Skip to main content

Äktenskapskontraktet och kvinnans walee

Det finns tre pelare eller villkor för äktenskaps kontraktet i Islam:

1 – Båda partnerna skall vara fria från alla slags förhinder som eventuellt kan hindra äktenskapet från att vara godkänt, så som att de är varandras mahrams [nära släktingar som är permanent förbjuda att gifta sig], antingen om denna relation är genom blodsband eller genom ammande [radaa’] etc, eller om mannen är en kaafir [icke Muslim] och kvinnan är Muslim och så vidare.

2 – Det skall finnas ett erbjudande eller ett frieri [eejaab] från den som är walee eller personen som agerar i hans plats, som skall säga till brudgummen “Jag gifter så och så till dig” eller liknande ord.

3 – Det skall finnas ett yttrande av godkännande [qabool] för brudgummens del eller den som agerar i hans plats, som skall säga, “Jag accepterar,” eller liknande ord.

Villkoren för ett korrekt nikaah [äktenskaps kontrakt] är följande:

1- Både bruden och brudgummen skall vara tydligt identifierade, antingen genom att uppge sina namn eller att beskriva dem, etc.

2 – Både bruden och brudgummen skall vara nöjda med varandra, därför att Profeten [Sallallahu ‘aliehi wa Sallam] sade:

“Ingen tidigare gift kvinna [änka eller skild] kan bli gift tills hon har blivit frågad om hennes önskningar [hon skall tydligt uppge sina önskningar], och ingen oskuld skall giftas tills hennes tillstånd har blivit frågat om [tills hon har godkänt antingen genom ord eller att förbli tyst].” De frågade, “O Allâhs Sändebud, hur är hennes godkännande givet [därför att hon är väldigt blyg]?” Han sa: “Genom hennes tystnad.” Rapporterat av al-Bukhaari, 4741.

3 – Den som gör kontraktet för kvinnans vägnar skall vara hennes walee, som Allâh vände sig till de som är walee angående äktenskap:

“OCH VÄLJ hustru eller man bland dem av er som är ensamstående och bland dem av era manliga eller kvinnliga slavar som är lämpade för äktenskap. Är de [som ert val faller på] fattiga skall Gud i Sin godhet sörja för deras [behov]; Gud når överallt, vet allt.” [al-Noor 24:32]

Och därför att Profeten [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] sade:

“Den kvinna som gifter sig utan tillståndet från sin walee, hennes äktenskap är ogiltigt, hennes äktenskap är ogiltigt, hennes äktenskap är ogiltigt.” Rapporterad av al-Tirmidhi. 1021 och andra; det ät en saheeh hadeeth.

4 – Äktenskaps kontraktet måste bli bevittnat, som Profeten [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] sa: “Det finns inget äktenskaps kontrakt förutom med en walee och två vittnen.” Rapporterad av al-Tabaraani; se också Saheeh al-Jaami’, 7558.

Det är också viktigt att äktenskapet tillkännages offentligt, som Profeten [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] sa: “Tillkännage äktenskap.” Rapporterad av Imaam Ahmad; klassad som hasan i Saheeh al-Jaami’, 1027.

Villkoren för waleen är följande:

1.

Han skall vara förnuftig.

2.

Han skall vara en vuxen.

3.

Han skall vara fri [inte en slav].

4.

Han skall vara av samma religion som bruden. En kaafir kan inte vara walee åt en Muslim, man eller kvinna, och en Muslim kan inte vara walee åt en kaafir, man eller kvinna, men en kaafir kan vara walee åt en kaafir kvinna för äktenskapliga anledningar, även om de är ifrån olika religioner. En avfällare [en som har lämnat Islam] kan inte vara walee åt någon.

5.

Han skall ha bra karaktär [‘adaalah – inkluderar rättfärdighet, attityd, uppträdande, etc.], som motsatsen till att vara korrupt. Detta är ett villkor som de lärda deklarerade, fast vissa av dem anser att det yttre framträdandet av en god karaktär som tillräckligt, och vissa säger att det är tillräckligt om han är bedömd att korrekt kunna tillgodose intressen för den kvinna som han agerar walee för gällande hennes äktenskap.

6.

Han skall vara en man, som Profeten [Sallallahu ‘aleihi wa Sallam] sade:

“Ingen kvinna kan förrätta äktenskaps kontrakten av en annan kvinna, och inge kvinna kan förrätta äktenskaps kontrakten för sin egen del, därför att zaaniyah [sexförbryterskan, äktenskapsbryterskan] är den som arrangerar saker för sin egen del.” Rapporterad av Ibn Maajah, 1782; se också Saheeh al-Jaami’, 7298.

7.

Han skall vara vis och mogen [rushd], vilket betyder att kunna förstå frågor om jämförbarhet och intressena för äktenskapet.

Fuqahaa’ satte möjliga walees i en viss ordning, och en walee som är mer närbesläktad skall inte ignoreras om det inte finns en sådan person eller om släktingen inte uppfyller de uppräknade villkoren.

En kvinnas walee är hennes pappa, sedan den som hennes pappa möjligtvis utnämnde innan hans död, sedan hennes farfar eller farfars pappa, sedan hennes son, sedan hennes farfars son eller barnbarn, sedan hennes bror genom båda föräldrarna [hel bror], sedan hennes bror genom hennes pappa, sedan sönerna från hennes bror genom båda föräldrarna, sedan sönerna från hennes bror genom hennes pappa, sedan hennes farbror [hennes pappas bror genom båda föräldrarna], sedan hennes pappas broder genom pappan, sedan sönerna av hennes pappas bror genom båda föräldrarna, sedan sönerna av hennes pappas bror genom pappan, sedan den som är närmast släkt, och så vidare – som i fallet med arv. Den Muslimska ledaren [eller hans ställföreträdare, så som en Qaadi eller domare] är walee för alla kvinnor som inte har en egen walee.

Och Allah vet bäst.

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid.