Skip to main content

Allahs vilja i Koranen har två betydelse

Fråga 150:

Allah har informerat oss i sin bok, och genom sin Profet och genom Sina egenskaper, att Han älskar de som gör gott, de som har gudsfruktan, och de som är tålamodiga. Han är nöjd med de troende som utför rättfärdiga handlingar, och Han älskar inte de otrogna, de förtryckande, eller korruptionen. Han är inte heller nöjd med otro för sina tjänare. Trots detta sker allt under Allahs vilja och beslut, eftersom inget kan ske i Hans kungarike utan Hans vilja. Vad är svaret till den som frågar: Hur kan Allah vilja och tillåta något som Han inte är nöjd med eller älskar?

Svar:

Man skall veta att ”viljan” i de religiösa texterna kommer med två betydelser:

Universell kosmisk vilja (الإرادة الكونية القدرية): Detta är Allahs övergripande vilja (al-Mashia) som inte nödvändigtvis är kopplad till kärlek eller nöjdhet. Den omfattar både otro och tro, lydnad och olydnad, det som är tilltalande och det som är avskyvärt, och dess motsats. Ingen kan undkomma eller avvika från denna vilja, som Allah säger:

”Den som Allah vill vägleda, öppnar Han hans bröst för islam; och den som Han vill leda vilse, gör Han hans bröst trångt och ångestfyllt.” [Koranen Surah al-An’am, vers 125]

”Och den som Allah vill pröva, för honom kan du inte göra något. Det är dessa som Allah inte vill rena deras hjärtan.” [Koranen Surah at-Tawbah, vers 37]

Religiös och juridisk vilja (الإرادة الشرعية الدينية): Denna är kopplad till Allahs nöjdhet och kärlek, och efter den ger Allah sina befallningar och förbud. Som Allah säger:

Allah vill göra det lätt för er och vill inte göra det svårt för er.” [Koranen Surah al-Baqarah, vers 185]

Allah vill klargöra för er och vägleda er till dem som har gått före er, och Han vill förlåta er; Allah är allvetande och vis.” [Koranen Surah an-Nisa, vers 26]

Den religiösa viljan följs endast av dem för vilka den universella viljan också har beslutats. För de troende och lydiga förenas den kosmiska och religiösa viljan, medan den kosmiska viljan ensam gäller för de syndiga och olydiga.

Allah, den Upphöjde, kallar sina tjänare generellt till sin nöjdhet och vägleder dem Han vill, som Han säger:

Allah kallar till fridens hem och vägleder den Han vill till den raka vägen.” [Koranen Surah Yunus, vers 25]

Allah har således gjort kallelsen generell, men han har specifikt gett vägledning till dem Han vill. Som Han säger:

”Sannerligen, din Herre vet bäst vem som har gått vilse från Hans väg och Han vet bäst vem som är vägledd.” [Koranen Surah al-Najm, vers 30]

Källa:

أعلام السنة المنشورة في اعتقاد الطائفة المنصورة [ 200 سؤال وجواب في العقيدة ] مؤلف الكتاب حافظ بن أحمد الحكمي

Boken “Aʿlām al-Sunna al-Manshūra fī Iʿtiqād al-Tāʾifa al-Mansūra”, som kan översättas till “Tecknen på den spridda Sunnah i tron på den triumferande gruppen”, är en värdefull bok författad av Hafiz bin Ahmed al-Hakami.

Den innehåller 200 frågor och svar om islamisk troslära, som syftar till att förenkla och förtydliga viktiga trosuppfattningar.

Boken är utformad för att kunna ge en vägledning för läsarna genom centrala koncept inom islamisk tro på ett lättförståeligt sätt.

Redaktion

Redaktion

Redaktionen för Bilal.se är bland annat: Abu Omar , Bilal , & Abu Ahmad, vi har även hand om Islam.se , Salat.se , Islaam.se, Tawhid.se