Skip to main content

FÖRBUDET MOT FÖRTRYCK

Hadith nr 24 av Imam an-Nawawi

Abu Dharr al-Ghafari må Allah vara nöjd med honom berättade att Allahs sändebud, frid och välsignelser vare över honom, sade att Allah säger:

“O mina tjänare! Jag har förbjudit orättvisa “الظلم” (al-ẓulm) mot Mig själv och har gjort det förbjudet bland er – så förtryck inte varandra.
O mina tjänare! Var och en av er är vilseledd om inte Jag har väglett individen, så sök vägledning hos Mig, så ska Jag leda er.
O mina tjänare! Var och en av er är hungrig om inte Jag har mättat individen – så be Mig om mat så mättar Jag er.
O mina tjänare! Var och en av er är naken om inte Jag har klätt individen – så be Mig om kläder så klär Jag er.
O mina tjänare! Ni begår misstag under både dag och natt, och Jag förlåter alla synder – så sök förlåtelse hos Mig, så skall Jag förlåta er.
O mina tjänare! Ni kommer aldrig att kunna nå att skada Mig, och ni kommer aldrig att kunna nå att göra nytta åt Mig.
O mina tjänare! Om era första och sista, era människor och era osynliga väsen Jinn” (جِنّ) alla vore Gudfruktiga som den mest av er som är Gudfruktig bland er, skulle detta inte öka något i Mitt rike.
O mina tjänare! Om era första och sista, era människor och era osynliga väsen Jinn” (جِنّ) alla vore hänsynsfulla (oförställda, rena) som den mest hänsynsfulla bland er, skulle detta inte minska något av Mitt rike.
O mina tjänare! Om era första och sista, era människor och era osynliga väsen Jinn” (جِنّ) alla skulle samlas i en enda by (plats) och be Mig, och jag gav var och en det individen bad om, skulle det inte minska något av det Jag har, utom såsom nålen skulle minska av havet mängd då den doppas in.
O mina tjänare! Sannerligen är det era gärningar (handlingar) som Jag samlar upp åt er, sedan återlämnar Jag er dem; den som finner något gott, skall tacka Allah, och den som finner något annat, skall bara skuldbelägga sig själv.” [Återberättad av Muslim]

Sammanfattning

Det här hadith qudsi, där Profeten återger Allahs ord, lyfter fram några av religionens fundamentala principer och påminner oss om följande:

Förbud mot all orätt och förtryck

Allah säger: “Jag har förbjudit orätt mot Mig själv och har gjort det förbjudet bland er – så förtryck inte varandra.” Detta betonar att all form av orättvisor, vare sig riktad mot oss själva (genom att begå synder) eller mot våra medmänniskor, inte bara strider mot våra moraliska ideal utan även väcker Guds vrede. Trots den allomfattande barmhärtigheten har människans fria vilja medfört att orättvisor förekommer, och det är vårt ansvar att undvika att utöva sådant förtryck.

Allah är den enda sanna källa till vägledning

Allah påminner oss om att vi alla är vilseledda om inte Han vägleder oss: “Var och en av er är vilseledd om inte jag har väglett honom, så sök vägledning hos Mig.” Ingen mänsklig ansträngning kan jämföras med den sanna vägledningen som kommer direkt från Allah genom Koranen och den uppenbarelse som sändebudet mottagit. Det är genom denna gudomliga vägledning vi finner rätt kurs och skydd mot den största fienden, Shajtan.

Allah är vår Försörjare (ar-Razzaq (الرزاق))

I Hadithen står det att vi skall söka vår försörjning och behov enbart från Allah: “Be mig att jag ska ge er, ty de andra har redan fått sin försörjning av Mig.” Detta understryker Allahs outtömliga generositet. Genom att vända oss ödmjukt till Honom med våra behov, oavsett om det gäller mat, kläder eller andra materiella krav, försäkrar Han oss att Han förser oss kontinuerligt.

Allahs ständiga benägenhet att förlåta

Trots våra ständiga misstag och synder säger Allah att Han är Allförlåtande: “Ni begår misstag under dag och natt, och Jag förlåter alla synder – så sök förlåtelse hos Mig, så skall Jag förlåta er.” Detta visar att dörren till ånger alltid är öppen. Oavsett hur många gånger vi fallit, kan vi alltid vända oss till Allah för att få Guds nåd och förlåtelse.

Allahs oändliga rikedom och generositet

Allah framhåller att om hela mänskligheten (och allt liv) samlades hos en enda person med antingen den renaste eller den mest föraktfulla känslan i sitt hjärta så skulle detta inte påverka Hans rike. Det illustrerar: “Allahs rike är evigt, och Hans rikedom förminskas inte av att Han ger ut över hela dag och natt.” Med andra ord, Allahs hand är full – Hans rikedomar är oändliga och outtömliga, och ingen begäran som riktas mot Honom utarmar Hans förmåga att ge ännu mer.

Personligt ansvar och kontosystem

Avslutningsvis påminner Allah oss att våra handlingar räknas: “Era gärningar räknar Jag upp åt er, och den som finner något gott skall lova Allah – men om ni finner något mindre gott, är det bara er egen skuld.” Var och en bär sitt eget ansvar; ingen annan kan stå till svars för våra handlingar. Det är en tydlig påminnelse om vikten av personlig ansvarstagande och att sträva efter att bygga en god moral, så att vi får ett gott konto hos vår Herre.

    Sammanfattning

    Denna hadith qudsi är en kraftfull påminnelse om att:

    • Undvika all orätt och förtryck – både mot andra och mot oss själva.
    • Söka vägledning och försörjning enbart från Allah med ödmjukhet, då Han ensam besitter den fullständiga kunskapen och generositeten.
    • Utnyttja den ständigt öppna dörren till förlåtelse och ånger, då Allah är Allförlåtande.
    • Förstå att Allahs rikedomar är oändliga och att våra materiella behov aldrig bör vara vårt främsta mål.
    • Bära vårt personliga ansvar för våra handlingar – varje gärning registreras, och vi kommer att stå till svars inför Allah för våra val.

    Genom att följa dessa riktlinjer kan vi närma oss Allah på ett sätt som både befriar oss från världsligt förtryck och leder till långvarig andlig frihet och Guds behag.