Är det Sunnah att raka håret på en nyfödd flicka?
Al-Tirmidhi [1522] återberättade att Samurah sade; Allâhs Sändebud [Sallallâhu ’aleihi wa Sallam] sade, ”Pojken är i förpliktelse för sin ’aqeeqah som skall slaktas å hans vägnar på den sjunde dagen, och han skall bli namngiven och hans huvud skall rakas.” Denna hadeeth var klassad som saheeh av al-Albaani i Saheeh al-Tirmidhi och den visar på att det är mustahabb att raka den nyföddes hår.
Fuqaha’ [Islam kunniga] har olika åsikter gällande att raka håret på en nyfödd flicka. Maalikis och Shaafa’is har åsikten att håret skall rakas precis som pojkens hår. Hanbalis har den åsikten att det inte bör rakas.
Shaafa’is citerade en mursal hadeeth som bevis för att raka en flickas hår återberättad av av Maalik, al-Bayhaqi och andra från Muhammad ibn ’Ali ibn al-Husayn som sade, Faatimah, dottern av Allâhs Sändebud [Sallallâhu ’aleihi wa Sallam] vägde håret av Hasan, Husayn, Zaynab och Umm Kalthoom och gav motsvarande vikt i silver i välgörenhet. al-Bayhaqi återberättade också en marfoo’ återberättelse från ’Ali [radiyAllâhu ’anhu] som sade, Allâhs Sändebud [Sallallâhu ’aleihi wa Sallam] sade till Faatimah att ge motsvarande vikt i silver av al-Husayns hår i välgörenhet. al-Nawawi sade: Det finns svagheter i dens isnaad.
Argumentet som Hanbalis baseras på det faktum att kvinnor i princip inte är tillåtna att raka sina huvuden och att det finns ingen återberättelse gällande att raka nyfödda förutom när det gäller en pojke. Ibn Qudaamah sade i al-Mughni (1/104): Det är bevisat i återberättelser att det är makrooh för en kvinna att raka sitt huvud utan nödvändighet. Abu Moosa sade: Allâhs Sändebud [Sallallâhu ’aleihi wa Sallam] vägrade känna vid de kvinnor som höjde sina röster och som rakade sina huvuden [under tider av förlust]. Överens om.
al-Khallaal återberättade med sin isnaad från Qataadah att ’Ikrimah sade: Profeten [Sallallâhu ’aleihi wa Sallam] förbjöd kvinnor att raka sina huvuden, och al-Hasan sade, Det är stympning – d.v.s. ändring av Allâhs skapelse.
Eftersom det inte finns någon saheeh hadeeth som talar om att raka huvudet på en nyfödd flicka, kvarstår principen, att det är förbjudet att raka huvudet.
Se: Sharh al-Khurashi ’ala Mukhtasar Khaleel (3/48); al-Majmoo’ (8/406); Kishshaaf al-Qinaa’ (3/29).
Gällande befallningen att ta bort skadan som nämns i Profetens [må Allâhs frid och välsignelse vara över honom] ord, ”Hos pojken är hans ’aqeeqah så utgjut blod å hans vägnar och ta bort skadan från honom.” [Återberättad av al-Bukhaari 5471]. Frasen ”ta bort skadan” kan tolkas på olika sätt. Det är återberättat att vad som menas är att raka huvudet eller ta bort smuts från det, så som blod o.s.v. Det kan tolkas att det är mustahabb att tvätta det.
al-Haafiz sade i al-Fath (9/593): I hadeethen av Ibn ’Abbas som är återberättad av al-Tabaraani står det: ”Ta bort skadan från honom och raka hans huvud.” Så han tillade principen om att raka huvudet efter att ha sagt ta bort skadan. Därför bör vi tolka ordet adha [skada] som en referens till en mer generell betydelse än att raka huvudet. Detta stöds av det faktum att i vissa versioner av hadeethen av ’Amr ibn Shu’ayb står det: ”och torka bort smutsen från honom.” Återberättad av Abu’l-Shaykh. Slut citerat.
Hur som helst, hadeethen hänvisar endast till pojkar [ghulaam] och detta stöder Hanbalis åsikt.
Och Allâh vet bäst.Islam Q&A, referensnr: 59869
Källa: revertit.blogg.se
