Skip to main content

FÖRESKRIFT OM IHSAN – PERFEKTION

Hadith nr 17 av Imam an-Nawawi

Abu Yaʿlā Shaddād ibn Aws må Allah vara nöjd med honom från Allahs sändebud, frid och välsignelser vare över honom, sade: “Förvisso har Allah förordnat att Ihsan – den fulländade godheten – ska genomsyra allt. Så om ni ska döda, döda då på ett fulländat sätt, och om ni ska slakta, slakta då på ett fulländat sätt. Låt en av er vässa sin kniv och ge ert offer (det djur som slaktas) lättnad.” [Återberättad av Muslim]

Sammanfattning

Detta hadith betonar att all handling, även de handlingar som kan verka svåra eller brutala, bör utföras med högsta möjliga omsorg, precision och medkänsla. Genom att betona excellens (Ihsan) i allt, påminner Profeten oss om att våra handlingar ska vara en direkt spegling av vår tro och våra etiska principer – från vardagliga sysslor till de allvarligare samhälleliga ritualerna.

Ihsan – Att sträva efter excellens

Islam uppmanar muslimer att utöva och tillämpa Ihsan, att ständigt sträva efter excellens i allt de gör. Ihsan är så pass viktigt att det faktiskt har gjorts obligatoriskt (Wajib). Det nämns även i Koranen, där den Allsmäktige Allah säger:

“Förvisso, Allah beordrar rättvisa, och Ihsan och att ge hjälp till släktingar, och Han förbjuder omoraliska synder, ondska och förtryck. Han varnar er, så att ni kanske kan ta er till åtskillnad.” [Koranen 16:90]

Strukturen i detta hadith är mycket lik den första hadithen i Imam al-Nawawis samling. I den första hade Profeten talat om intentioner och givit ett klargörande exempel på vad han menade med dem. På liknande sätt talar han i detta hadith om Ihsan och illustrerar med exempel vad Ihsan innebär och hur det ska tillämpas.

Komponenter av Ihsan

När Profeten uttryckte sig med orden: Allah har skrivit Ihsan på allt” förklarade lärda från Usul al-Fiqh att ordet “skrivit” implicerar en förpliktelse. Varje gång detta uttryck används i Koranen eller Sunnah, innebär det en religiös order – vi är således bundna att sträva efter excellens i allt vi gör.

Ihsan är ett omfattande begrepp som innefattar att utföra saker fullständigt, elegant och på ett smakfullt sätt. Det kan delas in i fyra komponenter:

  1. Uppriktighet (Ikhlas)
  2. Fullständighet (Ihsan)
  3. Smakfullhet (att göra saker på ett angenämt och värdigt sätt)
  4. Korrekthet (att utföra saker på rätt sätt)

En muslim som lever efter ihsan är en ansvarsfull och kvalitativ person. Han eller hon utför varje handling på bästa möjliga sätt, med en strävan efter att inget annat än förstklassigt arbete ska accepteras. Denna motivation kommer från att Allah har förordnat ihsan för allting.

Det är därför av största vikt att vi applicerar ihsan både i vår religion (Deen) och i vårt förhållande till Allah. Ibland nöjer vi oss med minimala ansträngningar för att bara “klara oss”, men islam är inte tänkt att utövas så – den är en livsstil präglad av ett ständigt strävande efter excellens, med insikten att Gud vakar över oss och känner till allt vi gör. Denna gudsmedvetenhet bör leda oss till att utöva ihsan.

Tillämpning av Ihsan

Att “döda väl” betyder att man anstränger sig för att utföra handlingen på bästa möjliga sätt, utan att onödigt orsaka smärta eller lidande. På samma sätt innebär “att slakta väl” att visa djuret vänlighet – man bör inte trycka ner eller dra det runt på ett grymt sätt. Det innefattar även att rikta djuret mot qibla, uttala Allahs namn över det, göra en ren och snabb skärning där halsen samt de två halsvenerna skärs av, och sedan låta djuret vila tills blodet har svalnat. Detta hadith påminner oss också om att erkänna och vara tacksamma för Allahs gåvor, eftersom Han har gjort vissa delar av sin skapelse åt våra tjänster, och gjort deras kött tillåtet, trots att Han kunde ha förbjudit det om Han velat.

Exemplet med Abu Bakr

Att nå ihsan kräver planering och förberedelser; vi kan inte praktisera Ihsan utan att vara redo. Ett utmärkt exempel är Abu Bakr må Allah vara nöjd med honom, som utövade excellens i allt han gjorde. När Profeten gav sina följeslagare tillåtelse att migrera till Madinah, avstod Abu Bakr från att genast följa med – i hemlighet hoppades han kunna följa med Profeten på hans resa. Under tiden förberedde han två kameler, matade dem och såg till att de var redo att ge sig iväg när som helst. Detta är äkta ihsan – inte bara att utföra en handling på bästa möjliga sätt, utan även att förbereda sig för den rätta handlingen på bästa möjliga vis.

(*) Usul al-Fiqh avser de grundläggande principerna inom fiqh, det vill säga den rättsliga teorin.