följeslagare sade till honom:
“O Guds sändebud, de rika har tagit hem belöningarna; de ber precis som vi ber, de fastar precis som vi fastar och de ger [mycket] i välgörenhet tack vare sin rikedom.”
Han ﷺ sade: “Har inte Allah gjort saker åt er så att ni kan ge i välgörenhet? Sannerligen, varje tasbeehah (att säga ‘subhan-Allah‘) är en välgörenhet, varje takbeerah (att säga ‘Allahu akbar’) är en välgörenhet, varje tahmeedah (att säga ‘alhamdulillah’) är en välgörenhet, och varje tahleelah (att säga ‘la ilaha illAllah’) är en välgörenhet. Att beordra det goda är en välgörenhet och att förbjuda det onda är en välgörenhet, och i varje enskilds sexuella handling finns en välgörenhet.”
De sade: “O Guds sändebud, när någon av oss tillfredsställer sin sexuella lust, kommer han då att få någon belöning för det?”
Han ﷺ sade: “Ser ni inte att om han agerar på ett otillåtet sätt, så är han förtjänstfull av straff? Likaså, om han agerar på ett tillåtet sätt, så är han förtjänstfull av en belöning.” [Berättat av Muslim]
Sammanfattning
Denna hadith uppmärksammar hur Profetens följeslagare tävlade om att vinna belöningen i det kommande livet. De strävade ständigt efter att utföra goda gärningar och att närma sig Allah genom alla möjliga handlingar. Även om de fattiga följeslagarna kände att de inte hade samma resurser som de rika för att ge i allmosor, påminner Profeten ﷺ dem – och oss – om att Allah har givit oss mycket fler sätt att utföra goda gärningar på.
Välgörenhet i ett omfattande perspektiv
- Konkurrens om att nå Paradiset:
Följeslagarna var angelägna om att uppnå Allahs belöning och jämföra sina gärningar med de rika. De insåg att även om de utförde samma obligatoriska handlingar – bön, fasta och så vidare – så hade de inte samma möjlighet att bidra med stora ekonomiska summor. Profeten ﷺ påminner dem att det finns många sätt att vara generös på.
. - Utvidgad definition av allmosor:
Allah har gjort det möjligt för en troende att förvärva belöning genom flera handlingar som i dag betraktas som andliga gåvor. Utöver att ge materiella gåvor räknas även:- Att komma ihåg Allah (dhikr) genom att säga t.ex. . “Alhamdulillah”, “Subhanallah”, “Allahu Akbar” med mera. Att uppmana till det goda och förbjuda det onda. Att använda ett gott språk. I vissa versioner nämns även att det räknas som allmosor att man spenderar på sin familj.
. - Uttrycka naturliga begär på ett tillåtet sätt: En viktig aspekt i hadithen är att den tar upp den inneboende mänskliga längtan efter att uttrycka affektion och närhet. Profeten ﷺ visar att den naturliga önskan att få kärlek och bekräftelse kan tillgodoses genom tillåtna och prisvärda uttrycksmedel. Om vi uttrycker våra känslor på ett sätt som är förenligt med islamiska riktlinjer, är det också en handling av allmosor – vi får belöning för att vi håller oss inom det tillåtna, medan att uppfylla dessa begär på ett otillåtet sätt skulle leda till skuld och börda.
. - Sann uppskattning – Guds behag framför människors: Även om vi naturligtvis önskar att bli uppskattade av våra medmänniskor, är det avgörande att vi primärt strävar efter att bli uppskattade av Allah. När vi ägnar oss åt goda gärningar för att vinna Guds behag, kommer även människor att märka vår äkthet, men vår sanna och bestående belöning kommer bara från Honom. Det är genom att lyda Allahs bud och genom att använda de uppenbarade metoderna för att ge allmosor som vi bevarar vår andliga integritet.
Slutsats
Huvudbudskapet i hadithen är att alla troende, oavsett materiella möjligheter, har tillgång till otaliga sätt att utföra handlingar som räknas som allmosor. En troende kan vinna Allahs belöning genom att:
- Minnas Allah med hjärta och tunga.
- Uppmana till det goda och avhålla sig från det onda.
- Uttrycka sin kärlek och naturliga begär på ett tillåtet sätt.
- Vara fast besluten att söka Guds behag över att vinna människors beundran.
Detta breda begrepp av “allmosor” utvidgar vår förståelse av vad som räknas som fromhet. Vi bör därför lägga fokus på att söka Allahs behag i alla våra handlingar – det är detta som i slutändan garanterar vår belöning i det kommande livet.
