Hadith nr 8 av Imam an-Nawawi
Ibn Omar må Allah vara nöjd med dem sade att Allahs sändebud må frid och välsignelser vara över honom sade:
“Jag har blivit befallad att kämpa mot människorna tills de vittnar att ‘Det finns ingen gud utom Allah och att Muhammad är Allahs sändebud’, samt att de upprätthåller bönen och ger zakah. När de då har gjort detta kommer deras blod och deras egendom att vara skyddade, förutom i situationer som gäller islams rättigheter, och deras räkenskap skall hanteras av Allah den Högste.” [Återberättad av al-Bukhari, och Muslim]
Sammanfattning
Denna hadith understryker hur grundläggande trosbekännelsen och de centrala handlingarna i islam (bön och zakah) fungerar som garantier för att en persons liv och egendom skall vara skyddade enligt islams lag.
Olika berättelser
Denna hadith finns i många olika versioner. Vissa versioner lyder faktiskt: “Jag blev beordrad att bekämpa människorna” och då lägger berättarna omedelbart till “det vill säga, de avgudadyrkande”, medan andra versioner lyder: “Jag blev beordrad att bekämpa människorna tills de vittnar att det inte finns någon gud utom Allah, och att Muhammad är Hans sändebud.”
Det nämns inte något om bön eller fasta, och det finns flera varianter av dessa formuleringar.
Det är viktigt att notera att varje gång profeten Muhammad ﷺ säger “Jag blev beordrad” i den passiva formen, så innebär det att befallningen kommer direkt från Allah.
Vem är “människorna”?
Vad betyder det då när han säger “att bekämpa människorna”? Detta är den mest kontroversiella och missförstådda delen av hadithen. Syftar “människorna” på alla, på en viss grupp, eller finns det ytterligare kontext att beakta? Med tanke på profetens ﷺ liv och de handlingar som genomfördes av de generationer som följde honom, förstås det att hadithen inte avser samtliga människor. Det fanns många människor som han inte bekämpade och folk med vilka han hade fredsavtal. Det fanns även de som betalade jizya – de var inte muslimer, men de betalade denna skatt till den muslimska staten för att få skydd och mottaga tjänster.
Ibn Hajar al-Asqalani nämner i sin förklaring av Sahih al-Bukhari fem eller sex olika tolkningar av vad “människorna” kan innebära. Huvudpoängen är att hadithen syftar på en specifik typ av människor.
En särskild händelse, i hadithens kontext, var att en grupp människor beslutade att inte längre betala zakah när Abu Bakr blev ledare för den muslimska nationen. Abu Bakr intog ställning att han skulle bekämpa dem om de inte betalade zakah. Många av de andra följeslagarna var oeniga med honom; Abu Bakr hänvisade till den versionen, medan andra istället refererade till de varianter som inte nämnde att man skulle etablera bön och betala zakah.
Omar må Allah vara nöjd med honom var inledningsvis oense med honom och diskuterade frågan en tid, men sade senare: “När jag såg att Allah hade gjort Abu Bakr må Allah vara nöjd med honom så övertygad om sin ståndpunkt, blev jag själv också övertygad.” Abu Bakr må Allah vara nöjd med honom menade att man inte kunde särskilja dessa aspekter, eftersom de alla är fundamentala delar av tron och inte kan ifrågasättas – särskilt inte att etablera bön och betala zakah, vilket lyfts fram i denna version.
Islams rätt
En annan sak att nämna är att när de troende börjar etablera bönen och betala zakah, så får de skydd från Allah för sina liv och sin egendom, såvida de inte begår handlingar som kan straffas enligt islams lag – exempelvis mord eller äktenskapsbrott. Det är viktigt att komma ihåg att denna diskussion i huvudsak handlar om ansvaret hos en muslimsk stat, vilket inte direkt berör oss som individer.
Dock är en fråga som berör oss direkt: betyder detta uttalande att muslimer är beordrade att bekämpa hela mänskligheten? Svaret är nej, utifrån vad som sagts tidigare och med hänsyn till profetens ﷺ liv.
“Strävan”
Det pågår en kontinuerlig diskussion om innebörden av jihad inom islam. Jihad är inte heligt krig, utan betyder “strävan” och är ett mycket centralt begrepp i islam. Begreppet kan avse:
- Individens kamp mot sig själv,
- Att tala sanningens ord inför en tyrann,
- Faktiskt fysiskt försvar, eller
- En kamp på slagfältet.
Det är ett grundläggande begrepp, men det behöver förstås på ett korrekt, balanserat och sanningsenligt sätt.
